بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مقبولیت جهانی ارزهای رمزنگاری‌شده، اما نه به روشی که شما فکر می‌کنید

بزرگترین مشکلی که ارز‌های رمزنگاری‌شده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع پذیرش است. بیت‌کوین نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی ایجاد شد و در آن زمان، تنها تعداد انگشت شماری از علاقه‌مندان به ارز‌های رمزنگاری‌شده از آن استقبال کردند. هرچند که در حال حاضر، کوین‌بیس (Coinbase) به‌عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان بالغ بر ۱۳ میلیون کاربر دارد. ضمن این‌که طبق برآوردها، بیش از ۲۲ میلیون کیف پول بیت‌کوین در سراسر جهان وجود دارند که ظاهرا ۵ درصد از این بیت‌کوین‌ها، تنها در ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌شوند. با وجود این‌که این حجم از رشد ستودنی است، اما هنوز هم با مشکل مقبولیت ارز‌های رمزنگاری‌شده در سطح جهان، به‌عنوان یک مبنای پرداختی مواجه هستیم. ریچارد بلک (Richard Black)، تحلیلگر اقتصادی مدیوم معتقد است که این شرایط به زودی تغییر خواهد کرد، اما نه آن‌گونه که همگان انتظارش را دارند!

چرا با گذشت این‌همه زمان هنوز هم چشم انتظار مقبولیت ارز‌های رمزنگاری‌شده هستیم؟

ارز‌های رمزنگاری‌شده ماهیتا به‌عنوان واسطه‌های معاملاتی طراحی و ایجاد شده‌اند، اما یک نقص بسیار مهم دارند و آن، عدم کابردی بودن عملی و آسان آن‌ها است. فقط زمانی می‌توان گفت این ارزها جای روش‌های پرداخت سنتی را گرفته‌اند، که شاهد مقبولیت عمومی‌ و جهانی آن‌ها باشیم. چنین اتفاقی نیز تنها زمانی رخ خواهد داد که استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده در معاملات و پرداخت‌ها، ساده‌تر و سریع‌تر از روش‌های پرداخت آنلاین فعلی باشد.

برای درک این موضوع، کافی است روند رشد پرداخت‌های موبایلی را نسبت به سایر روش‌های پرداخت آنلاین در کشور چین مقایسه کنید. روندی که بیش از ۷۸ درصد نسبت به روش‌های دیگر پرداخت در این کشور مورد استقبال قرار گرفته است.

گام بعدی در این انقلاب بزرگ، استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده به‌عنوان مبنای معاملاتی در پرداخت‌های موبایلی است.

مشکلی که با ارز‌های رمزنگاری‌شده موجود داریم!

برای مدت زمانی طولانی، ارز‌های رمزنگاری‌شده با این امید برای اغنای بازار کار کرده‌اند که کاربران، به‌صورت طبیعی و خودجوش این ارزها را به‌عنوان معیار‌های مبادلاتی انتخاب کرده و آن را به رسمیت بشناسند. چنین رویکردی برای جذب نوآوران و سرمایه‌گذاران اولیه ایده خوبی است اما برای این‌که بتواند تمام بازار‌های جهانی را تحت سلطه ارز‌های رمزنگاری‌شده درآورد کمی‌ ضعیف است.

برای عبور از این پرتگاه و جذب سرمایه‌گذاران و کاربران به سمت این ارزها و تبدیل کردن آن‌ها به ارزی پایه در پرداخت‌های آنلاین، اتخاذ یک رویکرد جدید بسیار حائز اهمیت است.

اما عبور از این پرتگاه چطور ممکن است؟

شبکه‌های اجتماعی طی چند سال اخیر توانسته‌اند بیشترین میزان کاربر در طول تاریخ را از آن خود کنند. حضور میلیاردها کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی محبوبی چون فیسبوک، واتس‌اپ، اسنپ‌چت و وی‌چت، گواه روشنی بر این ادعا است.

مقبولیت ارز‌های رمزنگاری‌شده

تعداد کاربران فعال پیام‌رسان‌های محبوب جهان به ازای ماه

نگاهی به رویکرد‌های اخیر چین

با نگاهی به آمار‌های منتشره از سال ۲۰۱۸ می‌توان دریافت که تعداد کاربران وی‌چت به بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال رسیده است. وی‌چت، یک رسانه اجتماعی پیام‌رسان چندمنظوره و یک اپلیکیشن موبایلی چینی است.

بازار پرداخت‌های موبایلی چین به اوج خود رسیده است چراکه بیش از ۷۴ درصد از پرداخت‌ها، از طریق برنامه‌های موبایلی صورت می‌گیرند تا با استفاده روش‌های نقدی یا کارت‌های اعتباری. علاوه بر این، انتظار می‌رود که این پلتفرم بتواند طی دو سال آتی رشد بالای ۶۸ درصدی را نیز تجربه کند.

اما در صورتی که کشور‌های آمریکای شمالی و اروپا را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که پرداخت‌های موبایلی در این مناطق رشد چندانی طی سال‌های گذشته نداشته‌اند.

بزرگ‌ترین عرضه اولیه در تاریخ

در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، تلگرام اولین عرضه خصوصی خود را با سرمایه‌ای بالغ بر ۸۵۰ میلیون دلار از ۸۱ سرمایه‌گذار ارائه داد. تقریبا یک ماه پس از این ارائه، دومین فروش خصوصی نیز با سرمایه‌گذاری ۹۴ سرمایه‌گذار بزرگ اعلام شد که توانست ارزش عرضه اولیه تلگرام را در ماه مارس به مرز ۱.۷ میلیارد دلاری برساند.

طبق اظهارات تلگرام در بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، ممکن است این شرکت متعاقبا به دنبال پیشنهادات دیگری پس از این دو عرضه نیز باشد که در صورت تحقق، شانس ۲ میلیاردی شدن تلگرام را برای عرضه اولیه به حداکثر می‌رساند.

اما چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی روی تلگرام چه لزومی‌ دارد؟

تلگرام در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و این رقم با رشد سرسام آور ۳۵۰،۰۰۰ کاربر جدید در روز نیز در حال افزایش است. با یک فرمول بسیار ساده می‌توان دریافت که ادغام تلگرام با برنامه‌های موبایلی پرداخت مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده، پتانسیل انفجار بازار‌های جهانی را دارد! پلتفرمی‌ که به تعبیر ریچارد بلک کشنده (Killer Platform) است.

فرمول شماره یک:

تلگرام + برنامه‌های پرداخت موبایلی مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده = پلتفرم کشنده

این فقط تلگرام نیست …

عرضه اولیه تلگرام ایده بسیار جذابی در مورد انتشار گسترده ارز‌های رمزنگاری‌شده و به طبع آن، مقبولیت عمومی‌ آن، به‌عنوان یک مکانیسم پرداخت موبایلی به دست داد که با استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان اجتماعی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

البته، این فقط تلگرام نیست که ارز‌های رمزنگاری‌شده را به‌عنوان یک مکانیسم پرداخت رسمی‌ خواهد پذیرفت. مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) نیز در مورد الزام خود برای مطالعه در مورد پتانسیل ارز‌های رمزنگاری‌شده در فیسبوک تاکید می‌کند. فیسبوکی که می‌تواند به تنهایی، نقش بسزایی در ارتقای مقبولیت ارز‌های رمزنگاری‌شده به‌عنوان مکانیسم پرداخت ایفاد کند.

بدیهی است که تعهد تلگرام، فیسبوک و بسیاری از شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی محبوب نظیر آن‌ها، مبنی بر تایید ارز‌های رمزنگاری‌شده به‌عنوان روش پرداخت، کاتالیزور بسیار ایده‌آلی برای مقبولیت ارز‌های رمزنگاری‌شده در سراسر دنیا است.

آماده مقبولیت ارز‌های رمزنگاری‌شده در سطح جهانی هستید یا نه؟

روند رشد پرداخت‌های موبایلی در کشور چین نشان می‌دهد که رشد و توسعه برنامه‌های پیام‌رسان، زمینه خوبی برای گسترش و مقبولیت فرایند‌های پرداخت موبایلی است. کما این‌که اختصاص ۷۵ درصد از کل پرداخت‌ها به پرداخت‌های موبایلی در این کشور، نسبت به سایر روش‌های پرداخت آنلاین، نتیجه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است.

به‌عبارت بهتر، می‌توان چنین فرمول‌بندی کرد که حاصل‌جمع ارز‌های رمزنگاری‌شده و برنامه‌های پیام‌رسان، مقبولیت ارز‌های رمزنگاری‌شده در سطح جهانی را به دنبال خواهد داشت.

فرمول شماره دو:

برنامه‌های پیام‌رسان + ارز‌های رمزنگاری‌شده = مقبولیت جهانی

این برنامه‌های پیام‌رسان، اینک قابلیت حل بزرگترین مشکل رمزنگاری جهان را دارند و این مشکل، چیزی نیست جز مقبولیت در سطح جهانی. این فرمول چند سال زودتر از فرمول شماره یک را نشان می‌دهد و در حال حاضر قادر به درک مصادیق عینی آن در زندگی هستیم. اما فرمول اول چند سال دیگر و با رشد پرداخت‌های رمزنگاری‌شده تجلی خواهد یافت. زمانی‌که به معنای واقعی کلمه، نقش کاتالیزوری برنامه‌های پیام‌رسان موبایلی را درک خواهیم کرد.

آنچه که قابل رویت است، شر‌ط‌بندی بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ جهان روی این حوزه است. چرا که روند رشد پرداخت‌های موبایلی در کشور چین، به عنوان غول پرداخت آنلاین جهان، چشم‌اندازی روشن از آینده ارز‌های رمزنگاری‌شده ترسیم می‌کند.

 فرصت‌های پیش رو برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان

با وجود برنامه‌های پیام‌رسان تلفن همراه، چت‌بات‌ها و به زودی، برنامه‌های پرداخت آنلاین مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده، بازار کار کاملا جدیدی پیش روی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

ما در آستانه تبدیل شدن به جهانی هستیم که در آن، تمامی‌ اکوسیستم‌ها قابلیت حضور در برنامه‌های پیام‌رسان را دارند و این جهش مقبولیت و فناوری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار عظیمی‌ را در اختیار کسانی قرار خواهد داد که درصدد ورود به این عرصه دست‌نخورده هستند.

آیا شما نیز آماده کسب منفعت از این بازار جدید هستید؟

منبع: Medium

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا