بورسبورس اوراق

افزایش شدید قیمت شمش «فولاد کاوه» / قیمت وکیوم باتوم «نفت تهران» بیش از ۲۰ درصد کاهش داشت

«شمش بلوم» فولاد کاوه جنوب کیش امروز به میزان حدود ۴۳ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول با قیمت سه هزار و ۵۷۵ تومان و ۳۴.۸۸ درصد رقابت معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود نزدیک به ۴۹ درصد افزایش قیمت داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امروز ۲۵ شهریور، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۳۸۴ میلیارد تومان داشت که در ۸۲ قرارداد منعقد شد. از این حجم، حدود ۲۹۱ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار فرآورده‌های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۵۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات امروز بورس کالا هم به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدود ۶۵ میلیارد تومان بود. این محصول به صورت خط لوله و مخصوص چهار تولید‌کننده خاص به مقدار ۲۲۰۰۰ تن عرضه و به نرخ کشف شده در عرضه قبلی (۲۹۴۷ تومان) توسط کارگزاری «بانک رفاه کارگران» نقدی معامله شد.

شایان ذکر است، امروز به دنبال آزاد شدن سقف رقابت قیمتی محصولات مس، آلومینیوم و فولادی، امروز سقف رقابتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز به طور رسمی اعلام شد. اقدامی که به اعتقاد کارشناسان هرچند با تاخیر اما در به تعادل رسیدن قیمت این محصولات نسبت به بازار آزاد و کاهش رانت کمک شایانی می‌کند.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

 تالار پتروشیمی امروز نیز به دلیل ابلاغ نشدن آزادسازی سقف رقابت‌ها همچنان شاهد عرضه‌ای نبود؛ اما تالار فراروده‌های نفتی بورس کالا طی این روز نظاره گر معامله محصولات مختلفی مانند لوب کات، وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله بود.

با ارزشترین محصول این تالار «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس به میزان حدود ۶۵ میلیارد تومان بود. این محصول به صورت خط لوله و مخصوص چهار تولید کننده خاص به مقدار ۲۲۰۰۰ تن عرضه و به نرخ کشف شده در عرضه قبلی (۲۹۴۷ تومان) توسط کارگزاری «بانک رفاه کارگران» نقدی معامله شد.

 «وکیوم باتوم» پالایش نفت تهران (تندگویان) هم جزو کالاهای پرمعامله امروز بود. این محصول به قیمت پایه کیلویی دو هزار و ۸۷۶ تومان (حدود ۱۲۶.۲۷ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۱۰ هزار تن نقدی معامله شد. گفتنی است، قیمت وکیوم باتوم پالایش نفت تهران نسبت به معامله قبل ۲۱.۱۵ درصد کاهش داشت. ارزش این معامله امروز حدود ۲۰.۵ میلیارد تومان بود.

کمترین ارزش معاملات این تالار به لوب کات سبک همین پالایشگاه به ارزش ۱۰.۵ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول امروز با قیمت کیلویی دو هزار و ۱۰۷ تومان (دو درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۵۰۰۰ تن توسط کارگزاری «بورس بهگزین» نقدی معامله شد. فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود دو درصد نیز افزایش قیمت تجربه کرد.

تالار صنعتی

بیشترین ارزش معاملات امروز این تالار به «شمش بلوم» شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به میزان حدود ۴۳ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت سه هزار و ۵۷۵ تومان و ۳۴.۸۸ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم ۱۲ هزار تن به طور سلف توسط کارگزاری «بورس بهگزین» معامله شد. محصول حاضر نسبت به معامله قبلی خود نزدیک به ۴۹ درصد افزایش قیمت داشت.

امروز «شمش بلوم» مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد نیز با قیمت کیلویی سه هزار و ۵۶۳ تومان و ۳۴.۴۵ درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم هشت هزار تن توسط کارگزاری «سینا» به طور سلف معامله شد. این معامله ارزشی به میزان حدودی ۲۸.۵ میلیارد تومان داشت. کالای حاضر نسبت به معامله قبلی خود ۴۷.۶۵ درصد افزایش قیمت داشت.

همچنین «مس مفتول» شرکت ملی مس ایران (فملی) نیز امروز به ارزش حدود ۲۴ میلیارد تومان داد و ستد شد. این محصول امروز با قیمت هر تن ۴۸ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان (۷۰.۹۴ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۵۰۰ تن به طور نقدی توسط کارگزاری «سی ولکس» فروخته شد. این محصول نسبت به قیمت میانگین معامله قبلی شش درصد رشد داشت.

 کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «شمش طلا ۹۹۷» معدن زرشوران به میزان حدود ۴۷۴ میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۰.۰۰۱ تن و با قیمت گرمی ۴۷۴ هزار و ۴۹ تومان توسط کارگزاری «سی ولکس» نقدی فروخته شد.

تالار کشاورزی

بیشترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «زعفران رشته‌ای درجه یک پوشال مرغوب» خراسان رضوی در حدود ۱۵ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت گرمی هفت هزار و ۵۹۴ تومان و ۸.۵ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم دو تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» فروخته شد.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «زعفران رشته‌ای بریده ممتاز نگین» خراسان رضوی در حدود ۱.۷ میلیون تومان تعلق داشت. این محصول در حجم ۰.۲ تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر گرم ۸۸۰۰ تومان بود که با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه رقابت معامله شد. عرضه‌کننده تمام محصولات امروز این تالار «سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران» بود.

 

منبع
اقتصادآنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا