بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گام جدی بانک مرکزی در افزایش امنیت تراکنش‌های مبتنی بر کارت

معاون فناوری اطلاعات بانکی دی الزام بانک مرکزی در استفاده از رمزهای یکبارمصرف در تراکنش‌های مبتنی بر کارت را گامی موثر در کاهش جرائم مالی عنوان کرد و گفت: فرهنگ‌سازی برای این تغییر مهم‌ترین اصل است.

همچنین بخوانید

محمدعلی بخشی زاده در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: بحث رمزهای یک‌بارمصرف در برهه زمانی خاصی تحت عنوان OTP مطرح شد و یکسری از بانک‌ها در حال استفاده از آن هستند. اما با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی و زمانبندی که در آن مطرح‌ شده، از اول خردادماه سال ۹۸ رمز دوم ایستای کارت‌های بانکی حذف و رمزهای یکبار مصرف جایگزین آن می‌شود.

وی تصریح کرد: این روند بسیار مثبت است زیرا هر روز گزارش‌هایی از دستگاه‌های نظارتی و قضایی مبنی بر سوءاستفاده از رمزهای کارت‌های بانکی به بانک‌ها گزارش می‌شود. از اینرو حرکت به سمت بهره‌گیری از رمزهای پویا رویکرد مناسبی در ارتقاء امنیت تراکنش‌های مبتنی بر کارت است.

بخشی زاده با اشاره به محدودیت‌های که در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: تاکنون نظام بانکی و پرداخت کشور نتوانسته به سمت استفاده از کارت‌های هوشمند حرکت کند و در شرایطی که از کارت‌های مگنت در شبکه بانکی استفاده می‌شود ارتقای امنیت منجر به صیانت از دارایی‌های مشتریان و اعتماد بیشتر مردم به شبکه بانکی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک دی در راستای بهره‌گیری از رمزهای یکبار مصرف در آینده نزدیک در تمام عابر بانک‌ها قابلیت استفاده از رمزهای پویا را اضافه می‌کند و در تمام درگاه الکترونیکی که نوعی مشتری باید رمز دوم کارت خود را برای انجام تراکنش‌های مالی وارد کند نیز امکان استفاده از این خدمت را برای مشتریان فراهم می‌کند.

معاون فن‌آوری اطلاعات بانکی دی در خصوص زمان‌بندی اجرای این طرح و فرهنگ‌سازی برای این تغییر، گفت: برای جا انداختن برخی موضوعات مهم در کشور در برخی مواقع الزامی کردن آن، رویکرد مناسبی است. بنابراین الزام بانک مرکزی و ارائه زمان‌بندی در بخشنامه الزامات رمزهای پویا به‌ منظور پیاده‌سازی برنامه بانک‌ها و فرهنگ‌سازی در این بخش مثبت ارزیابی می‌شود.

بخشی زاده افزود: باید بانک‌ها به‌ صورت یکپارچه به سمت بهره‌گیری از رمزهای پویا در رمز دوم کارت‌های بانکی حرکت کنند تا جرائمی که در این حوزه رخ می‌دهد، کاهش و امنیت تراکنش‌ها در این بخش افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی و بانک‌ها به‌ منظور فرهنگ‌سازی برای ترغیب مشتریان به بهره‌گیری از رمزهای یکبار مصرف باید با اطلاع رسانی‌ها به‌ موقع و بازگو کردن مزیت‌های این خدمت، به این سمت هدایت کنند و همچنین بانک‌ها باید در تمام کانال‌های ارتباطی که با مشتریان خوددارند، این موضوع را به‌ طور واضح و شفاف اطلاع‌رسانی کنند.

معاون فن‌آوری اطلاعات بانکی دی یادآور شد: بانک مرکزی نیز با توجه به گستردگی و یکپارچگی این طرح، اگر متولی تهیه کلیپ‌های آموزشی شود و این کلیپ‌ها از طریق رسانه ملی برای مردم پخش کند و با اطلاع رسانی‌های به‌ موقع مردم را از این تغییر آگاه کند بهترین راهکار برای ترغیب مردم در به‌ کارگیری از این خدمت است.

بخشی زاده خاطرنشان کرد: کانال‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ها، پیامک‌های که برای مشتریان فرستاده می‌شود، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی بهترین فضا برای آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص بازگو کردن فواید استفاده از رمزهای یکبار مصرف در تراکنش‌های مبتنی بر کارت است و با فعالیت یکپارچه شبکه بانکی در این روند، فرهنگ استفاده از رمزهای یکبار مصرف برای مردم در کشور جا می‌افتد.

وی با تاکید بر این‌که شعب بانک‌ها نیز مکانی خوبی برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در این خصوص است، گفت: بانک دی دو روز پیش از سامانه یکپارچه‌سازی اطلاع‌رسانی شعب رونمایی کرد و از این به بعد تمام شعب این بانک به یک مرکز اطلاع‌رسانی سراسر متصل شده‌اند.

بخشی زاده یادآور شد: بانک دی به‌ منظور فرهنگ‌سازی استفاده از رمزهای یکبار مصرف می‌تواند از طریق ال سی‌دی‌های نصب‌ شده در داخل شعب مزیت‌های بهره‌گیری از این خدمت و زمانبندی این تغییر را با تهیه کلیپ‌های آموزشی به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کند.

وی ادامه داد: همچنین بانک دی به‌ منظور فرهنگ‌سازی از طریق این یکپارچه‌سازی اطلاع‌رسانی شعب آموزش در خصوص الزامات رمزهای پویا را به کارمندان بانکی در دستور کار دارد. بخشی زاده در پایان گفت: بانک دی در حال آماده‌سازی زیرساخت برای بهره‌گیری از رمزهای پویا است و در همین هفته نسخه جدیدی از نرم افزار بانک دی ارائه می‌شود که یکی از بخش‌های آن به استفاده از رمزهای یکبار مصرف برای مشتریان اختصاص دارد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا