انرژی

کلید حل تنش آبی در دست برنامه ۰۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برنامه‌ای تحت عنوان تنش صفر ۱۴۰۰ برای گذر از تنش آبی تدوین شده که امیدواریم بتوانیم چالش‌های پیش رو را پشت سر بگذاریم.

حمیدرضا جانباز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که کاهش بارش موجب شد که امسال ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی قرار بگیرند، اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته توانستیم چالش‌های بسیاری را برطرف کنیم تا جایی که بجز تعداد کمی از استان‌ها، شاهد مشکل جدی‌ در حوزه آب در کل کشور نبودیم.

وی ادامه داد: برنامه ۱۴۰۰ بدون تنش آبی را در دست طراحی داریم که طرح های آن در آینده نزدیک مصوب می‌شود و  براساس سناریوی بارش مطابق سال جدید برنامه‌ریزی می کنیم تا تابستان سال ۱۳۹۸ را با کم‌ترین چالش پشت سر بگذاریم به گونه ای که بهتر از امسال کار ها پیش برود.

همچنین بخوانید

جانباز با بیان این‌که تمام هدف این است تا سال ۱۳۹۸ را با کمترین تنش آبی پشت سر بگذاریم، عنوان کرد: بی‌شک همراهی مردم می‌تواند در این مساله تاثیرگذار باشد، چرا که امسال از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

به گفته وی ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌ای را که قرار بود دولت برای گذر از تنش آبی به بخش آب اختصاص دهد به‌طور کامل تخصیص یافت.

این در شرایطی است که بر اساس آخرین آمار از وضعیت منابع آبی، سال گذشته حجم آب‌های سطحی کشور ۳۲ میلیارد مترمکعب بود اما امسال حجم این آب‌ها به ۲۵ میلیارد مترمکعب رسیده یعنی حجم آب‌های سطحی کشور حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که این عدد در دهه ۷۰، حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب بوده است و این موضوع بیانگر اوضاع نابه‌سامان کشور در این حوزه است چراکه از یک سو با کاهش آب‌های سطحی و از سوی دیگر کاهش آب‌های زیر زمینی مواجهه هستیم،.

علاوه بر این، وضعیت بارندگی‌ها نیز چندان مناسب نیست به گونه ای که باید گفت که ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۱۴ شهریور سال آبی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۱۶۹.۵ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ( ۲۴۶.۷ میلیمتر) ۳۱.۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۳۱.۵ میلیمتر) ۲۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. ضمناً حجم بارش طی این مدت نیز  معادل ۲۷۹.۳۴۱ میلیارد مترمکعب بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا