انرژی

"می‌خواهند کمر پتروشیمی را خم کنند"!

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن ارائه جزییات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار از میزان هجمه‌ای که به این صنعت وارد است، انتقاد کرد و گفت‌: می‌خواهند کمر پتروشیمی را خم کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد مهدوی در نشستی خبری که صبح امروز برگزار شد با تاکید بر این‌که در برهه حساس کنونی شفاف‌سازی ضروری است، گفت: امروز که در جنگ اقتصادی قرار داریم صنعت پتروشیمی از یک طرف از دشمن خارجی آسیب می‌بیند و از طرف دیگر عده‌ای دانسته یا ندانسته در داخل صحبت‌هایی می‌کنند که باعث می‌شود به این صنعت آسیب وارد شود. البته ما می‌گوییم این صحبت‌ها ناآگاهانه و بدون بررسی است.

وی با بیان این‌که بعد از صنعت نفت و گاز، صنعت پتروشیمی در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: باید این صنعت را برای مبارزه با دشمن تقویت کرد. جنگ اقتصادی با شعار حل نمی‌شود، بلکه با تولید، صادرات و بهینه استفاده کردن از منابع ارزی محقق می‌شود. در حال حاضر قسمتی از وقت مدیران صنعت پتروشیمی صرف پاسخ دادن به سوالاتی می‌شود که جواب آنها روشن است.

همچنین بخوانید

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این‌که عده‌ای قصد دارند کمر صنعتی که در این شرایط ایستاده است را خم کند، گفت: این افراد هرگز موفق نخواهند شد. از زمانی که معاون اول ریاست جمهوری سیاست‌های ارزی را از طریق صداوسیما بیان کرد شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه کردند. می‌توانیم برای صحت این حرف از بانک مرکزی استعلام بگیریم.

مهدوی با اشاره به سامانه نیما گفت: شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما هم هماهنگ عمل کردند. البته انتقاداتی به این سامانه داشتیم و از نظر ما پاسخگو نبود. ما در آن زمان هم اعلام کردیم احتمالا این سامانه مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد.

هرکس هرجا چیزی کم آورده اعلام کرده تقصیر پتروشیمی‌ها است

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از اتهام‌هایی که به صنعت پتروشیمی زده می‌شود، اظهار کرد: هرکس هرجا چیزی کم آورده است اعلام کرده تقصیر پتروشیمی‌ها است.

جزییات عرضه ارز پتروشیمی‌ها به بازار

وی در ادامه با اشاره به آمارهایی که از عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار موجود است، اظهار کرد: از تاریخ ششم مردادماه تا ۱۹ شهریورماه یعنی از زمانی که بسته جدید ارزی معرفی شد کل ارزی که در بازار ثانویه ارائه شد یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۹۳۲ هزار یورو بود که سهم پتروشیمی‌ها از این مقدار یک میلیارد و ۷۶ میلیون و ۸۵۹ هزار یورو یا به عبارت دیگر ۷۳ درصد است.

مهدوی با اشاره به تذکر رییس جمهور در مورد عرضه ارز صادرات غیرنفتی، ادامه داد: سهم ۷۳ درصدی پتروشیمی‌ها قبل از تذکر رییس جمهور ۸۲ درصد بود به طور کلی سایر صادرکنندگان غیرنفتی ۳۹۱ میلیون یورو ارز عرضه کرده‌اند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه نیما، گفت: زمانی که سامانه نیما در شانزدهم اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی شد تا زمان معرفی بسته جدید ارزی یعنی زمانی که پتروشیمی‌ها باید ارز صادراتی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌کردند، یک میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۴۵۰ هزار یورو ارز توسط شرکت‌های پتروشیمی عرضه شد و از زمان اعلام سیاست تک نرخی شدن ارز تا عملیاتی شدن سامانه نیما یعنی طی ۲۰ روز پتروشیمی‌ها ۱۸۱ میلیون یورو ارز فروختند. همچنین از ابتدای سال که سیاست ارزی اعلام شد تا زمانی که ارز تک نرخی شد یعنی طی ۲۱ روز پتروشیمی‌ها ۲۱۹ میلیون یورو ارز عرضه کردند.

مهدوی ادامه داد: به عبارت دیگر پتروشیمی‌ها از ابتدای سال تاکنون سه میلیارد و ۳۲۱ میلیون و ۲۲۷ هزار یورو یعنی حداقل چهار میلیارد دلار ارز به بازار عرضه کرده است که نسبت به سال گذشته روند درستی را طی کرده است. باید این موضوع را در نظر بگیریم که به دلیل شرایط تحریم در حال واردات بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود هستیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این‌که ارزی که توسط شرکت‌های پتروشیمی عرضه شده از ارز سایر صادرکنندگان ارزان‌تر بوده است، اضافه کرد: در صورتی که بازار ثانویه عرضه و تقاضا است و سه ماه حکم نشده است که با چه قیمتی می‌توانیم ارز خود را به فروش برسانیم.

وی با بیان این‌که شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند ۲۵ درصد از درآمدشان را صرف پرداخت بدهی و سایر هزینه‌های خود کنند، اظهار کرد: براین اساس ما حدود ۷۰ تا ۷۲ درصد ارز خود را به بازار عرضه کردیم و مابقی رابرای هزینه‌های خود استفاده کرده‌ایم. البته هرچه زمان بگذرد میزان ارزی که به بازار عرضه خواهیم کرد بیشتر خواهد شد، زیرا دیگر قطعات و تجهیزات وارد نخواهیم کرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: پیش از این دولت اعلام کرد شرکت‌های پتروشیمی مجاز هستند پنج درصد از ارز خود را صرف هزینه‌هایی مانند کرایه، بازاریابی و غیره کنند. ما مجوزی از دولت اخذ کردیم که ۳۰ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌هایمان کنیم که وزیر نفت گفت باید بررسی کنم که این ۳۰ درصد در کجا مصرف می‌شود. در نهایت قرار شد ۲۵ درصد از درآمدمان را صرف هزینه‌هایمان کنیم.

به گفته مهدوی، میانگین قیمت یورویی که توسط شرکت‌های پتروشیمی فروخته شد ۸۹۹۵ تومان و یوروی سایر صادرکنندگان ۹۳۱۰ تومان بود. به طور کلی میانگین موزون قیمتی که در بازار ثانویه معامله شد ۹۰۷۹ تومان بود.

وی در ادامه با اشاره به آمار گمرک در سال ۱۳۹۶، گفت: براساس آماری که از سوی گمرک اعلام شده است شرکت‌های پتروشیمی در سال ۱۳۹۶، ۳۹ میلیون تن معادل ۱۴.۵ میلیارد دلار صادر کردند. درحالی که برخی محصولاتی که توسط شرکت‌های پتروشیمی عرضه نمی‌شود مانند LPG در گمرک به نام شرکت‌های پتروشیمی کد می‌خورد به همین دلیل آمار پتروشیمی‌ها در سال ۱۳۹۶ حاکی از این است که این شرکت‌ها ۲۲ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار صادر کردند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: از سوی دیگر بخشی از صادرات شرکت‌های پتروشیمی به عراق و افغانستان بوده که براساس توافقات پایه‌پولی ما از این کشورها ریال دریافت می‌کنیم. به عبارت دیگر در قبال صادراتی که به این کشورها داریم ارزی دریافت نمی‌کنیم که بخواهیم وارد بازار کنیم.

مهدوی ادامه داد: به طور کلی شرکت‌های پتروشیمی چهار میلیارد و ۸۰۶ میلیون یورو ارز در اختیار داشتند که از این میزان سه میلیارد و ۳۲۱ میلیون یورو را عرضه کردند.

شرکت‌های پتروشیمی برای مواد اولیه در بازار داخلی کف عرضه دارند

وی در ادامه در مورد انتقاداتی که از سوی تولیدکنندگان در مورد عدم عرضه مواد اولیه توسط شرکت‌های پتروشیمی مطرح می‌شود، گفت: از یک طرف به شرکت‌های پتروشیمی گفته می‌شود چرا ارز به کشور وارد نمی‌کنیم و از طرفی دیگر به ما انتقاد می‌کنند که مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان نمی‌گذاریم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: تقاضا از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا بیستم شهریورماه در بورس کالا دو میلیون و ۶۲۲ هزار تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ به هفت میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۷ تن رسیده است. در واقع تقاضا ۳۰۰ برابر بالا رفته است.

مهدوی با تاکید بر این‌که تقاضای ۳۰۰ برابری در بورس کالا نشان‌دهنده رانت است، اظهار کرد: هرجا کم می‌آورند می‌گویند چرا پتروشیمی، مواد اولیه نمی‌دهد. این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی برخی از کالاهای حساس مانند پت را صادر نکردند.

به گفته وی، بورس واقعی نیست و یک مشت دلال در آن معامله می‌کنند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر این‌که شرکت‌های پتروشیمی با بورس کالا مخالف نیستند، گفت: ما قصد نداریم از بورس خارج شویم، اما تقاضا داریم بورس را واقعی کنند. قراردادهای بلندمدتی ببندند که ثبت شود.

بورس هم وجود مشکل را پذیرفته است

مهدوی ادامه داد: میزان معامله از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا ۲۰ شهریورماه همان سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده که این میزان امسال به یک میلیون و ۵۳۱ هزار رسیده است، در واقع میزان عرضه ما ۲۶ درصد بیشتر بوده است، اما باز هم اگر مشکلی ایجاد می‌شود می‌گویند تقصیر پتروشیمی‌ها است، اما کسی نمی‌گوید ۳۰۰ درصد تقاضا برای چیست.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از ارائه‌ی راه‌حلی برای جلوگیری از رانت در بورس خبر داد و گفت: یکی از راه‌حل‌ها این است که هر کسی در بورس خرید می‌کند محصول به آدرس خودش ارسال شود به همین دلیل برخی از انبارها پر شده است، زیرا برخی افراد نتوانستند آدرس را عوض کنند.

وی ادامه داد: بورس کالا هم با ما موافق است و می‌گوید مشکل داریم، اما آنها دستوری عمل می‌کنند. در حال حاضر ظرفیتی که در بهین‌یاب ثبت شده هشت برابر کارخانه‌هایی است که تولید می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا