بانکبانک و بیمه

بانک‌های بزرگ در حال فرار از ایران هستند


پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن به نقل از چند منبع آگاه مدعی است که با رایزنیهای فشرده مقامات دولت آمریکا و هشدارهای آنها، بسیاری از بانکها وشرکتهای بزرگ قول داده‌اند بازار ایران را ترک کنند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای دور تازه تحریمهای آمریکا علیه ایران در اواسط آبان ماه گزارش داد که شرکتهای بین‌المللی در سراسر آمریکا و اروپا در حال تعیین خط و خطوط خود برای خروج از بازار ایران هستند. 

چند تن از مقامات آمریکایی که در نشستهای پشت درهای بسته در این زمینه حضور داشته‌اند می‌گویند که طی ماه گذشته دیدارهای زیادی با بانکدارها و روسای شرکتهای بین المللی برگزار کرده‌اند تا سیاستهای تازه دولت دونالد ترامپ در زمینه تحریمهای جدید را برای آنها تشریح کنند. 
این گزارش مدعی است که ۳۱ شرکت اروپایی و آسیایی اعلام کرده‌اند که بازار ایران را ترک خواهند کرد. طبق گزارش اندیشکده دفاع از دموکراسیها شرکتهای توتال فرانسه، پژو، بی پی، مائرسک، ایرباس، آلیانز آلمان، میتسوبیشی، مزدا، انی ایتالیا و زیمنس از جمله این شرکتهای بزرگ هستند. 
چندین منبع نزدیک به این مباحث به فری بیکن گفته‌اند که دولت ترامپ به طور واضح مشخص کرده است که کسی که در کنار ایران بایستد با تحریمها و جریمه‌های سنگینی روبرو خواهد شد. 
این منابع همچنین مدعی هستند، برخی از بانکها و شرکتهای بزرگ که به همراه برخی متحدان اروپایی قصد داشتند محدودیتها و تحریمهای جدید واشنگتن علیه ایران را دور بزنند طی هفته‌های اخیر به خاطر هشدارهای شدید دولت آمریکا تلاشها و اقدامات خود را(برای دور زدن تحریمها)کاهش داده‌اند. 
براساس این گزارش، این دیدارها درحالی برگزار می‌شود که تعدادی از مقامات سابق دولت باراک اوباما نیز همزمان دیدارهایی با اروپایی انجام داده‌اند که اهدافش در جهت مخالف دیدارهای مقامات دولت ترامپ بوده است. این اقدامات مقامات دولت اوباما، از جمله جان کری که چندین دیدار با وزیر خارجه ایران داشته است، موجی از انتقاد را در کاخ سفید به دنبال داشته است.
برخی از همین مقامات آمریکایی به واشنگتن فری بیکن گفته‌اند که تعدادی از شرکتها و بانکها بعد از مطلع شدن از جزئیات تحریمهای آمریکا و رویکرد متفاوت دولت ترامپ نسبت به دولت اوباما قول داده‌اند که در راستای این تحریمها عمل کنند. 
ریچارد گرنل سفیر آمریکا در برلین که نقش فعالی در این کمپین ضدایرانی در رایزنی با شرکتهای خارجی دارد به فری بیکن گفت که بین واقعیت عالم تجارت و مواضع سیاستمداران تفاوت زیادی وجود دارد. وی تاکید کرد که رهبران جهانی درحال تشخیص منظور ترامپ از تحریمهای جدید علیه ایران هستند.   
مقامات دولت ترامپ همچنین میگویند که براساس بیانیه های برخی موسسات بزرگ مالی آمریکا از جمله سی تی بانک و جی پی مورگان در زمینه مواضع آنها برای قطع ارتباط با ایران، دولت ترامپ میتواند ارتباط ایران با سوئیفت را نیز قطع کند.  
براساس این گزارش، ریچارد گرنل و تیم او در کنگره آمریکا نیز موفق شده اند نظر نمایندگان را نسبت به دیپلماسی خود برای دور نگاه داشتن بانکها و شرکتهای بزرگ از ایران جلب کنند. 
به نوشته فارس، با این برخی تحلیلگران میگویند که تا قبل از ۸ نوامبر تعداد کمی هستند که معتقدند فشارهای ترامپ علیه ایران بدون همکاری اتحادیه اروپا، چین و روسیه موفقیت آمیز خواهد بود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا