بانکبانک و بیمه

سایه‌روشن انتخاب دوباره سیف


رئیس‌جمهور در حکمی ولی‌الله سیف را به عنوان مشاور امور پولی و بانکی خود منصوب کرد؛ انتصابی که باعث شد مردمی که بازار ارز بر معیشت و زندگی شان سایه افکنده مکدر شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،  از ابتدای افزایش نرخ ارز در سه ماهه پایانی سال گذشته، هر وقت که صحبت از اصلاح نرخ و ضرورت حرکت به سمت نرخ شناور مدیریت‌شده از سوی دولت بر اساس مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی به میان می‌آمد، بسیاری از دولتمردان به عدم موافقت رئیس جمهور با هر گونه تغییر در نرخ ارز سخن به میان می‌آوردند. حتی یک بار، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز وقتی در مقابل سوال خبرنگاران مبنی بر افزایش نرخ ارز در بازار و ضرورت اصلاحات ارزی پیش از رها شدن فنر قیمتی قرار می‌گرفت، به تکدر خاطر حسن روحانی نسبت به افزایش نرخ طبیعی ارز در بازار اشاره داشت.

حال اکنون او تصمیمی گرفته است که خاطر بسیاری از فعالان اقتصادی، تجار و صادرکنندگان و واردکنندگان را مکدر کرده است. این تکدر تازه  ناشی از افزایش نرخ ارز – که مواجهه با آن و دردسرهایش، کار هر روز و هر ساعت فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی شده است- نیست بلکه ناشی از انتصاب تازه اوست؛ رئیس جمهور ، ولی الله سیف را بعنوان مشاور بانکی خود منصوب کرده است؛ کسی که اگر جور تمامی تصمیمات غلط ارزی دولت در ماههای گذشته متوجه او نباشد، حداقل در آن هم بی‌تقصیر نبوده است؛ چراکه سکاندار بانک مرکزی بوده است.
ولی‌الله سیف را همه می‌شناسند. مرد کهنه‌کار نظام بانکی که حداقل در دوران ریاستش بر بانک مرکزی، در حوزه تنظیم بازار ارز، سیاست مقتدرانه و کارآمدی را به نمایش نگذاشت.  او می‌توانست در تصمیماتش ، در حد اسلاف خویش استقلال بانک مرکزی را حفظ کند و اجرای سیاست‌های ارزی و نرخ‌گذاری‌ها را مستقل از سیاست‌های ارزی غیرکارشناسی دولت پیش ببرد.
 بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از تصمیمات اخیر ارزی دولت که در ۵ ماهه گذشته اتخاذ شده، دچار سردرگمی شده و متضرر شده‌اند و یکی از بدترین دوره‌های کاری خود را به دلیل نوسانات غیرمنتظره و غیرمنطقی ارز سپری می‌کنند و بطور طبیعی، بانک مرکزی، بعنوان سیاست گذار ارزی کشور، مسئول مستقیم شرایط پیش آمده است؛ حتی اگر بسیاری از تصمیمات ارزی ماههای گذشته، با دستور اکید مقامات بالاتر اتخاذ شده باشد، از بار مسئولیت ولی الله سیف کاسته نمی شود. 
برخی با دیدگاه بدبینانه به این انتصاب نگاه می‌کنند و معتقدند این انتصاب با هدف ایجاد مصونیت برای سیف، در پرونده ارزی است. پرونده ای که پای معاون ارزی وی همچنان در آن گیر است.  کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه خود در فضای مجازی نوشته است: جناب سیف سه مرتبه برای پاسخ به وضعیت نابسامان بازار ارز و سکه در دادسرا حاضر شده‌اند و شنیده‌ها خبر از بازداشت ایشان در روزهای اخیر می‌داد.
به نوشته مهر، وی افزود: صدور حکم مشاور از سوی ریاست جمهوری برای ایشان قطعا به منزله مقابله با اقدام صریح قوه قضاییه خواهد بود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا