صنعت، معدن، تجارت

محدودیت صادرات بخش خصوصی با پیمان سپاری ارزی

 

رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران گفت: دست و بال بخش خصوصی با اجرای مصوبه جدید بانک مرکزی در خصوص پیمان سپاری ارزی بسته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسن حسین قلی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات سالانه کشور هفت تا هشت میلیارد دلار مربوط به بخش خصوصی و بقیه مربوط به بخشص دولتی است، افزود: این بخشنامه بی چون و چرا ضرر به حال صادرکنندگان بخش خصوصی است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: تصمیمات خلق الساعه و پست درب‌های بسته لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.

رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران گفت: دولت در فرآیند تصمیم گیری‌ها باید از فعالان بخش خصوصی نظرخواهی و از تصمیمات بدون پشتوانه کارشناسی به شدت پرهیز کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به بازار آزاد و کنترل شده افزود: قیمت یک کالا یا خدمت در بازار آزاد از طریق عرضه و تقاضا ولی در بازار کنترل شده از طریق سیاستگذاری دولتی تعیین می‌شود.

حسین قلی تصریح کرد: دولت‌ها در بازار آزاد برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود بیشتر نظارت و راهبری می‌کنند تا مداخله مستقیم!

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: اقتصاد بازار آزاد بیشتر در کشورهای پیشرفته و غرب رواج دارد.

نائب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان اینکه نظریه بازار کنترل شده در دنیا منسوخ و کاربردی ندارد، افزود: نخستین چیزی که در مواقع بروز بحران به ذهن مسئولان کشور خطور می‌کند همین روش است.

وی با بیان اینکه فساد و رانت زائیده این نوع تفکر است، یادآورشد: نظریه مزبور به هیچ وجه در اقتصاد کشور مورد پذیرش نیست.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران نیز در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد در خصوص مصوب جدید بانک مرکزی در خصوص پیمان سپاری ارزی گفت: طبق این مصوبه تمامی صادرکنندگان کالا اعم از شرکت‌های بزرگ و کوچک مکلف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به کشور هستند.

مسعود کمالی اردکانی افزود: مصوبه مدنظر فرآیند صادرات یا تجارت را طولانی نمی‌کند فقط در ابتدای مسیر (فرآیند الکترونیکی صادرات) تعهدی از صادرکنندگان مبنی بر برگشت ارز از آنان گرفته می‌شود.

وی اظهارداشت: صادرکنندگان بر اساس این بخشنامه مکلفند به چهار شیوه تعیین شده از قبیل واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث، پرداخت جهت تسهیلات ارزی اعم از فاینانس، ریفاینانس، یوزانس، فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها رفع تعهد ارزی کنند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بحث تعهدات پیمان سپاری ارزی تجربه خوبی در اقتصاد مملکت نبوده ولی با توجه به شرایط بسیار سخت و حساس فعلی مقامات کشور به این تصمیم رسیده‌اند.

وی در ادامه نسبت به اظهارات حسین قلی نائب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران مبنی بر حجم صادرات بخش خصوصی می‌گوید: طبق برآوردهای صورت گرفته دستکم ۱۵ میلیارد دلار صادرات کشور مربوط به بخش خصوصی است نه هفت تا هشت میلیارد دلار در سال !.

وی تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی قابل توجه است و دولت به دلیل قرارگیری در شرایط خاص به این ارز نیاز مبرم دارد.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی « نازنین کتابچی، محمد جوادی نژاد، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی، حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا