بانک و بیمهطلا و ارز

گرانی طلا در پی افت دلار

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار آسیا بدنبال کاهش واهمه سرمایه‌گذاران از جنگ تجاری آمریکا و چین که به عقب‌نشینی دلار منجر شد، افزایش یافت و به بالاترین حد در یک هفته اخیر رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۲۰۸ دلار رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۱.۳ درصد رشد داشته است.

همچنین بخوانید

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۲۱۲.۷۰ دلار ایستاد.

بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC در این باره اظهار کرد: قیمتهای بالاتر طلا به دلیل این حقیقت است که تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا تا حدودی از میان رفته است. در حال حاضر در بازار طلا احتیاط زیادی وجود دارد، زیرا هر گونه تشدید تنش‌های تجاری منفی خواهد بود. تعرفه‌های تجاری آمریکا تراز تجاری این کشور را بهبود خواهد بخشید و از ارزش دلار پشتیبان می‌کند که باعث کاهش قیمت طلا می‌شود.

با وجود این‌که طلا عموما یک دارایی مطمئن به شمار می‌رود اما ماه‌ها جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، باعث شده سرمایه‌گذاران با این اعتقاد که آمریکا در این جنگ زیان کمتری خواهد دید دلار خریداری کنند. در نتیجه قیمت طلا در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری و دورنمای بالاتر رفتن نرخ‌های بهره آمریکا، از بالاترین رکورد امسال که در آوریل به ثبت رسانده بود، ۱۱.۶ درصد سقوط کرده است.

شاخص دلار در برابر سبدی از شش ارز بزرگ نزدیک به پاییترین رکورد خود در ۱۰ هفته گذشته ایستاد.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران منتظر نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا هستند. انتظار می‌رود در این نشست سومین دور افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری تصویب شود.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه نگهداری طلا را که بازدهی ندارد افزایش می‌دهد و ارزش دلار را تقویت می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۴.۳۵ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری به ۸۳۶.۴۰ دلار صعود کرد. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۱۰۴۸.۵۰ دلار معامله شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا