امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کاهش ۴۰ درصدی مصرف شیرینی و شکلات

رئیس انجمن شیرینی و شکلات، با بیان اینکه مصرف این محصولات در داخل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است، از صدور بخشنامه های متعدد در حوزه صادرات انتقاد کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جمشید مغازه‌ای در حاشیه آغاز به کار هفدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه دولت اعلام کرده صادرکنندگان محصولات شیرینی و شکلات باید ارز حاصل از صادرات خود را برگردانند، گفت: این مسئله برای ما مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما در تحویل مواد اولیه نیز با چالش هایی مواجه هستیم، افزود: نوسانات نرخ ارز و بخشنامه های مختلفی که در ارتباط با صادرات ابلاغ می شود، ما را دچار مشکل کرده است.

رئیس انجمن شیرینی و شکلات کشور با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این محصولات سال گذشته در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده، گفت: ۸۰۰ هزار تن ظرفیت خالی داریم که قاچاق آن را پر می کند.

به گفته مغازه ای: ۲۴۰ هزار تن شیرینی و شکلات به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار از کشور صادر می شود، ضمن اینکه به دلیل مشکلات نقدینگی  کاهش قدرت خرید مردم، مصرف داخل افت کرده و همین سبب شده تولیدکنندگان امسال در میزان تولیدشان احتیاط کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش آمده در کشور شیرینی و شکلات در اولویت سوم و چهارم مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: همین مسئله تولید ما را مقداری با چالش مواجه می کند.

مغازه ای با بیان اینکه محصولات شیرینی و شکلات ایران به ۶۶ کشور دنیا صادر می شود، افزود: ما چشم انداز صادرات سالانه یک تا یک و نیم میلیارد دلار شیرینی و شکلات را داریم. مشروط به اینکه مواد اولیه در دسترسمان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ورود موقت محصولاتی مانند شکر، گندم و روغن به کشور ممنوع شده است، اظهارداشت: ما امیدی به مصرف داخل نداریم و به امید صادرات هستیم. چرا که خرید داخل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس انجمن شیرینی و شکلات کشور با اشاره به اینکه نوسانات ارز حدود ۴۰ درصد بر روی قیمت اولیه تاثیر گذاشته است، درباره مصرف شیرخشک در این صنعت گفت: ما سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار تن شیرخشک مصرف می کنیم.

مغازه ای تصریح کرد: ما ترجیح می دهیم از شیرخشک خارجی در صنعت استفاده کنیم، چرا که بار میکروبی کمتر و کیفیت بالاتری دارد.

این فعال بخش خصوصی با انتقاد از سیاست های ارزی دولت اظهارداشت: ما مواد اولیه تولید را با قیمت های بالا خریداری می کنیم و بعد به ما می گویند ارز حاصل از صادرات را باید به کشور برگردانید. چگونه باید این کار را انجام دهیم؟

مغازه ای با اشاره به اینکه گاهی یک تا دو ماه منتظر تخصیص ارز هستیم، گفت: معمولاً ارزهایی که تخصیص می دهند از انواع متنوعی هستند که باید ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه و آنها را تبدیل به یورو و دلار کنیم.

وی ادامه داد: صادرات ما به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان به صورت ریال است که با این سیاست جدید دولت باید آن را تبدیل به دلار کنیم و این به زمان زیادی نیاز دارد.

مغازه ای با اشاره به اینکه امیدوار هستیم این مسئله هرچه زودتر حل و فصل شود، تصریح کرد: از اردیبهشت ماه تاکنون حدود ۳۰ بخشنامه در حوزه صادرات ابلاغ شده که هرکدام از این بخشنامه ها دیگری را بی اثر کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند ما با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ۵ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش صادرات داشته ایم، گفت: این رقم ناچیزی است ضمن اینکه از نظر وزنی نیز با کاهش صادرات مواجه بوده ایم.

مغازه ای تصریح کرد: البته باید این نکته را یادآور شد که مصرف شیرینی و شکلات بیشتر در ۶ ماهه دوم سال است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن توان تولید شیرینی و شکلات در کشور داریم، گفت: مصرف سرانه این محصولات در کشور ما ۲ کیلوگرم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات با حضور ۱۸ شرکت خارجی و ۴۰۲ شرکت داخلی از امروز در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا