امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مطالبات گندمکاران تا پایان مهرماه تسویه می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا پایان مهرماه مطالبات کشاورزان تسویه می شود ضمن اینکه تا پایان شهریور نیز نرخ خرید تضمینی گندم اعلام خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما­ درباره عملکرد حوزه خرید تضمینی گندم گفت: معاونت برنامه ریزی در وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تدوین شاخص های قیمت تضمینی و پیشنهاد به شورای اقتصاد را به عهده دارد. در همین راستا، وزارت جهاد کشاورزی در موعد مقرر پیشنهاد لازم را به شورای اقتصاد داده و ما پیگیر نتیجه شورای اقتصاد هستیم که به زودی این پیشنهاد در صحن شورای اقتصاد تصویب و اجرایی شود و عزم دولت بر این است که تا قبل از پایان شهریور بتواند نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی را اعلام کند.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته در شورای اقتصاد اختلاف نظر کارشناسی در اعلام قیمت تضمینی وجود داشت ولی با سیاست های تشویقی دولت شاهد افزایش تولید گندم در سال زراعی ۹۷-۹۶ هستیم.

وی افزود: در کل کشور بالغ بر ۹.۵ میلیون تن گندم خریداری شده که نسبت به سال قبل­ ۷ درصد رشد را نشان می دهد. به ازای هر کیلوگرم در سال گذشته ۱۳۰۶ تومان بوده که امسال به ۱۳۲۷ تومان ارتقا یافته که ۱.۵ درصد افزایش پرداختی به کشاورز به ازای هرواحد تولید داشته ایم.

معاون وزیرجهادکشاورزی اضافه کرد: در وزارت جهاد کشاورزی جوایز پاکی گندم به عنوان سیاست های تشویقی تهیه شد و عملا نرخ پرداختی به ازای هرکیلوگرم گندم­ ۲۱ تومان افزایش داشته است.

 سیف گفت: به ازای هر محموله ای که کشاورز تحویل داده که از ۱۷ تن به ۲۰ تن افزایش داشته، پرداختی از ۲۲ میلیون نیز به ۲۷ میلیون تومان افزایش یافته است.  همچنین امسال ۱۱۵۰ مرکز خرید داشتیم که نشان می دهد سیاست های دولت به سمتی بوده که هزینه ها را کاهش و درآمدهای کشاورزان را افزایش دهیم و ماندگاری کشاورزان در روستاها را افزایش دهیم.

وی افزود: در ابتدای شروع این دولت ما واردات گندم داشتیم و دولت تصمیم گرفت از واردات کم کند و با سیاست گذاری های تولید واردات را به صفر برساند که دو سال است ما واردات گندم نداریم. یکی از موضوعاتی که زمینه اجرایی این کار را فراهم می کند در تنظیم بودجه در مجلس برای قوانین برنامه میان مدت منابع لازم مصوب مجلس را در بودجه ببینیم.

این مقام مسئول ادامه داد:امسال در شرایطی هستیم که دولت تمام امکانات خود را برای پرداخت مطالبات گندم کاران بسیج کرده است. ما قسط اول کشاورزان را در هنگام تحویل گندم به حساب آنان  واریز کردیم و قسط دوم را بین ۴۵ روز تا دو ماه بعد از تحویل واریز کردیم.  دولت نسبت به سنوات گذشته رضایت خاطر کشاورزان را جلب کرد ضمن اینکه امسال تولیدات گندم بخصوص در کرمانشاه افزایش قابل توجهی داشته و دولت از مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد ریال پول گندم حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال­ را پرداخت کرده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی تکالیف خود را به موقع انجام داده است. ما معتقدیم هرچقدر به کشاورزان کمک کنیم به اقتصاد وپایداری و امنیت غذایی کمک کرده ایم. دولت در اعلام نرخ و رعایت قیمت بی انصافی نکرده است.

سیف در ادامه درباره زمان پرداخت مطالبات کشاورزان نیز گفت: تا پایان مهرماه مطالبات کشاورزان تسویه می شود ضمن اینکه تا پایان شهریور نیز نرخ خرید تضمینی گندم اعلام خواهد شد. ­ مجلس باید قوانین را به نفع کشاورزان تغییر دهد. بخش کشاورزی از مزیت نسبی کشور برخوردار نیست. ­

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا