بین الملل

۵ رویداد مهم بازارهای مالی جهان در هفته پیش‌رو

پنج اتفاق مهمی در هفته پیش رو بازارهای جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، آن‌چه در ادامه می‌آید ۵ اتفاق مهمی است که این هفته بازارهای جهان (دوشنبه تا جمعه) را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اخبار خبرگزاری‌ها هم حول آنها خواهند بود.

۱-نفت در ۸۰ دلار

قیمت نفت برنت در هفته‌ای که گذشت دوباره ۸۰ دلاری شد. این خبر خوبی برای صادرکنندگانی مثل عربستان سعودی و روسیه بود اما خبر بدی برای واردکنندگانی مانند هند و به ویژه واردکنندگانی که دارای کسری بودجه زیادی هستند، مثل ترکیه، بود. از دست دادن عرضه نفت ایران، به علت تحریم‌های آمریکا، در بازاری که همین حالا هم عرضه آن محدود شده است، باید فعلا قیمت‌ها را بالا نگاه دارد.

اما عبور از این رقم مهم بر بازارهای نفت تاثیر روانی بزرگی خواهد داشت. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا که قبلا در قیمت‌های پایین‌تر از این هم تولیدکنندگان نفت را مورد انتقاد قرار داده بود و از اوپک خواستار پایین ‌آوردن قیمت‌ها شده بود، بزرگترین مانع بر سر بالاتر رفتن قیمت‌ها است. بنابراین این هفته یک طوفان توییتری از سوی او، هیچ‌کس را غافل‌گیر نخواهد کرد.

۲- اجلاس بانک مرکزی ژاپن

بانک مرکزی ژاپن در اجلاس اسن هفته خود تحولات بازارها را پس از تصمیم ماه جولای این بانک برای ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر در دامنه نرخ سود اوراق قرضه، مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد.

علی‌رغم وعده هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی، برای بالا بردن سود اوراق تا ۰.۲ درصد، سود این اوراق در محدوده ۰.۱ درصد گیر کرده است. فعلا انتظار می‌رود این بانک قبل از هر اقدام جدیدی به بازارها اجازه دهد مدتی را به همین ترتیب بگذرانند.

۳- اقتصادهای درحال ظهور؛ ادامه نگرانی از تورم

ترکیه نرخ بهره خود را با افزایش شدید ۶.۲۵ درصدی بالا برد تا از نرخ لیر پشتیبانی کند، اما به نظر نمی‌رسد در دیدارهای بانک‌های مرکزی اقتصادهای در حال ظهور که این هفته صورت خواهند گرفت، شاهد اقدامات مشابه زیادی باشیم. با این همه با رشد نگرانی از تورم و کند شدن رشد اقتصادی در اقتصادهای در حال ظهور، سیاست‌گذاران باید اقداماتی را برای آرام کردن سرمایه‌گذاران انجام دهند. بازارها به دقت این اجلاس‌ها را زیر نظر خواهند گرفت تا چنین نشانه‌هایی را در تصمیمات اعضای بانک‌های مرکزی پیدا کنند.

اجلاس بانک مرکزی مجارستان این هفته در ۱۸ سپتامبر برگزار می‌شود، هرچند به نظر می‌رسد نرخ بهره ثابت نگاه داشته خواهد شد. اما احتمال دارد سرنخ‌هایی در مورد افزایش نرخ بهره در آینده ارائه شود.

رند آفریقای جنوبی که امسال ۱۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است به دنبال پشتیبانی با افزایش نرخ بهره است، اما درحالی‌که اقتصاد این کشور به تازگی در رکود فرو رفته است، انتظار می‌رود سیاست‌گذاران نخواهند با چنین اقدامی اوضاع اقتصاد را بدتر کنند.

در برزیل هم نرخ تورم پایین‌تر از سطح هدف قرار دارد و رشد اقتصادی بسیار کند شده است و قبل از انتخابات ماه آینده ریسک سیاسی هم بسیار بالا است. همه این‌ها اشاره می‌کنند بانک مرکزی این هفته دست‌های خود را آلوده نخواهد کرد.

۴- اوضاع بد خرده‌فروشان انگلیس

اوضاع در بخش خرده‌فروشی انگلستان خوب نیست. پیشتاز این بخش جان لویز به سرمایه‌گذاران خود خبر داد: درحالی‌که این فروش‌گاه زنجیره‌ای مجبور شده است طبق آن‌چه رقیبانش انجام می‌دهند، تخفیفت سنگینی ارائه کند، کل سود نیمه اول این شرکت از بین رفته است.

سهام رقیب بزرگ این شرکت، دبنهامز، هم به رکورد پایین جدیدی سقوط کرد. این فروشگاه زنجیره‌ای از مشاور کی‌پی‌ام‌جی خواسته است گزینه‌های تغییر اساسی در ساختار این شرکت را ارائه کند.

داده‌های خرده‌فروشی انگلستان در روز پنج‌شنبه اعلام خواهد شد و ما را در مورد سلامت بخش مصرف‌کننده انگلستان به روز رسانی خواهد کرد، اما نشانه‌های اولیه خوب نیستند.

۵- فروش مسکن قدیمی (غیرنو)

فروش مساکن موجود آمریکا به دیوار محکمی برخورد کرده است و برای چهارمین ماه متوالی افت کرده است. انتشار داده‌های این هفته می‌تواند نشان دهد که ماه گذشته ام میزان فروش افت کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا