بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بعد از وعده‌های بی‌نتیجه بعضی افراد برای حمایت از توانیتو، کراودفاندینگ به کمک این استارت‌آپ آمد

۹ دی‌ماه ۹۶ بود که وحید رجبلو، مؤسس و مدیر فنی استارت‌آپ توانیتو (همیار مهر سابق) به برنامه حالا خورشید دعوت شد و موضوع سرمایه‌گذاری حامی این برنامه‌یعنی اول مارکت روی این استارت‌آپ توسط مجری برنامه بیان شد. وعده‌ای که می‌توان آن را سرخرمن دانست که تنها برای تبلیغ برند و شوآف بیان شد و عملی نشد. اخیراً با کمک برخی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه کراودفاندینگ، وحید رجبلو توانسته است بخشی از هزینه‌های شروع کسب‌وکارش را جمع‌آوری کند.

 

همچنین بخوانید

وعده‌های کشکی

وحید رجبلو که در برنامه حالا خورشید خبر از توسعه و ملی‌کردن استارت‌آپ همیار مهر می‌دهد، با اعلام مجری برنامه مبنی بر برعهده گرفتن تمام هزینه‌های ملی شدن اپلیکیشن رجبلو ازجمله توسعه و تبلیغات آن توسط اول مارکت، روبه‌رو می‌شود.

وحید رجبلو بعد از حضورش در این برنامه تصور می‌کند که یک حامی مالی پیدا کرده است که می‌خواهد او را به هدف اصلی‌اش یعنی راه‌اندازی یک کسب‌وکار اجتماعی در حوزه معلولین برساند؛ اما بعد از پیگیری‌هایی که دراین‌باره انجام می‌دهد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد؛ اما این داستان به اینجا ختم نمی‌شود و با اینکه بعداز آن برنامه، خبری از حامی مالی نبود، رشیدپور در برنامه‌ی دیگری که رجبلو نیز در آن حضور نداشت، مدعی خریداری شدن اپلیکیشن این توان‌یاب توسط اول مارکت شده است. این در حالی است که در ابتدا حرف از حمایت مالی بوده نه خرید.

بعد از اینکه مجری برنامه اعلام کرد که اپلیکیشن رجبلو توسط شرکت اول مارکت خریداری شده است، رجبلو با آن‌ها تماس گرفت و به آن‌ها گفت که اگر جواب این کارشان را ندهند که چرا بدون اجازه او، چنین خبری را در تلویزیون اعلام کرده‌اند، اعتراض خواهد کرد اما هیچ کس پاسخگو نبود. در این زمان بود که رجبلو ویدیویی را منتشر کرد که بعداز این ویدیو، مسئولان آن شرکت و برنامه با او تماس گرفتند و با رفتار تندی، دلیل انتشار چنین ویدیویی را از رجبلو پرسیدند و به او گفتند که با حضورت در این برنامه، ما تو را معروف کردیم. این در حالی بود که به گفته رجبلو، تا پیش از حضورش در برنامه حالا خورشید، در برنامه‌های تلویزیونی دیگری نیز حضور داشت و اولین حضورش نیز در شبکه دو سیما بود.

زمانی که با رجبلو تماس گرفتند، از او خواستند ویدیو را پاک کند و از آن‌ها عذرخواهی نیز کند تا آن‌ها قولی که داده بودند را عملی کنند. درنهایت فردای آن روز گروهی از سوی اول مارکت و برنامه حالا خورشید با یک چک ده میلیون تومانی به خانه رجبلو می‌روند و می‌گویند کل مدل کسب‌وکار، محصول و تمامی اطلاعات این اپلیکیشن را روی سرور اول مارکت بریزد تا چک ده میلیونی را به او بدهند. رجبلو دراین‌باره توضبح میدهد: «زمانی که چنین چیزی را به من گفتند، واقعاً به من برخورد. تا زمانی که من به این برنامه بروم، بیست میلیون خرج این استارت‌آپ کرده بود، پس چگونه با ده میلیون به آن‌ها میفروختم؟»

او ادامه داد: «برآورد مشاوره‌های من این است که نرم‌افزار و یا استارت‌آپ ما، تا ملی شدنش ۵۰۰ میلیون هزینه نیاز دارد تا بتواند خدمات گسترده‌ای را در ایران ارائه دهد. زمانی که این مبلغ را به افرادی که خانه ما آمده بودند، گفتم، آن‌ها چک را در جیب گذاشتند و رفتند و به همه گفتند که رجبلو از ما ۵۰۰ میلیون پول خواسته.»

رجبلو حتی در آن زمان در توییتر خود نوشت: «حضور من در برنامه حالا خورشید، به گمان خودم، مسیر رشد و توسعه استارت‌آپی برای سهولت زندگی معلولین رو هموارتر خواهد کرد اما چیزی که در عمل دیدم، عدم صداقت، عدم هماهنگی و حرکت در جهتی بود که توضیحی برایش ندارم.»

به گفته رجبلو، او در آن زمان به همراه یک تیم ۵ نفره در حال پیشبرد برنامه‌های همیار مهر بود و اعلام خریداری شدن اپلیکیشن در تلویزیون، حتی باعث اختلافاتی میان هم‌تیمی‌ها و سایر سرمایه‌گذاران آن‌ها شده است؛ آن هم بر سر اتفاقی که هرگز رخ نداده بود.

 

کراودفاندینگ به کمک توانیتو آمد

و اما بعد از گذشت این اتفاق‌ها و بعد از وعده‌های بی‌نتیجه بعضی افراد برای حمایت، چند وقت پیش وحید رجبلو در توییتر خود خبر از تأمین بخشی از سرمایه توانیتو از طریق حمایت‌های جمعی در پلتفرم‌های مهربانه، دونیت و پونیشا داده است.

رجبلو در این باره نوشته است: «پارسال بود زمانی که مورد سواستفاده رسانه‌ای قرار گرفتم که باعث شد چند اسپانسر که مجاب به همکاری با من بودن رو از دست بدم و زحمت چند ماه من از بین بره، با راهنمایی گلرخ بحری و شاهین طبری با مبحث حمایت جمعی آشنا شدم و من مجاب شدم تا از حمایت کرادفاندینگ بهره ببرم و هزینه شروع کسب‌وکارم رو جمع‌آوری کنم؛ اما تا به امروز در ایران از این روش بی‌نهایت کم در جهت پیش برد یک کسب‌وکار استفاده شده بود و این برای من حس مثبتی نداشت، در حال بررسی راه‌حل‌های دیگه بودم که از سمت پونیشا کمپین حمایتی از پروژه من راه افتاد و افراد زیادی داوطلب اعلام به حمایت از کسب‌وکار من رو کردند، پونیشا مبلغ یک میلیون به اکانت من در سایت خودش واریز کرد تا برای پیش برد پروژه استفاده شود و اولین حمایت انجام شد، حمایت دوم از سمت سایت مهربانه بود که بانی جمع‌آوری مبلغ ۴۰ میلیون برای توانیتو شد؛ و در اطلاع‌رسانی تا آخرین روز و پرداخت مبلغ مستقیم به حساب من بود و تمام تلاش خودش رو کرد و به نحوه احسنت حمایت از ۱۷۸۰ نفر در ۳۰ روز پایانی در سایت دونیت انجام شد.»

او همچنین از ترجمیار، الوپیک، اتاقک، مای‌پونز، جادی میرمیرانی و آرش برهمند نیز در به ثمر رسیدن این پروژه و کسب‌وکارش تشکر کرد ولی به گفته رجبلو، افراد دیگری نیز بودند که به‌صورت داوطلبانه اعلام حمایت کردند ولی در عمل تنها چیزی که برایشان مهم بود تبلیغ برند خود بود.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا