بورسبورس اوراق

امکان جهش شدید سودآوری سایپا دیزل/ آخرین وضعیت پروژه‌های کیسون

مهمترین شفاف‌سازی‌های امروز کدال مربوط به اعلام احتمال تعدیل مثبت در «خکاوه»٬ اعلام آخرین وضعیت پروژه‌های شرکت کیسون٬ شفاف‌سازی بیمه آسیا در رابطه با سود شرکت و برنامه افزایش سرمایه٬ تشریح آخرین وضعیت کاشی الوند در قالب کنفرانس اطلاع رسانی و… بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به دنبال نوسان‌های شدید قیمتی بسیاری از سهام در روزهای رشدی بازار٬ برخی از این شرکت‌ها ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی و پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی فعالان بازار سرمایه شدند که برخی از آنها اطلاعات مهمی را در این شفاف‌سازی‌ها اعلام کرده‌اند. همچنین امروز چند شرکت اقدام به انتشار اطلاعات بااهمیت کردند. در گزارش پیش رو مهمترین شفاف‌سازی‌های امروز کدال آمده است.

آخرین وضعیت پروژه‌های کیسون

شرکت کیسون اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی را منتشر کرد. در رابطه با برنامه برای گسترش فعالیت‌ها و اخذ پروژه در کشورهای هدف جدید٬ در حال حاضر شرکت کیسون اقدامات موثری جهت کاریابی در کشورهای هدف جدید ازجمله قطر و هند و همچنین به تازگی در حوزه نفت و گاز کشور عراق انجام داده است. در رابطه با پروژه الاخوه عراق٬ با توجه به بهبود شرایط امنیتی کشور عراق٬ شرایط مساعدی جهت تداوم این پروژه سرمایه‌گذاری فراهم شده است.

همچنین بخوانید

در رابطه با ارزش روز شرکت‌های بلپارس و پریلیسیه٬ کیسون با اعزام هیات پنج نفره کارشناسان رسمی دادگستری از ایران اقدام به ارزیابی پروژه‌های شرکت‌های مذکور کرد. مبانی ارزش دفتری سرمایه‌گذاری‌های مربوط به شرکت‌های بلپارس (مالک پروژه مگنت مینسک) و پریلیسیه (مالک پروژه مرکز استراتژیک مینسک) براساس صورت‌های مالی محلی حسابرسی شده سال منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ بوده و نتایج آن براساس بازدید انجام شده توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری به این شرح است: مرکز لجستیک پریلیسیه ۱۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و پروژه مگنت مینسک ۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو و در مجموع ۱۹۱ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو. مازاد ارزش‌گذاری پروژه‌های پریلیسیه و بلپارس در تاریخ ششم مرداد ۹۷ نسبت به ارزش‌های دفتری بدهی‌های اعلام شده در مجموع به مبلغ ۵۶ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۵۴۰ یورو است. از جمع مبلغ ۱۳۴ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۶۰ یورو ارزش دفتری بدهی‌ها٬ مبلغ ۱۰۶ میلیون و ۵۰۴ هزار یورو (معادل مبلغ حدود ۴۰۴ میلیارد تومان) بهای تمام شده سرمایه‌گذاری شرکت اصلی در شرکت‌های پریلیسیه و بلپارس) مربوط به تسهیلات دریافتی از هلدینگ کیسون بوده است.

در رابطه با فروش دو شرکت‌های مورد اشاره٬ موافقت‌نامه‌ای بین شرکت بلپارس با یک گروه سرمایه‌گذاری درخصوص مشاوره٬ جذب سرمایه‌گذار و خریدار برای پروژه‌های شرکت بلپارس و پریلیسیه منعقد شده که نتایج اقدامات انجام شده تا تاریخ تهیه صورت‌های مالی حاکی از مذاکره با ۳۰ خریدار و بازدید شش شرکت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بلپارس (پروژه مگنت) و پریلیسیه (مرکز لجستیک) بوده که از بین آنها مذاکرات با دو خریدار در جریان است. همچنین شرکت بلپارس با برترین بروکرها و مشاوران املاک و مستغلات کشور بلاروس ازجمله شرکت بین‌المللی Colliers در حال همکاری است و به موازات٬ درخصوص مذاکره و تهیه پیش‌نویس قرارداد با شرکت آیمکس جهت مشاوره و جذب سرمایه‌گذار و خریدار اقدام کرده است.

افزایش سرمایه در دستور کار بیمه آسیا/ نگاهی به سودهای کسب شده

بیمه آسیا اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را منتشر کرد. میزان مازاد تراز ارزی تا پایان مرداد ۹۷ در مجموع (دلار٬ یورو٬ پوند و سایر ارزها) ۶۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۸۸۷ است. تفاوت ایجاد شده بین قیمت تمام‌شده و ارزش روز پرتفوی بورسی در تاریخ ۲۴ شهریور ۹۷ مبلغی حدود ۱۴۸ میلیارد تومان است. سود مجامع کسب شده پرتفوی از ابتدای سال جاری تا ۲۴ شهریور ۹۷ حدود ۱۸ میلیارد تومان است. سود ناشی از فروش سهام در دوره مذکور مبلغی حدود یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان است. شرکت برنامه افزایش سرمایه دارد. همچنین شرکت در نظر دارد دارایی‌ها و املاک غیرمولد و مازاد بر نیاز را به فروش برساند. در رابطه با ملک ولنجک هم اعلام شده که کارهای ساختمانی آن به اتمام رسیده و بهای تمام‌شده در حدود ۷۱ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد از این مبلغ با سایپا تهاتر شده است. حدود تقریبی قیمت کنونی ملک با توجه به شرایط اقتصادی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نگاهی به آخرین وضعیت کاشی الوند

شرکت کاشی و سرامیک الوند اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را منتشر کرد. حدود ۹۵ درصد از فروش مرداد در داخل کشور بوده و مابقی به میزان پنج درصد صادر شده است. با توجه به افزایش نرخ ارزش و به دنبال آن افزایش بهای مواد اولیه و کمکی و بسته‌بندی و…٬ شرکت در نظر دارد در اوایل شش ماهه دوم سال ۹۷ نرخ‌های فروش را مورد بازنگری قرار دهد.

با وجود مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه و قطعات یدکی و سرمایه در گردش مورد نیاز در این ارتباط٬ مقدار ۶.۹ میلیون مترمربع تولید و مقدار ۷.۳ میلیون مترمربع فروش با حفظ حاشیه سود ناویژه به میزان ۲۲ درصد برای سال ۹۷ منطبق با پیش‌بینی قبلی در دستور کار شرکت است. میانگین نرخ فروش و برنامه شرکت در ارتباط با افزایش نرخ فروش به صورتی مورد نظر است که سود ناویژه پیش‌بینی شرکت محقق شود.

صادرات شرکت در پنج ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۹۷ به مقدار ۲۷۳ هزار و ۱۸ مترمربع و به مبلغ یک میلیون و ۲۷ هزار و ۶۹۵ دلار معادل ۴۳.۷ میلیارد ریال است (دوره مشابه سال قبل به مقدار ۳۴۵ هزار و ۶۷۹ مترمربع و به مبلغ ۴۸.۵ میلیارد ریال).

تقاضا برای صادرات به کشورهای روسیه٬ آذربایجان٬ عراق٬ پاکستان و… موجود است و کاهش صادرات عمدتا به دلیل وقفه‌های ایجاد شده ناشی از تغییر سیاست‌های ارزی کشور٬ عدم شفافیت آن و سردرگمی نحوه عمل در این خصوص بوده است.

افزایش نرخ ارز موجب افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی بهای اقلامی شده که به طور مستقیم با نرخ ارز ارتباط دارند. به‌علاوه٬ افزایش شدید بهای مواد اولیه و سایر اقلام مورد نیاز شرکت که از تولیدکنندگان داخلی تامین شده هم از پیامدهای افزایش نرخ ارز است. این موارد به همراه افزایش غیرعادی سطح عمومی هزینه‌ها (به استثنای استهلاک و حقوق و دستمزد) موجب افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات شرکت جهت شش ماهه باقیمانده سال ۹۷ به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌شود. شرکت اعلام کرده که برآورد هر سهم سال مالی ۹۷ نسبت به پیش‌بینی قبل تغییری نکرده است.

قطع مکرر برق منجر به کاهش تولید در «شدوص» شد

شرکت دوده صنعتی پارس اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را منتشر کرد. کاهش تولید دوده در دو ماه اخیر نسبت به فصل بهار ناشی از قطع مکرر برق بود که منجر به توقف خطوط تولید شد. به‌علاوه٬ عرضه محدود روغن توسط پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها عامل دیگری بود که گاهی اوقات به رغم ابتیاع مبلغ مواد اولیه از تحویل آن به جهت صادرات ممانعت به عمل آمد. آخرین نرخ خرید روغن اکستراکت مبلغ ۲۱۰۰ تومان برای هر کیلوگرم بوده است. آخرین نرخ جهانی دوده حدود ۱۰۵۰ دلار آمریکا برای هر تن است. میانگین وزنی قیمت مواد خریداری شده برای هر کیلوگرم در فروردین ۱۳۸۵ تومان٬ اردیبهشت ۱۵۴۶ تومان٬ خرداد حدود ۱۷۸۱ تومان٬ تیر ۱۹۷۲ تومان٬ مرداد ۱۹۲۵ تومان و شهریور ۱۹۹۰ تومان بوده است. شرکت اعلام کرده که در ماه‌های مرداد و شهریور هیچ صادراتی نداشته است.

اطلاعیه مهم «خکاوه»/ امکان جهش شدید سودآوری سایپا دیزل

شرکت سایپا دیزل در یک اطلاعیه شفاف‌سازی اعلام کرد که با توجه به ضرورت و اهمیت طرح نوسازی ناوگان تجاری فرسوده ریاست جمهوری در سال ۹۶ ، همه اقدامات از قبیل تامین منابع ارزی از محل صندوق توسعه ملی، تصویب شورای اقتصاد و تضامین بازپرداخت آن و همه مراحل قانونی این طرح انجام شده است.

براساس اعلام خبر مدیرعامل شرکت، پس از اخذ و تایید پروفرمای هشت هزار دستگاه محصول KX (جایگزین محصول ولوو) و ثبت سفارش آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال نهایی شدن افتتاح اعتبار اسنادی و فعال شدن LC در بانک پارسیان است.

شرکت اعلام کرده که با توجه به اهمیت موضوع و اثرات مالی بر سود و زیان شرکت، پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق طرح فوق، سود پایه هر سهم طی دو سال مالی به مبلغ ۱۹۹ تومان و شش ریال تغییر یابد که ۵۰ درصد مبلغ فوق برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ است.

پیش بینی سود ۴۵ ریالی برای هر سهم «کشرق»

شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را منتشر کرد. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای سال ۹۷ ٬ ۵۰ هزار تن زغال‌سنگ خام برای تولید پیش‌بینی شده که در صورت تحقق سود هر سهم ۴۵ ریال خواهد بود. لازم به ذکر است شرکت در سال مالی ۹۶ میزان ۴۶۱ ریال زیان برای هر سهم به جا گذاشت.

در رابطه با دلیل فروش قابل توجه شرکت در مرداد اعلام شده که با توجه به گزارش‌های ارسالی تولید و فروش شرکت در چهار ماه نخست سال ۹۷ مقداری از محصول تولید شده به علت عدم انعقاد قرارداد به فروش نرسیده اما با منعقد شدن قراردادها در مرداد همه محصولات تولیدی به فروش رسید. در حال حاضر تقاضا برای زغال‌سنگ بیش از تولید شرکت است و از نظر فروش مشکل خاصی وجود ندارد. آخرین افزایش قیمت از اول تیر ۹۷ برای زغال‌سنگ خام به میزان ۲۱ درصد مصوب شد که مقدمات تنظیم الحاقیه قراردادها در حال انجام است. افزایش مجدد قیمت‌ها در انجمن زغال‌سنگ در حال بررسی است که به محض قطعی شدن اعلام می‌شود.

در رابطه با اثرگذاری تولید واحد جدید زیرمجموعه میدکو (فعالیت فرایند کوره‌بلند) بر تقاضا و نرخ فروش محصولات٬ توضیح داده شد که راه‌اندازی مجموعه میدکو به‌طور حتم در تقاضای خرید زغال‌سنگ اثر مثبت می‌گذارد که با توجه به بهره‌برداری و راه‌اندازی این مجموعه در اواخر سال ۹۷ ٬ اثر چندانی در سال جاری ندارد. لازم به ذکر است که مبلغ کل هزینه‌های مالی شرکت در سال ۹۷ ٬ هفت میلیارد ریال و هزینه عمومی و اداری ۱۹ میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

عرضه و تقاضا و امکان صادرات٬ عامل نوسان قیمت در «سصفها»

شرکت سیمان اصفهان هم شفاف‌سازی کرد که از تاریخ گزارشگری قبلی تاکنون تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و آن را ناشی از عرضه و تقاضا و همچنین فراهم شدن امکان صادرات اعلام کرده است.

«ددام» دفتری مرکزی را فروخت

دفتر مرکزی شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس (داملران رازک) در راستای تصمیم شرکت سرمایه‌گداری دارویی تامین به فروش املاک مازاد شرکت‌های وابسته به خود از طریق مزایده عمومی و انتقال دفاتر مرکزی به استان‌ها و محل استقرار کارخانه‌ها و چابک و چالاک‌سازی مجموعه‌ها٬ از طریق مزایده به مبلغ ۹ میلیارد تومان به شرکت هما فارمد فروخته شد. خالص ارزش دفتری این دارایی حدود دو میلیارد تومان بوده است.

علل نوسان قیمت «وهور» اعلام شد

شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در رابطه با نوسان قیمت سهم شفاف‌سازی کرد که از تاریخ گزارشگری قبلی تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.

مدیریت شرکت نوسان قیمت سهم را در اثر پایین بودن نسبتP/NAV در مقطع کنونی، افزایش بیش از پنج برابری نقدشوندگی در سهم، افزایش ارزش جایگزینی سرمایه‌گذاری‌ها به واسطه نوسانات ارزی، افزایش عرضه و تقاضا در بازار سرمایه و تحلیل و بررسی سرمایه‌گذاران در بازار اعلام کرده است.

کارخانه تولید کنسانتره سرب دونا متعلق به «کدما» موقتا تعطیل شد

شرکت معدنی دماوند در رابطه با نوسان ۵۰ درصدی قیمت سهام شفاف‌سازی کرد که کارخانه تولید کنسانتره سرب دونا وابسته به این شرکت به منظور اصلاح و بهینه‌سازی خط تولید برای افزایش راندمان تولید٬ ساماندهی آبراهه مجاور سد باطله کارخانه به منظور حفاظت و جلوگیری از زیرشویی دیواره سد توسط آبراهه و همچنین انجام عملیات ایمن‌سازی دیواره‌های سد باطله کارخانه٬ به طور موقت تعطیل است.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا