صنعت، معدن، تجارت

صادرات میعانات گازی ۴۱ درصد کاهش یافت/رشد۱۶درصدی صادرات قیرنفت

صادرات میعانات گازی در پنج ماه نخست سال جاری ۴.۱ میلیون تن به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۱ درصدی در وزن و ۲۳ درصدی در ارزش داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می دهد، در پنج ماه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار تن میعانات گازی از ایران به کشورهای هدف صادر شده است که ارزش صادرات این مواد به ۲ میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار بوده است.

صادرات میعانات گازی ایران در این مدت از لحاظ وزنی ۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۱.۲۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات میعانات گازی داشتیم که ۱۴.۹۷ درصد از وزن و ۱۶.۴۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که صادرات میعانات گازی در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۱.۶۲ درصد و از لحاظ ارزش ۲۲.۵۳ درصد کاهش یافته است.

صادرات ۲۶۹ میلیون دلاری قیر نفت

همچنین در پنج ماه ابتدایی سال جاری یک میلیون و ۶۶۳ هزار تن قیر نفت به ارزش ۳۳۱ میلیون و ۱۰۴ هزار دلار صادر شده است که از لحاظ وزنی ۳.۵۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۱.۷۱ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۴۴۵ هزار تن به ارزش ۲۶۹ میلیون و ۳۵۹ هزار دلار قیر نفت صادر شده بود که از لحاظ وزنی ۳.۰۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۱.۵۹ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده بود.

بنابراین، صادرات قیر نفت در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۵.۰۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۲.۹۲ درصد با رشد همراه بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا