بورسبورس اوراق

توضیحات «فایرا» از نرخ تامین ارز و فروش محصولات/ «شرنگی» خبر از افزایش نرخ فروش محصولات تزئینی داد

بیست و پنجمین روز از شهریور ماه ۹۷ روزی به نسبت آرام در پیام های ناظران بروس و فرابورس بود؛ به‌طوری‌که به رغم کاهش غافلگیر کننده شاخص، خبری با اهمیت که منجر به توقف نمادها شود، وجود نداشت.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دوشنبه این هفته در حالی شروع شد که افت نسبتا سنگین شاخص را شاهد بودیم. افتی که شاید برای فعالان بازار که چند روزی را شاهد صعود پر قدرت شاخص بودند٬ دور از انتظار بود. در پی این کاهش قابل توجه از شدت سیل توقف نمادهای پر نوسان کاسته شد؛ به‌طوری‌که در این روز ۱۳ نماد متوقف و ۳۹ نماد دیگر بازگشایی شدند که همچنان بیشتر توقف‌ها و بازگشایی‌ها ناشی از نوسانات قیمتی نمادهای بورسی و فرابورسی بود.

بورس:
«شفن» خبر از شروع به کار مرجان داد: نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی فناوران (شفن) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درمورد آغاز به کار پتروشیمی مرجان٬ متوقف شد. طی این توقف شرکت اعلام کرده است که راه اندازی و تولید آزمایشی شرکت مذکور از تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۹۷ با ظرفیت اسمی به میزان یک میلیون و ۶۵۰هزار تن در سال آغاز شده است. اهم اطلاعات مربوط به شرکت مذکور بدین شرح است: ۱- خوراک آن شرکت برای تولید محصول یک میلیون و ۵۰۰ هزار نرمال متر مکعب گاز طبیعی، ۹۶۰ هزار تن اکسیژن و ۱.۱۲۰ تن آب DM در سال است. ۲- طبق قرارداد منعقده با شرکت SPG مقرر شد به‌طور متوسط ماهانه ۸۰ هزار تن متانول به نرخ روز به آن شرکت بفروشد. گفتنی است سهم شرکا از پتروشیمی مرجان به میزان ۱۶ درصد اعلام شده است.

منابع تامین ارز و نرخ فروش محصولات در بورس کالا «فایرا» را متوقف کرد: نماد معاملاتی شرکت آلومینیوم‌ایران‌ (فایرا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. با توجه به تغییرات به وجود آمده اخیر درخصوص منابع تامین ارز مورد نیاز و همچنین نرخ فروش محصولات در بورس کالا و سایر موارد، شرکت به ارائه توضیحاتی پرداخت: ۱) تغییر در منابع تامین ارز مورد نیاز: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه و کمکی مورد نیاز شرکت وارداتی است که تا تیر ماه سال جاری با استفاده از ارز دولتی خریداری می شد و در حال حاضر باید ارز مورد نیاز از طریق بازار ثانویه (سامانه نیما) تامین شود. لازم به ذکر است براساس مصوبه هیات وزیران، دو محموله وارداتی پودر آلومینا خریداری شده مشمول پرداخت تفاوت نرخ ارز در مجموع به مبلغ ۴۴۰ میلیارد ریال شده که جهت ترخیص آنها باید پرداخت شود. لازم به ذکر است با توجه به نیاز شرکت به مواد اولیه، اقدامات لازم جهت پرداخت (یا تعهد به پرداخت) مبلغ اشاره شده صورت گرفته و همزمان نیز پیگیری اخذ معافیت در دست اقدام است. ۲) تغییر در مبانی تعیین نرخ فروش داخلی محصولات: براساس ابلاغیه و دستورالعمل تنظیم بازار محصولات آلومینیومی وزیر صمت٬ قیمت پایه محصولات آلومینیومی بر مبنای قیمت‌های نقدی بورس فلزات لندن (LME) ضرب‌در ۱.۱(پرمیوم) ضرب‌در نرخ ارز رسمی بانک مرکزی با لحاظ کردن سقف رقابت باز محاسبه می‌شود که با توجه به عرضه محصولات شرکت و معاملات انجام شده در بورس کالا از تاریخ ابلاغیه مذکور تاکنون متوسط نرخ هر کیلو شمش خالص آلومینیوم ۱۹۱.۹۴۴ ریال است. ۳) افزایش بهای تمام شده تولیدات: با توجه به توضیحات ارائه شده در بند ۱ و تغییر نرخ ارز به واسطه تغییر منابع تامین ارز مورد نیاز از دولتی به بازار ثانویه جهت خرید مواد وارداتی مصرفی از قبیل پودر آلومینا، بلوک‌های کربنی (آند)، پترولیوم کک، کریولیت و آلومینیوم فلوراید و… و همچنین افزایش نرخ جهانی بعضی از مواد اصلی مانند پودر آلومینا و علاوه بر آن افزایش تورمی قیمت مواد داخلی و سایر هزینه‌های تولید، بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت را حداقل تا به صورت تقریبی حدود ۷۵.۲ برابر نسبت به عملکرد سه ماهه اول سال جاری به دنبال خواهد داشت. ۴) موضوع عوارض آلایندگی: پرونده عوارض آلایندگی کماکان توسط وکیل حقوقی شرکت در مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است و براساس تصمیمات اخذ شده در مجمع عمومی عادی سالانه، مقرر شد با توجه به آراء قضایی صادره ذخیره‌ای بابت عوارض مذکور محاسبه و منظور نشود. لازم به ذکر است طبق اعلام اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی مبلغ ۵۴ میلیارد و ۹۶۴ میلیون تومان بابت اصل و مبلغ ۷۵ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان بابت جرائم یک درصد عوارض آلایندگی دوره سه ماهه دوم سال ۱۳۹۰ تا سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵ محاسبه و منظور شده است. طبق تصمیمات مجامع شرکت از بابت این مبالغ ثبتی در دفاتر شرکت صورت نگرفته و موضوع در بند ۶ گزارش حسابرسی سال مالی ۹۶ نیز بند شرط شده است.

فرابورس:

«شرنگی» و افزایش نرخ محصولات تزئینی: نماد معاملاتی شرکت شیمیایی رنگین (شرنگی) با توجه به افزایش نرخ ۶۰ درصدی محصولات تزئینی متوقف شد. این افزایش نرخ که از سوی اتحادیه تولیدکنندگان رنگ و انجمن رنگ و رزین ایران  مورد تائید قرارگرفته٬ ناشی از عدم استفاده شرکت از ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی است که منجر به افزایش قیمت تمام شده این محصولات شده است. این شرکت همچنین اعلام کرده که با برداشته شدن سقف رقابت در بورس کالا برای محصولات فولادی، قیمت تمام شده بسته بندی محصولات حدود دو برابر می شود. افزایش قیمت محصولات تزئینی از آنجا که سهمی مهم در وضعیت آتی سود یا زیانی شرکت ندارد لذا افزایش قیمت های اخیر در معاملات سهام شرکت مبنای بنیادی نداشته و صرفا به دلیل افزایش تقاضای حاکم بر بازار شکل گرفته است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا