بورسبورس اوراق

نقش بنیادهای قوی در پازل رشد بورس

سید حسین میری، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در گفتگویی به بررسی عملکرد بازار سهام طی ۶ ماهه ابتدایی سال و چشم انداز نیمه دوم سال پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،وی در ابتدا با اشاره به فروش نسبتا مطلوب شرکت ها در مردادماه و بررسی عملکرد ۶ ماهه ابتدایی صنایع بزرگ و کوچک بیان کرد: با افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال جاری، محصولات تولیدی بسیاری از شرکت­ها با تاخیر  توانستند افزایش قیمت خود را اعمال کنند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت ­های تولیدی تاکنون موفق به دریافت مجوز رشد قیمت ها نشده اند. این موضوع باعث شد در شرایط فعلی تفاوت قیمت قابل ملاحظه ای بین نرخ های کارخانه و بازار در طیف گسترده­ای از محصولات به وجود بیاید.

میری در ادامه افزود: این موضوع در صنایعی مانند فلزات اساسی، خودرو و چند صنعت دیگر مشهود است. لذا تقاضای قابل ملاحظه  در محصولات تولیدی ایجاد شد که در مرحله اول رشد مقداری فروش و در مرحله دوم رشد قیمتی را برای شرکت­ها به ارمغان آورده است.

همچنین بخوانید

خوشبینی ها به رشد باقی می ماند

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر همچنین با خوش بینی به ماحصل گزارش های ۶ ماهه ابتدای سال گفت: آزادسازی تدریجی نرخ ‏های فروش محصولات شرکت­های کالا محور مانند پالایشی ها، فلزات اساسی و محصولات پایه پتروشیمی ها در بورس کالا عامل محرک دیگری برای افزایش سودآوری در گزارش‏ های شش‏ ماهه است. برآیند تمام این موارد که گفته شد می تواند در گزارش ­های شش ماهه شرکت­ها اثرات مثبت قابل توجهی داشته باشد.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با اشاره به اثر متغیرهای بنیادی بر جذابیت بورس برای سرمایه‌گذاران گفت: در حال حاضر خوش ‏بینی فعالان بازار تا حد زیادی افزایش یافته است. به طوریکه نسبت متوسط قیمت به درآمد (P/E) بازار از ۷ مرتبه عبور کرده است، این در حالیست که میانگین این نسبت در یک سال گذشته حدود ۶.۵ مرتبه بوده است.

وی افزود: در شرایط فعلی میانگین (P/E) برای شرکت های بزرگ حاکی از ارزندگی این سهام برای خرید است. با این وجود اگر خوش‏بینی­ ها در صورت‏های مالی شرکت ­ها اثر کند، رشد قیمتی سهم ها همچنان دور از انتظار نیست.

این مدیرعامل تامین سرمایه، ارزیابی خود از عملکرد بورس در ۶ ماهه دوم سال را اینطور بیان کرد: رشد بازار در شش ماه دوم سال تا حدی به عواملی همچون بازگشت تحریم‏ ها و  شدت تاثیر آنها بر اقتصاد ایران بستگی دارد.  با این وجود از عواملی نظیر روند قیمتی کامودیتی ها و حذف سقف قیمتی بسیاری از کالاهای پایه چشم پوشی کرد. در کل پیش بینی ها حاکی از تداوم خوشبینی به رشد بورس است، موضوعی که با رشد تورمی می تواند تشدید یابد.

میل بازار به رفتار منطقی بیشتر است

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به عرضه های منطقی بازیگران حقوقی در بسیاری از نمادهای بزرگ بورسی ، شرایط را تا حد زیادی به دور از هیجان ارزیابی کرد و گفت: از آنجایی که بخش قابل توجهی از سهام شرکت ­های بزرگ فلزی و معدنی در اختیار صندوق‏ های بازنشستگی، پس ‏انداز و شرکت ­های وابسته به تامین اجتماعی است، یکی از دلایل عرضه را می‏توان به نیاز به نقدینگی برای تامین کسری وجوه دانست.

وی افزود: در حال حاضر بازار از نقدشوندگی مناسبی برخوردار است، از این رو  برخی شرکت­ها نیز شرایط فعلی را به عنوان فرصتی برای اصلاح پرتفوی سرمایه‏گذاری خود قلمداد می‏کنند، همچنین موضوع شناسایی سود نیز در این برهه زمانی مطرح است، چرا که هم اکنون فرصت مناسبی برای تحقق  بازدهی سرمایه‏گذاری شرکت ­ها فراهم شده و شاخص کل طی یکسال گذشته ۸۶ درصد افزایش یافته است.

میری همچنین بیان کرد: در خصوص عرضه حقوقی‏ ها با توجه به دلایل فوق، هر شرکتی بسته به محدودیت ­ها، الزامات و استراتژی‏ های سرمایه‏ گذاری هدف­ گذاری شده، اقدام به خرید و فروش در بازار می‏ کند؛ با این وجود نباید هیجانات و عوامل رفتاری و احساسی جایگزین تصمیمات عقلایی توسط افراد حقیقی و حقوقی شود.

بازارگردان ها فعال تر شوند

سید حسین میری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نقش بازار گردان ها در شرایط فعلی بورس تهران گفت: مهمترین وظیفه بازارگردان‏ ها، افزایش نقدشوندگی بازار و تحدید دامنه نوسان است. متاسفانه نقش بازارگردان در بازار سهام تا کنون به درستی تبیین نشده و اثرگذاری مناسبی نداشته است.

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی که تقاضا برای سهام زیاد است، بازارگردان‏ ها می‏توانند به شکلی محدود پاسخگوی این تقاضا باشند. شاید فروش از مانده دارایی موجود در سبد بازارگردانی و کسب سود احتمالی در این شرایط برای بازارگردان ‏ها امکان حمایت بیشتر از سهام را در دوره‏ های رکود فراهم کند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا