بورسبورس اوراق

طلایه داری بورس با نقدینگی بیکران

امروز درب های تالار شیشه ای همزمان با تقاضای وافر سهامداران برای خرید سهام بازگشایی شد. این موضوع باعث شد،  بورس اولین روز هفته را آن چنان طوفانی آغاز کند که تنها چند قدم با کانال جذاب ۱۶۰ هزار واحد فاصله داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بسیاری بر این باورند که بازار سرمایه این روزها، در حال ثبت کارنامه ای است که نه تنها در تاریخ این بازار بی نظیر است، بلکه در مقایسه با بسیاری از بورس های جهانی نیز بینظیر به شمار می رود.

با وجود اینکه تنها یک ساعت از شروع فعالیت بورس تهران گذشته است، شاخص کل با جهش بیش از ۴ هزار واحدی توانست به کانال ۱۵۹ هزار واحدی وارد شود.

بورس که در هفته گذشته ۱۱ کانال شکنی و بیش از ۱۲ درصد بازدهی داشته است، شروع هفته را نیز در ادامه رفتار گذشته، طوفانی آغاز کرد.

مسببان خوش اقبالی بورس

عمده کارشناسان اقتصادی بر این باورند، رفتار این روزهای بورس تهران استدلال محکمی بر این موضوع است که رانت زدایی از بخش های مختلف صنعتی می تواند منجر به توسعه و گسترش اقتصاد کشور شود. در ادامه حذف سقف قیمت گذاری محصولات پالایشی و فلزی، روز ۵ شنبه وزیر صنعت، معدن و تجارت مهر تاییدی بر حذف قیمت گذاری محصولات پایه پتروشیمی زد، تا بورس کالا بار دیگر به تنها مرجع قیمت گذاری بسیاری از محصولات مهم کشور بدل شود.

از سوی دیگر روزهای گذشته خبرهای متعددی در خصوص تلاش اروپایی ها برای تداوم همکاری های اقتصادی با ایراه شنیده شده است. در همین زمینه، نشریه آلمانی اشپیگل گزارش داد که وزیران دارایی آلمان، فرانسه و بریتانیا قصد دارند همزمان با آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یک نهاد مالی بنیان‌گذاری کنند که هدف آن انجام دادوستدهای مالی با تهران از طریق دور زدن کانال‌های معمولی انتقالات بانکی است.

مزیت چنین نهادی که فرانسه پیشنهاد تاسیس آن را داده‌، این است که برای راه‌اندازی آن نیاز به کمک‌های مالی دولتی نیست. این نهاد واسطه‌ای مانند یک بورس معاوضه عمل می‌کند و در واقع مطالبات متقابل شرکت‌های اروپایی و ایران را حسابرسی می‌کند. همین خبر ها کافی بود تا چشم انداز بازار سهام و مجموعه اقتصادی کشور برای سهامداران روشن تر از قبل شود و بار دیگر بورس تهران اقتدار خود در خصوص جذب نقدینگی را مسجل کند.

پتروشیمی ها پیشاهنگ رشد صنایع بورسی

همانطور که بیان شد تشدید تقاضا در بسیاری از صنایع بورسی مشهود است. در همین زمینه در ۲۰ دقیقه ابتدایی شروع معاملات تمامی نمادهای گروه پتروشیمی بدون استثنا در آستانه بالای قیمتی معامله شدند. در این گروه دو نماد “پارس” و ” زاگرس” بیشترین ارزش معامله را داشتند.

خودرویی ها نیز امروز تحت تاثیر تقاضای قابل توجه سهامداران یکپارچه سبزپوش فعالیت خود را آغاز کردند تا “خساپا” در مقطع زمانی محدودی در میان ۴ نماد موثر بر رشد شاخص قرار بگیرد.

در گروه بانکی نیز عمده نمادها به صف خرید رسیده اند. “وبملت” به عنوان لیدر این صنعت هم اکنون آماده بازگشایی است، این در حالیست که تقاضای خرید این سهام از مرز ۶۷ میلیون عبور کرده است.

ارزش معاملات بازار سهام تا این لحظه (ساعت ۱۰ ) به محدوده ۴۴هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان رسیده است و حجم معاملات نیز از مرز یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون سهم عبور کرده است.

صنعت شیمیایی تاکنون با ارزش معاملات ۶۳۰ میلیارد تومانی برترین گروه بازار است. در میان نمادهای بورسی بیشترین ارزش معامله مربوط به نماد “فارس” است . پتروشیمی خلیج فارس همچنین تاکنون بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشته است . بعد از “فارس” شرکت پتروشیمی فجر بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشته است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا