انرژی

افزایش راندمان آبیاری در کشاورزی به ۴۴ درصد

‌معاون وزیر کشاورزی ضمن اشاره به اینکه منابع آبی کشور وضعیت خوبی ندارد، گفت: راندمان آبیاری در بخش کشاورزی به ۴۴ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی‌مراد اکبری در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار استان زنجان، اظهار کرد: متوسط بارندگی سالانه کشور ۱۶۶ میلی‌متر برآورد شده و این در حالی است که مدیریت مصرف آب و بهره‌وری، نقش ۳۴ درصدی در تولید محصولات کشاورزی داشته و ۶۶ درصد مابقی به عواملی همچون کود، بذر و مدیریت مزرعه بستگی دارد.

وی با اشاره به خودکفایی در تولید شکر برای نخستین بار در کشور افزود: در تولید گندم برای سه سال متوالی به خودکفایی رسیده‌ایم. پارسال نیز با تخصیص ۹۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب و خاک، حدود ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد.

همچنین بخوانید

اکبری با اشاره به این‌که ضریب نفوذ آبیاری تحت فشار در کشور از ۱۴ درصد به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضریب بهره‌وری آب به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در بخش آب از ۰.۹ کیلوگرم بر متر مکعب به ۱.۳۲ رسانده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هم‌اکنون توسعه و افزایش سطح زیر کشت در کشور ممنوع بوده و صرفا روی ارتقای بهره‌وری آب تمرکز شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، استان زنجان سال گذشته در اجرای آبیاری‌های نوین در سطح مزارع و باغات رکورددار بوده است و جایگاه چهارم در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور را از آن خود کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا