بین الملل

بزرگترین شرکت‌های انرژی روسی، دلار را در پرداخت‌ها کنار می‌گذارند

شرکت انرژی سورگوت‌نفت‌گاز، هم به لیست شرکت‌های بزرگ انرژی روسی پیوست که با استفاده از ارزهای دیگر، دلار را در معاملات بین‌المللی کنار می‌گذارند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، شرکت انرژی سورگوت‌نفت‌گاز، هم به لیست شرکت‌های بزرگ انرژی روسی پیوست که با استفاده از ارزهای دیگر، دلار را در معاملات بین‌المللی کنار می‌گذارند.

رویترز گزارش می‌دهد که سورگوت‌نفت‌گاز، به یکی از مشتریان خود این پیام را ارسال کرده است که این شرکت به دنبال جلوگیری از مشکلاتی که با پرداخت به دلار به وجود می‌آید، است.

این شرکت چهارمین شرکت بزرگ انرژی روسی از لحاظ میزان تولید است.

این اقدام با گفته‌های اخیر کرملین منطبق است. ماه گذشته، وزیر مالی، آنتون سیلوانوف، گفت که روسیه می‌تواند در تجارت نفت، دلار را کنار بگذارد.

سیلوانوف به تلویزیون روسیه گفت: ما به شکل قابل‌توجهی سرمایه‌گذاری‌های خود در دارایی‌های دلاری را کاهش داده‌ایم. در واقع دلار که به عنوان ارز بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود، به ابزار مالی پرریسکی تبدیل شده است.

وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک هم گفته بود که دولت در نظر دارد پرداخت‌های نفتی را، به ویژه در مورد ترکیه و ایران، باز ارزهای ملی انجام دهد.

اما طبق گزارش رویترز، سورگوت‌نفت‌گاز، تنها شرکت روسی‌ای نیست که بر روی کاهش وابستگی خود به دلار کار می‌کند. یک منبع آگاه از گازپروم، که سومین شرکت نفتی بزرگ روسیه به لحاظ میزان تولید است، گفت که در قراردادهای کنونی این شرکت بندی برای تجارت بدون دلار آمریکا وجود دارد.

بزرگترین شرکت نفت و گاز روسیه، روس‌نفت، هم به تنوع دادن به نحوه پرداخت خود علاقمند شده است. این شرکت حساب‌های بانکی‌ای به دلار هنگ‌کنگ و یوآن چین، باز کرده است. روس‌نفت همچنین خود را آماده می‌کند که در شرایطی که به علت تحریم روسیه از استفاده از سیستم انتقال بین بانکی پول، منع شود، سیستم سوئیفت را کنار بگذارد. در ماه دسامبر، روس‌نفت معادل روسی سوئیفت را آزمایش کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا