بورسبورس اوراق

ریزش شاخص به دنبال شناسایی سود و خروج اعتباری‌ها/ بازار در نیمه دوم برگشت

امروز برخلاف روزهای گذشته٬ بازار قرمزپوش بود؛ به‌طوری‌که همه شاخص‌های بازار منفی بودند؛ به نظر می‌آید از دلایل مهم ریزش امروز٬ تسویه حساب‌های اعتباری در کارگزاری‌ها و همچنین شناسایی سود برخی از فعالان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،امروز همه شاخص‌های بازار برخلاف روزهای قبل ریزش داشتند؛ به‌طوری که شاخص کل بورس امروز با ۲۴۰۸.۹۵ واحد معادل ۱.۵۲ درصد ریزش٬ به رقم ۱۵۵۷۱۰.۲۴ واحد عقبگرد کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۲۱.۵۴ واحد معادل ۰.۴۷ درصد رشد٬ به رقم ۲۵۸۵۵.۰۱ واحد رسید.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۱۲۰۳ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۱۱۳۱ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۱۴۵۷ میلیارد تومان بود.

امروز بیشتر صنایع منفی بودند. از دلایل ریزش امروز بازار می‌توان به نزدیک شدن زمان مجمع شرکت‌های کارگزاری و لزوم تسویه اعتبارات در این ماه اشاره کرد که با توجه به تعطیلات پیش رو٬ مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها سهام خود را نقد کردند و به دنبال آن فشار فروش افزایش یافت. به علاوه٬ به دنبال سودهای قابل توجه روزهای گذشته٬ عده‌ای نیز اقدام به فروش سهام خود و شناسایی سود کردند. البته باید توجه داشت که نیمه اول بازار امروز با فشار فروش مواجه بود و در نیمه دوم بازار٬ از این فشار کاسته شد؛ تا جایی که برخی از صف‌های فروش جمع شد و حتی بعضی از سهم‌ها صف خرید شدند. به دنبال این تغییر در روند معاملات٬ شاخص کل ۱۳۰۰ واحد از کف امروز خود برگشت و درنهایت ریزش ۲۴۰۹ واحدی را به ثبت رساند.

از خبرهای مهم امروز این بود که ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان و آهن ایران به افغانستان رد شد. در این راستا مظفر علیخانی٬ دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: واردات مواد نفتی، سیمان و آهن ایران به افغانستان فقط از مرز «فراه» ممنوع شده و واردات این اقلام از طریق سایر مرزها مثل دوغارون و نیمروز همچنان ادامه دارد. این ممنوعیت ارتباطی با تحریم‌های آمریکا و دلایلی از این دست ندارد و فقط به دلیل مشکلات گمرکی این مرز است.

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۳۷۹.۴۵ واحد٬ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۹۳.۶ واحد٬ ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۰۱.۳۲ واحد٬ پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۸۹.۹۲ واحد٬ پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۵۹.۳۳ واحد٬ فولاد خوزستان (فخوز) با ۱۴۷.۵۷ واحد و سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۳۵.۸۹ واحد ریزش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.

برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها٬ فلزات اساسی، خودرو، فراورده‌های نفتی٬ سرمایه‌گذاری‌ها و کانه‌های فلزی اختصاص داشت.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز منفی بود؛ شاخص کل فرابورس با ۱۰.۷۹ واحد ریزش٬ امروز بر پله ۱۷۹۴.۷۹ واحد ایستاد. نمادهای ‌»زاگرس»٬ «ذوب»٬ «هرمز»، «شراز» و «خراسان» بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «مارون» و «دماوند» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس امروز حدود ۳۲۶ میلیارد تومان بود.

 

منبع
اقتصادآنلاین‌ - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا