صنعت، معدن، تجارت

۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه برای سود تسهیلات صنعتی

وزیر صنعت از در نظر گرفتن ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی به نوسازی صنایع در کشور خبر داد و گفت: سازمان گسترش باید برای اجرای طرح‌ها، اوراق صکوک منتشر کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد شریعتمداری در مجمع سالانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه منابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآور و پیشرفته متمرکز شود، اظهار کرد: نوآوری در صنعت یکی از معضلات امروز بسیاری از صنایع کشور است که به نظر می‌رسد نقش‌ سازمان‌های توسعه‌ای در این بخش باید بسیار پررنگ باشد؛ این در شرایطی است که یکی از دلایل مهم عدم توسعه صنعتی، مشکلات تکنولوژیکی واحدهای موجود است که باید به آن توجه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۷ کل کشور، ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع به منظور پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی به فعالیت نوسازی صنایع اختصاص داده شده که ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع) باید از آن بهره گیرد.

وی تصریح کرد: ۲۲ فعالیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حوزه‌های پیشرفته و نوین متمرکز شده که این به عنوان یک گام اولیه، مناسب به شمار می‌رود اما باید توسعه بیشتری یابد و راه‌های مؤثری برای گسترش این فعالیت‌ها در نظر گرفته شود.

به گفته شریعتمداری، سازمان گسترش باید تمرکز ویژه‌ای را بر فعالیت در مناطق محروم کشور داشته باشد و برای توسعه این مناطق، وارد سرمایه‌گذاری شود. این سازمان می‌تواند به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم، وارد عمل شده و فعالیت مطلوبی را شکل دهد.

وی گفت: در ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجرای سازمان گسترش، ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب پیمانکاری عمومی است اما  پیمانکاری باید سهم بیشتری داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۴ طرح در حال اجرا ، ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را در بر می گیرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار انتشار اوراق صکوک برای طرح‌های نوسازی صنایع شد و گفت: اکنون این ظرفیت در قانون بودجه در نظر گرفته شده و سازمان گسترش باید از آن استفاده کند ضمن اینکه این سازمان می‌تواند تا سقف ۴۹ درصد از نیاز هر طرح توسعه ای، از منابع صندوق توسعه ملی بهره‌مند شود که تاکنون اقدامی در این حوزه انجام نشده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا