امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود شد

با رأی نمایندگان مجلس اسلامی، سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود، آفت‌کش ها و بهبوددهنده‌های رشد گیاه شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۷۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در در جلسه با اصلاح ماده ۹ لایحه حفاظت از خاک موافقت کردند.

براساس ماده ۹ اصلاح شده این لایحه، «با هدف حفظ و پایداری حاصلخیزی انواع خاک و بهینه سازی تولید و مصرف انواع کود، آفت‌کش‌ها، سموم و بهبوددهنده های رشد گیاه:

براساس بند الف سازمان ملی استاندارد مکلف است که با همکاری وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت نسبت به تدوین استاندارد انواع کود، آفت کش ها، سم و بهبود دهنده های رشد گیاه اقدام کند.

همچنین براساس بند ب این ماده، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تهیه دستورالعمل مصرف انواع کود، آفت کش ها، سم و بهبود دهنده های رشد گیاه در مزارع و واحدهای تولید کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کند».

نمایندگان همچنین با اصلاح بند ج ماده ۹ این لایحه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند «با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تعیین حدود مجاز باقی مانده انواع کود، آفت‌کش ها، سموم و بهبوددهنده های رشد گیاه در محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کند به گونه ای که محصولات مذکور هیچ گونه تهدیدی برای سلامت انسان نداشته باشد».

همچنین براساس تبصره این ماده، عدم رعایت دستورالعمل ها و مقررات این ماده جرم تلقی می‌شود و متخلف علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جزای نقدی، تا دو برابر ارزش کالا باید مواد مذکور را جمع‌آوری، مرجوع و با نظارت وزارت جهاد کشاورزی با هزینه خود معدوم کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا