امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قیمت زعفران ناعادلانه بود/تعاون روستایی دست دلالان را کوتاه کرد

با وجود آنکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود،سهم ایران از بازار قریب ۸ و نیم میلیارد دلاری این محصول در سال گذشته تنها حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده؛ یعنی تنها یک هفدهم بازار جهانی!

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، سازمان تعاون روستایی در واکنش به مطلبی با عنوان «تعاون روستایی باعث گرانی زعفران شد/قیمت به ۱۰میلیون تومان رسید» که امروز بر روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، توضیحاتی به شرح ارائه کرد:

زعفران ایرانی ازجمله محصولات منحصربفرد کشور ماست که همواره به لحاظ کمی و کیفی، حرف نخست را در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا زده، محصولی کاملا خاص و بی همتا که حاصل دسترنج حدود ۱۶۵۰۰۰ خانوار محروم و سختکوش ساکن در روستاهای کمتر توسعه یافته استانهای شمال شرق کشور است.

به جرأت می توان ادعا کرد که رقمی نزدیک به ۹۰ درصد زعفران کل جهان توسط کشاورزان زحمتکش زعفران کار استانهای خراسان جنوبی و رضوی تولید و عرضه می‌شود. اما جای بسی شگفتی و تأسف است که سهم ایران از بازار قریب ۸ و نیم میلیارد دلاری این محصول، تنها حدود ۲۸۰ میلیون دلار در سال گذشته بوده؛ یعنی تنها یک هفدهم بازار جهانی!

با وجود قدمت دیرینه و اصالت مثال زدنی تولید زعفران ایرانی، هنوز هیچگونه برند جهانی و دارای اعتباری از این محصول بی رقیب وطنی، در سطح بین‌المللی به چشم نمی‌خورد و درحالیکه باید طرف ایرانی، نقش و سهم اصلی در مکانیزم تعیین قیمت جهانی زعفران را به خود اختصاص دهد، متاسفانه تاکنون بواسطه پراکندگی، ایجاد رقابت منفی در عرضه محصول و از همه مهمتر فقدان زنجیره واقعی ارزش، کمترین نرخ و بدترین شیوه بازاررسانی، مربوط به زعفران ایرانی بوده‌ و هست.

همه ساله، هنگامی که پس از ماهها تلاش و اضطراب وصف ناپذیر ازسوی زعفرانکاران رنجدیده، موسم برداشت و عرضه محصول فرا می‌رسد، برخی تجار و دلالان بی درد  با دامپینگ موقتی و پایین نگه داشتن تعمدی قیمت، سعی در کاهش هرچه بیشتر نرخ خرید زعفران از کشاورزان منطقه نموده و بدون توجه به هزینه‌ تمام شده، عمده سود خود را در خرید ارزانتر محصول از تولیدکنندگان مستضعف جستجو می‌کنند.

سال گذشته نیز طبق روال سالهای پیش از آن، در مقطع برداشت محصول، زمزمه‌های قیمت ناعادلانه ۲ الی ۵.۲ میلیون تومان برای هر کیلو زعفران توسط واسطه‌ها به گوش می‌رسید. قیمتی که حتی هزینه‌های کشاورز زعفرانکار را پوشش نمی‌داد. در این هنگام بود که سازمان تعاون روستایی مداخله هدفمند خود را در جهت حمایت از کشاورزان آغاز کرده و با استفاده از شبکه تعاونیهای روستایی، اقدام به خرید توافقی حدود ۶۷ تن زعفران از دو استان خراسان رضوی و جنوبی با قیمتی به مراتب بالاتر از نرخ دامپینگی کرد.

این حرکت حمایتی، موجب تعدیل قیمت ها و خشنودی کشاورزان شد. این مقدار زعفران که معادل یک پنجم کل زعفران تولیدی کشور در سال گذشته بود، تهدید و فرصتی توأمان برای مدیریت جدید سازمان تعاون روستایی محسوب می شد؛ از یک طرف، عرضه چنین کمیت قابل ملاحظه‌ای، سازوکاری دقیق و حرفه ای را طلب میکرد تا ضمن حفظ تعادل بازار از بروز انحصار و ویژه خواری جلوگیری کند و از طرف دیگر، شفافیت در نحوه بازاررسانی و فروش نیز از الزامات قطعی سازمان در تنظیم فرآیند عرضه به حساب می آمد.

 با این اوصاف، سازمان مرکزی تعاون روستایی در عرصه جدید مدیریتی خود برای اولین بار، روش سنتی فروش زعفران را کنار زده و پیشرفته ترین و سالم ترین شیوه بازاررسانی محصولات یعنی «بورس کالا» را جایگزین آن کرد.

نتیجه کار در نوع خود بسیار درخشان بود؛ ایجاد فضای آزاد برای کلیه متقاضیان خرید زعفران بدون کمترین رانت و امتیاز ویژه، حفظ تعادل منطقی میان عرضه و تقاضا، فروش نزدیک به ۱۰۰ درصد موجودی بصورت ۶۲درصد کاملا  نقد و ۳۸درصد الباقی با شرایط ۱۰درصد پیش دریافت همراه با اخذ ضمانت نامه معتبر بانکی، فتح باب معاملات آتی زعفران در بورس و ایجاد زمینه و بستر لازم در جهت تکوین زنجیره ارزش زعفران، بخشی از تبعات این اقدام حساب شده بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا