بورسبورس اوراق

شاخص بورس با سوخت شیمیایی‌ها، ۲۳۶۱ واحد رشد کرد/ورود پُرقدرت نقدینگی در آخرین روز تسویه اعتباری‌ها

در جریان معاملات امروز بورس تهران، تمام شاخص‌ها برخلاف روز گذشته در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. در این بین انتشار خبر روز گذشته بورس کالا مبنی بر آزادسازی سقف رقابت قیمتی در بین محصولات پتروشیمی، سبب اقبال فعالان بازار به نمادهای شیمیایی و به تبع آن ایجاد هیجان مثبت در این گروه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سومین روز هفته شاخص کل با رشد بیش از سه هزار واحدی در یک ساعت ابتدایی معاملات روبرو شد که البته حجم قابل توجهی از جهش نماگر اصلی به لطف افزایش اقبال به نمادهای گروه شیمیایی بود. از این رو نمادهای گروه پتروشیمی همگی در مدار مثبت قرار دارند.

بر مدار صعودی پتروشیمی‌ها

همچنین شرکت های کوچک در این صنعت امروز با اقبال بیشتری از سوی اشخاص حقیقی روبرو شده و معاملات صعودی را تجربه کردند. در این بین نمادهای صنایع شوینده توانسته‌اند مانند «شسینا»، «شتوکا»، «ساینا» در آستانه بالای قیمتی معاملات خود را دنبال نمودند. در مجمع اما ین گروه بازدهی ۰.۹ درصدی را رای سهامدارانش داشت که به نظر می رسد دلیل اصلی این رقم پایین، پیش خور کردن رشد قمت اغلب نمادها در روزهای گذشته است. همچنین امروز بیش از ۵۴۲ میلیو سهم به ارزش ۲۲۵ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که البته شاهد ورود ۳۰ میلیارد تومان پول جدید به این گروه بودیم.

اما گفتنی است در میانه‌های بازار و با انتشار اطلاعیه جدید بورس کالا در خصوص ایجاد محدودیت در سفارش‌دهی محصولات پلیمیری، با افزایش عرضه‌ها در نمادهای پتروشیمی، شاخص کل کمی عقب نشست. در این اطلاعیه آمده است که از امروز حجم سفارش برای هر مشتری محدود به جدول ارئه شده است.

همچنین امروز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جزییات تزریق ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما خبر داد و گفت: حجم صادرات ارزی پتروشیمی‌ها در طول سال ۱۲ میلیارد دلار است که ۲۵ درصد از آن برای مصارف خود پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود و باید در طول سال ۹ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کنند. نوروززاده افزود: از تاریخ ۲۱ فروردین تا ۲۶ مرداد ماه ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار توسط پتروشیمی‌ها در سامانه نیما عرضه شد.حجم صادرات ارزی پتروشیمی‌ها در طول سال ۱۲ میلیارد دلار است که ۲۵ درصد از آن برای مصارف خود پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود و باید در طول سال ۹ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کنند که تا کنون ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار عرضه کرده‌اند.

فلزی‌ها کمی رنگ باختند

در گروه فلزی اما معاملات متعادل و در اغلب نمادهای فولادی در محدوده منفی تابلو دادوستد می شد. از این رو نمادهای «فولاد»، «فخاس»، «فولای»، «کاوه» و «هرمز» در پایان ساعت معاملاتی با افت قیمت مواجه شدند. همچنین در این گروه «فولاژ» با افت ۵.۵ درصدی در صدر بیشترین کاهش قیمت ایستاد. دیگر نماد اصلی این گروه یعنی «ذوب» نیز پس از «وبملت» با ۴۶.۹ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در مجموع امروز ۴۵۹ میلیون سهم به ارزش ۱۷۹ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد که بازدهی منفی ۰.۸ درصدی را به دنبال داشت.

موتور خودرویی‌ها روشن شد

اما در بین گروه های مطرح بازار، امروز خودوریی ها پیشتاز بیشترین بازدهی بودند. در این بین تمام نمادهای این گروه به جز «خاور» و «خاهن» با رشد قیمتی مواجه شدند. همچنین در این گروه بیش از ۴۵۵ میلیون سهم به ارزش ۷۲.۳ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۴.۲ درصدی را به دنبال داشت. همچنین شاهد ورود ۲۷.۸ میلیارد تومان نقدینگی جدید از طرف اشخاص حقیقی به این گروه بودیم.  در این گروه همچنین «خکاوه» خبرساز شد. سایپا دیزل از تحقق سود ۲۰۰ تومانی براثر اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داده است. طبق شفاف سازی این شرکت نیمی از این سود تا پایان سال ۹۷ محقق می‌شود.

اما نکته قابل توجه بازار امروز، سبزپوشی یکدست نمادهای بانکی بود. در این گروه نماد بانک ملت همچون روزهای گذشته صدر نشین افزایش قیمت بود. همچنین در بین پُرطرفدارترین نمادهای بورسی از سوی حقیقی ها، روز جاری بیش از ۳۰ میلیارد تومان خالص خرید این گروه در نماد «وبملت» بود. در نتیجه امروز شاهد افزایش اقبال اشخاص حقیقی به نمادهای گروه بانکی بودیم که سبب ورود بیبش از ۵۰ میلیارد تومان پول جدید به این گروه شد. البته گفتنی است در این گروه نماد بانک سامان پس از ۱۴ ماه توقف امروز با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به تابلوی معاملات بازار پایه بازگشت.

کوچکترها بازهم قد کشیدند

همچنین در سایر گروه‌های کوچک بازار از جمله سیمانی، ساختمانی، دارویی و قندی نیز شاهد رشد قابل توجه قیمت در اغلب نمادها بودیم.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل پس از یک رفت و برگشت با رشد ۲۳۶۱ واحدی (معادل ۱.۵۲ درصد) به رقم ۱۵۸ هزار و ۷۱ واحد رسید. شاخص هم وزن اما به دلایل ذکر شده و افزابش اقبال فعالان بازار به گروه های کوچک، با شتاب بیشتری رشد کرد و نهایتا با افزایش ۷۰۱ واحدی (معادل ۲.۷۴ درصد) به قله ۲۶ هزار و ۵۵۷ واحد رسید.

همچنین امروز بیش از چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از یک هزار میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت. گفتنی است امروز در آخرین مهلت تسویه اعتباری کارگزاری‌ها شاهد ورود بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه بودیم که البته بیشترین میزان این ورود به نماد بانک ملت اختصاص داشت. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که ابتدای سال جاری بیش از دو هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سهام تزریق شده است.

ترین‌های بورسی

اما در بین صنایع برتر بورسی، گروه های شیمیایی، فلزی و بانکی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این بین معاملات مثبت و پُرحجم نمادهای «تاپیکو»، «وامید»، «شپنا» و «مبین» هرکدام به ترتیب ۱۷۰، ۱۴۳، ۱۳۸ و ۱۲۴ واحد شاخص کل را تقویت کردند. از سوی دیگر اما «پارسان» و «شپدیس» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم شاهد افزایش بیش از ۴۲ واحدی (معادل ۲.۳۶ درصدی) آیفکس بودیم. دراین بازار نیز بیش از یک هزار و ۳۴۰ میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۶۸۶ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۳۲۳ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی اما «مارون»، «ذوب» ، «دماوند» و «سمگا» بیش از سایرین در تقویت آیفکس نقش داشتند. در این بازار اما تنها «شراز» بود که تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشت.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا