بورسبورس اوراق

رژه نقدینگی های تازه به سمت بورس

بورس تهران در یک هفته گذشته تا ۱۶ درصدی بازدهی داشته است. کانال شکنی های مدوام به همراه ورود پول های تازه نفس به بورس از خصوصیات بارز این روزهای این بازار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران بعد از رشدهای پرشتاب سریالی در هفته ها اخیر امروز با افت به کار خود پایان داد. به این ترتیب دماسنج بورس تهران تحت تاثیر افت ۲ هزار و ۴۰۰ واحدی به سطح ۱۵۵ هزار و ۷۱۰ واحد عقب گرد داشت.

با وجود ریزش شاخص کل، نکته متمایز کننده در روند امروز، رقم ارزش معاملات است. ارزش معاملات امروز بورس تهران در حالی از مرز هزار میلیارد تومان عبور کرد که رشد ۲۶ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل را ثبت کرده است. رشد امروز ارزش معاملات که شاهد خوبی برای تدوام رشد نقدینگی بورس است، این امیدواری را قوت می بخشد که بازار همچنان پتانسیل رشد و تعمیق بیشتر را در خود دارد. میانگین ارزش معاملات هفته های قبل نیز در محدوده هزار میلیارد تومان است که بسیار رقم گیرایی برای این بازار به شمار می رود.

حجم معاملات امروز بورس تهران نیز رشد ۴۶ درصدی داشت و به رقم ۴ میلیارد و ۷۳۸ میلیون سهم رسید. رقم حجم معاملات نیز در محدوده جذابی است. موضوعی که نشان می دهد اگرچه افت شاخص، نتیجه پایانی معاملات امروز است، اما درونمایه آن همچنان سرشار از خوشبینی برای سرمایه گذاری است.

روند صعودی نهفته در بازی منفی

اما افت امروز را تحت تاثیر چندعامل می توان بررسی کرد. با فرارسیدن روزهای پایانی شهریور، تسویه اعتباری نیمی از کارگزاری ها که سال مالی آن ها منتهی به شهریور ماه است ، انجام میگیرد.

با توجه به اینکه تسویه در کارگزاری T+2است. لذا آخرین روز فروش برای تسویه، دوشنبه یعنی فردا خواهد بود بنابراین افرادی که اعتباری خرید کرده باشند و الزام به تسویه دارند، عملا در روز جاری اقدام به فروش کردند.

از سوی دیگر بسیاری از نمادهای بزرگ و گوچک در هفته های اخیر رشد قیمتی بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرده اند و بصورت منطقی اصلاح قیمتی اتفاق چندان دور از انتظاری برای این سهم ها محسوب نمی شود.

اثر این موضوعات در روند معاملات باعث شد تا در ساعات پایانی تا حد قابل توجهی از فشار عرضه ها کاسته، و معاملاگران بار دیگر در سمت تقاضا حضور پررنگی داشته باشند.

از سوی دیگر اثر خوشبینی به تحولات بورس کالا را نمی توان نادیده گرفت. بازار سهام که هفته هاست با گوشه چشمی به معاملات بورس کالا رفتار می کند، اثر حذف سقف قیمتی کالاهای مهم فلزی و پالایشی ها را همچنان در خود دارد. با توجه به اینکه نیم بیشتر ارزش معاملات بورس تهران مختص به صنایع کالامحور است، این موضوع می تواند تداوم تشدید خرید در نمادهای بزرگ این گروه ها را در پی داشته باشد.

رویکرد مثبت حقیقی ها به بانک ها

در روند معاملات روز یکشنبه، حقیقی ها همچنین مالکیت بازار را بر عهده دارند. بر اساس آمارها، امروز ۸۹میلیارد تومان سهام میان معامله گران بورسی جابه جا شد که از سمت حقوقی به حقیقی به ثبت رسید.

حقیقی ها امروز بیشترین تقاضا را در نمادهای بانکی داشتند. بانک ملت همچنان رهبر رشد نمادهای این گروه است. تقاضای بالای سهامداران در این نماد منجر به صف نشینی در سمت تقاضا شد و “وبملت” با صف ۶.۵ میلیون سهمی به کار خود پایان داد. در این بین بیشترین خرید حقیقی ها در نماد شرکت بانک تجارت بود و بعد از آن بانک ملت با اقبال سهامداران خرد همراه شدند.

در آن سوی بازار بیشترین حمایت حقوقی ها از نمادهای صنعت فلزات بود. نمادهای فلزی که امروز تحت تاثیر عرضه های سنگین حقیقی ها بودند، در دقایق پایانی عرضه های خود را به تقاضا تبدیل کردند. در این بین بیشترین حمایت حقوقی ها از نماد “فولاد” بود که این گروه ۱۶۳ میلیارد ریال خرید داشتند.

فرمان مهم وزیر به پتروشیمی ها

اما خبر مهمی که در دقایقی قبل منتشر شد و  به طور حتم فردا اثر خود را بر بازار می گذارد، در خصوص ابلاغ رسمی آزادسازی سقف رقابت محصولات پتروشیمی است.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت،معدن و تجارت در ۴ بند فرمان آزادسازی سقف رقابت محصولات پتروشیمی را در بورس رسما صادر کرد.

بر این اساس، محدودیت در سقف ررقابت محصولات برداشته می شود. همچنین قیمت پایه اولیه کماکان بر مبنای نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه و اعلام می شود.

وزیر صمت همچنین اعلام کرده است شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از هر بار عرضه منجر به معامله قیمت پایه را بر اساس میانگین چهار هفته ای عرضه شد تعدیل و به بورس اعلام می شود.

در بند آخر نیز آمده است شرکت های پتروشبمی مکلف به رعایت کف عرضه اعلام شده حداقل به میزان عرضه در بورس کالا مطابق عرضه سال گذشته هستند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا