انرژی

حذف نمایشی هزینه خدمات آب و فاضلاب در قبض‌های مشترکین یزدی

 قانون در قالب چند تبصره به ‌منظور بازسازی و توسعه تأسیسات آب شهرها و تکمیل طرح‌های نیمه‌ تمام فاضلاب و اولویت دادن به اجرای طرح‌های فاضلاب به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه داده تا بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها را از طریق قبوض آب از شهروندان اخذ کند. یکی از این تبصره‌ها که اجرای آن به ویژه در سال گذشته با گلایه و نگرانی مردم شهر یزد همراه بود، تبصره ۳ است که هرچند در سال ۱۳۷۷ در مجلس شورای اسلامی مصوب شده بود ولی تا چند سال پیش در قبوض یزدی‌ها لحاظ نمی‌شد.

هر چند میزان دریافتی تبصره ۳ در هر منطقه به صورت توافقی و سالانه در شورای استان با حضور مدیرعامل آب و فاضلاب استان در قبوض مشترکین لحاظ می‌شود ولی به دنبال گلایه‌های مردمی و البته حذف این قانون در برخی شهرهای کشورمان، سال گذشته موضوع حذف آن در شورای اسلامی شهر یزد مورد بررسی قرار گرفت ولی رای نیاورد.

البته امسال وزارت نیرو در قالب دستورالعملی با عنوان یکسان‌سازی قبوض، اقدام به حذف این بخش در قبوض آب مشترکان کرده، هرچند که این مبلغ در قالب آب‌بها همچنان از مشترکان اخذ می‌شود.

همچنین بخوانید

علی اسلامی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با قانون تبصره ۳ اظهار می‌کند: این قانون که از سال ۱۳۷۷ مصوب مجلس شده بود، از اول دی ماه سال ۱۳۹۵ در شهر یزد اجرا شد و تاکنون نیز اجرای آن استمرار داشته است. قانون تبصره ۳ در راستای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب وضع شده به طوری که هزینه‌های جذب شده‌ی ناشی از این تبصره برای انجام طرح‌هایی با این منظور استفاده می‌شود.

این مسئول با بیان این که اعتبارات تبصره ۳ از طریق حقوق آب‌بهای مشترکین تامین می‌شود، تصریح می‌کند: رقم تبصره ۳ که در گذشته در قبوض آب درج و در حساب جداگانه‌ای ذخیره می‌شد، از ابتدای سال جاری تحت این عنوان در قبوض درج نمی‌شود اما در قالب آب‌بها هنوز از طریق قبوض از مردم اخذ می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای سال جاری طبق دستورالعمل کشوری، تمام قبوض آب کشور با چهار مشخصه آب بها، بهای خدمات دفع فاضلاب(در صورت وجود اشتراک)، مالیات ارزش افزوده و تکالیف قانون بودجه، یکسان‌سازی شده‌اند و هزینه تبصره ۳ با آب‌بها جمع و در قبوض مندرج می‌شود. البته مشترکان برای اطلاع از هزینه‌ی جداگانه این تبصره در قبوض خود، می‌توانند به سایت شرکت آب و فاضلاب مراجعه کنند .

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد نرخ تبصره ۳ یزدی‌ها

اسلامی با اشاره به نظارت و بازنگری شورای شهر پنجم در مورد این تبصره، اظهار می‌کند: نرخ تبصره ۳ قبوض آب پس از بازنگری از سوی شورای شهر، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد برای مشترکان کاهش یافته است و اجرای طرح مذکور نیز با نظارت نمایندگان شورای اسلامی شهر انجام می‌شود.

وی از محاسبه پلکانی هزینه تبصره ۳ قبوض متناسب با میزان مصرف مشترکان خبر می‌دهد و می‌گوید: مشترکانی که مصرف آب آنها ماهیانه کمتر از ۱۰ مترمکعب باشد، از پرداخت هزینه‌های این تبصره معاف هستند ولی اگر میزان مصرف به حداکثر ۱۵ مترمکعب در ماه برسد، در ماه‌های غیرگرم حداکثر ۶۰۰ تومان و ماه‌های گرم سال ۱۴۴۰ تومان است. در صورت افزایش مصرف ماهیانه به حداکثر ۲۰ مترمکعب، این میزان هزینه در ماه‌های غیرگرم ۱۸۰۰ تومان و برای ماه‌های گرم سال ۱۴۴۰ تومان شده است و همین روند صعودی متناسب با مصرف تداوم خواهد داشت.

این مسئول، میزان درآمد کسب شده از تبصره ۳ در سال گذشته را افزون بر هشت میلیارد تومان، عنوان و در مورد محل هزینه‌کرد این درآمد، بیان می‌کند: دو طرح عمده شامل اصلاح شبکه آب و لوله‌گذاری خیابان دکتر مسعود با اعتباری حدود ۲ میلیارد تومان و توسعه شبکه فاضلاب آزادشهر با اعتبار حدود ۲.۴ میلیارد تومان از محل درآمدهای تبصره ۳ اجرا شده و مابقی این درآمد نیز صرف لوله‌گذاری‌های پراکنده و خریداری لوازم آنها شده است.

اسلامی در رابطه با گروه‌های خاصی که مشمول پرداخت هزینه این تبصره نمی‌شوند هم می گوید: افراد تحت پوشش کمیته امداد و و بهزیستی از پرداخت حق آب بها و خانواده‌های شهدا و ایثارگر نیز از پرداخت حق انشعاب و در نهایت تبصره ۳، معاف هستند. این افراد قبل از اخذ حق انشعاب باید معرفی‌نامه‌ نهاد حمایتی خود را ارائه و سابقه آن‌ها در سیستم ثبت ‌شود. این قانون از زمان تصویب این تبصره وجود داشته و افراد اکنون نیز می‌توانند از طریق امور مشترکین منطقه در این باره اقدام کنند.

الهه جورابی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این مورد به خبرنگار ایسنا می‌گوید:  قانون تبصره ۳ در راستای جذب اعتبار لازم به منظور توسعه و تکمیل طرح‌های فاضلابی و بازسازی شبکه‌های آب شهری مصوب و اجرایی شده است. براساس این قانون، شرکت‌های آب و فاضلاب می‌توانند علاوه بر نرخ‌های مصوب حق انشعاب و آب‌بها تا ۱۰ درصد اضافه هزینه از مشترکان دریافت و برای طرح‌های مذکور هرینه کنند.

جورابی خاطرنشان می‌کند: البته طرح‌هایی که قرار است با درآمد تبصره ۳ اجرایی ‌شود از سوی هیاتی متشکل از استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان و یک یا دو نفر از نمایندگان مجلس ارائه و از سوی وزارت نیرو تصویب و سپس با نظارت شورای اسلامی شهر اجرایی می‌شود.

این مسئول از نظارت جدی شورای اسلامی شهر یزد در سال جاری در این مورد خبر می‌دهد و می‌گوید: نظارت نمایندگان شورای اسلامی شهر یزد در سال‌ جاری متفاوت با سال‌های قبل بوده و هیچ طرحی بدون مصوبه‌ی شورا اجرا نخواهد شد.

وی با اشاره معافیت خانواده‌های شهدا، ایثارگران، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه تبصره ۳ عنوان می کند: با اصلاح و بازنگری صورت گرفته در تبصره ۳ توسط شورای شهر، هزینه‌های مذکور به نفع مردم کاهش یافته و در فصل تابستان نیز با درصد کمتری شامل حال یزدی‌ها شده است.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا