اقتصاد کلان

افزایش حقوق بالاخره خوب است یا بد؟

بعد از مطرح شدن ضرورت افزایش مجدد حقوق که به دنبال تورم و نوسانات ارزی ایجاد شد، برخی دولتی‌ها نگران بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا هستند و ظاهرا دولت در حال بررسی جوانب آن است. با این حال بعضی کارشناسان معتقدند تورم اخیر از سمت عرضه ایجاد شده و به همین دلیل، افزایش حقوق تاثیری در وضعیت تورم نخواهد داشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بعد از آن‌که حقوق کارکنان دولت تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، نوسانات ارزی و افزایش تورم باعث شد تا افزایش دوباره حقوق مورد بررسی قرار گیرد. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا رقم حقوق ۵ درصد دیگر بالا می‌رود. با این حال از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه این گونه برمی‌آید که این موضوع فعلا در حال بررسی بوده و باید مسائل مربوط به آن از جمله آثار سوئی که می‌تواند در شرایط خاص فعلی اقتصاد به همراه داشته باشد، مورد توجه قرار گیرد. از این رو زمان اجرایی شدن این بسته هنوز مشخص نیست. محمدباقر نوبخت گفته که باید تمام سیاست‌ها به شکلی به مرحله اجرا درآید که با توجه به حجم نقدینگی زیاد موجود، موجب ایجاد و افزایش تقاضایی که با عرضه برابری نمی‌کند، نباشد.

در روزهای گذشته برخی از اظهارنظرهای مقامات دولتی حاکی از احتمال افزایش دوباره حقوق‌ها در ماه‌های جاری است. اقدامی که از یک سو به خاطر کاهش قدرت خرید اقشار حقوق‌بگیر ضروری به نظر می‌رسد و از سوی دیگر به برخی از نگرانی‌ها بابت ایجاد چرخه تورمی در اقتصاد دامن می‌زند. پیش از این نیز برخی از اقتصاددانان نهادگرا با تاکید بر اینکه دولت نباید برای تامین هزینه‌های خود نرخ ارز را دست‌کاری کند، به پیامدهای تورمی این اتفاق برای خود دولت هشدار داده بودند.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر یک اقتصاددان با حمایت از طرح دولت برای افزایش دوباره قیمت ها در سال جاری این مساله را به دلیل اینکه تورم از سمت عرضه و نه تقاضا ایجاد شده است، موجب تشدید تورم ارزیابی نکرد. قدرت‌اله امام وردی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ـ اقشاری مانند کارمندان و کارگران که حقوق بگیران ثابت هستند، به دلیل اینکه نمی‌توانند درآمد خود را مطابق با تورم در اقتصاد بالا ببرند، متحمل بیشترین آسیب ها می شوند که لازم است دولت به شکل دستوری از آنها حمایت کند.

مقایسه متوسط درآمد سرانه ایرانیان با سایر کشورها

اما در شرایطی که بسیاری خانوارهای ایرانی نگران وضعیت معیشتی خود هستند، سازمان ملل گزارشی امیدوارکننده از درآمد ایرانیان ارایه کرده است. به گفته سازمان ملل متحد، متوسط درآمد سرانه ایرانیان در سال ۲۰۱۸ از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بالاتر است. بر اساس این گزارش، ایران با متوسط درآمد سرانه ۱۹ هزار و ۱۳۰ دلار در رده شصت و سوم جهان ایستاده است. این درآمد سرانه از کشورهایی چون آرژانتین، بلغارستان، مکزیک، آذربایجان، تایلند، چین، برزیل، صربستان، آفریقای جنوبی، اندونزی و اکوادور بالاتر است.

موج مهاجرت از تهران کلید خورده است

با این‌که آمار از دو شاخص رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در سال ۱۳۹۶ و نرخ تورم ۹.۷ از شرایط تقریبا نسبتا مناسبی حکایت دارد، اما مسائلی همچون کسری ۲۷ هزار میلیارد تومانی بودجه دولت و بالا رفتن ضریب جینی چشم‌انداز آینده را مبهم کرده است. در شرایط فعلی خانوارهای متوسط و پایین شهر تهران برای تامین هزینه‌های مسکن و اجاره بها دچار مشکل شده‌اند. با این‌که قیمت واقعی مسکن در مقایسه با نرخ تورم و جهش ارز به پایین‌ترین نرخ خود طی ۱۶ سال اخیر رسیده، هزینه‌های سرسام‌آور خرید و اجاره مسکن در پایتخت، روند مهاجرت معکوس را کلید زده است. بررسی‌های میدانی، مدتی است که خبر از مهاجرت مستاجران تهرانی به شهرهای اطراف می‌دهد؛ پردیس، پرند، هشتگرد و البته محمدشهر به عنوان مکان‌های جاذب اجاره‌نشین‌ها معرفی می‌شود. در این لینک می‌توانید گزارش موج مهاجرت از تهران را مشاهده کنید.

چه کسانی بیمه بیکاری می‌گیرند؟

برابر قانون، تنها افرادی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند که به‌صورت غیرارادی از کار بیکار شده و خروج از اشتغال به اراده و خواست آن‌ها نبوده باشد؛ بنابراین کارگرانی که برخلاف میل و اراده خود بازخرید شوند ولی آماده کار باشند، از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند بود. علی اصلانی- رییس کانون شورای اسلامی کار البرز – می‌گوید: متاسفانه امروز کارگرانی که به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، نوسانات نرخ ارز و رکود کارخانه‌ها از کار بیکار می‌شوند، نمی‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند چراکه منابع موجود برای پوشش شاغلان بیکار شده محدود است، در حالی که کارگران ماهانه مبلغی بابت حق بیمه خود به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کنند و این حق را دارند که در شرایط خاص بتوانند از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند.

آرامش نسبی در بازار طلا

امروز دلار در محدوده ۱۳ هزار  ۸۰۰ تومان و سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان قرار داشت. هفته‌ گذشته بازار طلا و سکه نوسانات زیادی به خود دید و در دو روز اول هفته کاهش قیمت داشتیم اما در روزهای پایانی قیمت افزایش پیدا کرد. البته امروز در مقایسه با روزهای پایانی هفته‌ گذشته شاهد کاهش جزئی قیمت بودیم. بنا به گفته‌ی رییس اتحادیه طلا، تا ساعت ۱۶ امروز شنبه ۲۴ شهریورماه سکه تمام طرح‌ جدید چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشتند. سکه‌ یک گرمی نیز ۶۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. محمدولی افزود: یک مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۶۲۵ هزار تومان و یک گرم طلای ۱۸ عیار ۳۷۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

واردات فوری پوشک برای تنظیم بازار

کلیدواژه‌ی “پوشک” این روزها مدام در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شود. روند تدریجی رشد قیمت پوشک در هفته‌های اخیر، خانوارها را به فکر ذخیره این کالا انداخت و به همین دلیل رشد قیمت‌ها بیشتر شد. در این بین برخی سودجویان هم به احتکال پوشک پرداختند. حالا ستاد تنظیم بازار در آخرین نشست خود به منظور تنظیم بازار محصولات سلولزی و بهداشتی تصویب کرده که ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت ۴۲۰۰ تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار ثانویه تامین شود. همچنین پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین خواهد شد.

برنامه هند برای واردات نفت از ایران تا ماه آینده

همزمان با تلاش دهلی نو برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، پالایشگاه‌های هندی بارگیری نفت ماهانه خود از ایران را برای سپتامبر و اکتبر به میزان نیمی نسبت به اوایل امسال کاهش خواهند داد. هند که دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین است، تحریم‌های آمریکا علیه تهران را به رسمیت نشناخته، اما دریافت معافیت از محدودیت‌های واشنگتن برای دهلی نو به منظور حفظ دسترسی به سیستم مالی آمریکا ضروری به شمار می‌رود. طبق آمار منابع بازرگانی، هند حدود ۶۵۸ هزار بشکه در روز نفت ایران را در فاصله آوریل تا اوت خریداری کرده و کاهش پیش‌بینی شده برای سپتامبر و اکتبر میانگین روزانه واردات طی این دو ماه را ۴۵ درصد کاهش داده و به ۳۶۰ تا ۳۷۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا