بورسفرابورس

رشد متغیرهای معاملاتی فرابورس و بازدهی ۷۱ درصدی آیفکس

نیمه نخست سال ۹۷ در فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که علاوه بر افزایش ۴۱ و ۸۱ درصدی حجم و ارزش مبادلاتی بازارهای فرابورس ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاخص کل فرابورس نیز بازدهی ۷۱ درصدی را از ابتدای سال جاری به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، معامله‌گران بازارهای فرابورس ایران در شش‌ماهه نخست سال جاری ۵۹ هزار و ۱۶۵ میلیون ورقه بهادار را به ارزش افزون بر ۳۶۸ هزار میلیارد دست به دست کردند این در حالی است که در نیمه نخست سال ۹۶ به جابه‌جایی ۴۱ هزار و ۸۸۹ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۲۰۳ هزار میلیارد ریال اقدام کرده بودند.

نگاهی به عملکرد شش‌ماهه بازارهای فرابورس ایران رشد چشم‌گیری را در حجم و ارزش مبادلات تمامی بازارها به جز بازار سوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. به طوری که بازارهای اول و دوم رشد ۸۶ درصدی را در حجم مبادلات نسبت به نیمه نخست سال ۹۶ به ثبت رساندند. ارزش مبادلات در این دو بازار نیز به ترتیب ۱۰۳ و ۴۹ درصد افزایش یافته است.

بدین ترتیب در دو بازار اول و دوم از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۳۱ شهریورماه در مجموع شاهد نقل‌وانتقال ۳۴ هزار و ۱۹ میلیون سهم بودیم که ارزش این حجم از دادوستدها به ۹۲ هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال رسید.

بازار پایه نیز در نیمه نخست امسال نسبت به شش ماه اول سال گذشته، در پی دادوستد ۲۳ هزار و ۷۱۹ میلیون سهم به ارزش ۳۹ هزار و ۴۰۵ میلیارد ریال رشد ۱۵ درصدی را در حجم و ارزش دادوستدها تجربه کرد.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز طی شش ماه نخست سال معامله‌گران به جابه‌جایی یک هزار و ۳۹۰ میلیون ورقه به ارزش ۲۳۶ هزار میلیارد ریال اقدام کردند که حاکی از رشد ۶۶ درصدی حجم و افزایش ۱۱۸ درصدی معاملات انجام‌شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این بازار است.

۲ عرضه اولیه سهام و عرضه ۵ اخزا در شهریورماه

بیستم شهریورماه عرضه اولیه تعداد ۱۵ میلیون و ۶ هزار و ۴۵۰ سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم در نماد معاملاتی «نطرین» در بازار دوم فرابورس ایران به عنوان چهارمین عرضه اولیه امسال فرابورس با کشف قیمت هر سهم این شرکت به ارزش ۴۹۱۴ ریال رقم خورد.

پنجمین عرضه اولیه سهام فرابورس در سال ۹۷ نیز مربوط به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش بود که با عرضه ۴۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام این شرکت و کشف قیمت یک هزار و ۷۰۰ ریالی هر سهم «تاپکیش» در آخرین روز کاری شهریورماه انجام شد.

علاوه بر این اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۷۰۱، اخزا ۷۰۵، اخزا ۷۱۱، اخزا ۷۱۲ و اخزا ۷۰۴» به ارزش مجموعا ۹۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در بازه زمانی چهارم تا بیست‌ویکم شهریورماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه شدند.

آمار معاملات فرابورس در آخرین ماه تابستان

بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران در ۲۰ روز کاری آخرین ماه تابستان میزبان مبادله ۱۸ هزار و ۸۸۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۵ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال بودند که رشد ۲۸۱ درصدی حجم و افزایش ۱۷۶ درصدی ارزش مبادلات را نسبت به شهریورماه سال ۹۶ نشان می‌دهد.

در بازار اول، یک هزار و ۸۱۷ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال و در بازار دوم نیز ۶ هزار و ۸۶۱ میلیون سهم به ارزش ۲۵ هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال دست به دست شد که این دو بازار نسبت به شهریور سال گذشته رشد بیش از ۲۰۰ درصدی حجم و ارزش مبادلات را تجربه کرده‌اند.

در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز شاهد جابه‌جایی ۹ هزار و ۸۶۰ میلیون سهم بودیم که این حجم از مبادلات ارزش ۱۹ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریالی را به ثبت رساند. در این میان تابلو «پایه ب» با میزبانی از معامله بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش دادوستدهای این بازار را به خود اختصاص داد.

رصد مبادلات ابزارهای نوین مالی

معامله‌گران اوراق در مجموع تابلوهای اوراق بدهی، تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی یک ماه دادوستد ۳۲۵ میلیون ورقه را به ارزش ۵۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال رقم زدند که حجم این مبادلات نسبت به شهریورماه سال ۹۶ کاهش ۱۸ درصدی و ارزش آن افزایش صد درصدی را به ثبت رساند.

دادوستد اوراق بدهی طی ماه جاری به ۶۰ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد ریال رسید که بیش از صد درصد افزایش یافته است. اما ارزش مبادلات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به شهریورماه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافت و خریداران و فروشندگان این اوراق یک میلیون و ۶۵۰ هزار ورقه تسه را به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال مبادله کردند.

مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در حالی با کاهش ۲۹ درصدی در حجم مواجه شد که رشد ۱۱۳ درصدی را در ارزش مبادلات به ثبت رساند.

رصد جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت حاکی از آن است که در میان صنایع فرابورسی، گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن ارزش ۸ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریالی یعنی ۱۸ درصد از سهم کل، رتبه نخست را داراست. رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب در اختیار گروه‌های محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، پیمانکاری صنعتی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات قرار گرفته است.

در مجموع ارزش مبادلات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME طی ۲۰ روز کاری شهریورماه جاری به ۴۸ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال رسید.

در نهایت شاخص کل فرابورس ایران که در آخرین روز کاری مردادماه بر روی عدد ۱۵۵۳ واحدی قرار داشت با رشد چشم‌گیر ۲۱ درصدی طی شهریورماه، معاملات آخرین ماه تابستان را بر روی عدد ۱۸۷۹ واحدی به پایان رساند و با بازدهی ۷۱ درصدی از ابتدای سال به استقبال پاییز رفت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا