بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بانک‌ها اطلاعات مشتریان خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهند

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام اینکه اطلاعات سپرده‌های بانکی در بررسی اظهارنامه‌های عملکرد مالیاتی سال ۹۶ مودیان استفاده خواهد شد، گفت: «در حال حاضر سازمان مالیاتی به اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانکی به‌طور کامل دسترسی دارد و در زمینه سپرده‌ها، اطلاعات بانک‌ها در حال تجمیع در بانک مرکزی است.»

سید کامل تقوی‌نژاد در نشست خبری روز گذشته تصریح کرد: «مالیات‌ستانی در کشور کاملاً مجهز به اطلاعات بانکی مودیان شده است. سازمان امور مالیاتی هم‌اکنون به اطلاعات تسهیلاتی مشتریان بانکی دسترسی کامل دارد. در این زمینه فقط یک بانک و یک موسسه اعتباری که در حال ادغام هستند، همکاری‌های لازم را انجام نداده‌اند.»

تقوی‌نژاد با استناد به مطالعات انجام شده از سوی این سازمان، تاکید کرد که اکثر کشورهای بررسی شده، از سپرده‌های بانکی مالیات می‌گیرند. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، گزارش این مطالعات به وزیر اقتصاد داده شده و در صورت تأیید دولت، سازمان مالیاتی به این موضوع ورود می‌کند. او مالیات گرفتن از سپرده‌ها را همچون مالیات‌ستانی از تولید عنوان کرد و گفت: «پذیرفته نیست کسی که سرمایه خود را در تولید هزینه می‌کند مالیات بدهد اما سپرده بانکی معاف باشد.»

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، منظور از سپرده‌های مشمول مالیات، سپرده‌های اندک اقشاری چون بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، کارمندان و کارگران نیست، بلکه سپرده‌های کلان مورد نظر است. هر چند در این مورد، رقم دقیقی از سوی رئیس سازمان مالیاتی عنوان نشد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی به‌خصوص تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی آنها مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، گفت: «سامانه جامع مالیاتی به شکلی تنظیم شده که سطح دسترسی افراد و اینکه چه استعلام‌هایی از آن می‌شود، مشخص است.»

او ادامه داد: «استفاده از اطلاعات بانکی موجب شده تا در سال گذشته، در زمینه تراکنش‌های بانکی، بیش از ۶ هزار تراکنش مشکوک بالای پنج میلیارد تومان شناسایی شود و بابت ۱۲ هزار میلیارد تومان، مالیات صادر شد. ۷۰ میلیون رکورد و تراکنش افراد مشکوک در دستور رسیدگی است که از این میزان، چهار هزار مورد فرار مالیاتی شناسایی شده و یک هزار مورد فرار مالیاتی در دستور کار رسیدگی است.»

تقوی‌نژاد همچنین خبر داد: «با توافق با بانک مرکزی قرار است صورت‌های مالی شرکت‌هایی که خواهان دریافت تسهیلات هستند در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرد؛ زیرا شرکت‌ها در زمان اخذ تسهیلات سعی می‌کنند خود را سودده نشان دهند اما نوبت به مالیات که می‌رسد، سود خود را پایین نشان می‌دهند تا مالیات کمتری بدهند.»

 

مالیات سکه و ارز

طرح جدید سازمان امور مالیات برای مالیات‌ستانی از خریداران ارز، سکه و خودرو نیز دیروز توسط تقوی‌نژاد اعلام شد. ریشه این طرح از دستور رئیس‌جمهور می‌آمد که خواستار برخورد قاطع مالیاتی با برهم‌زنندگان بازار ارز، شده بود. به گفته تقوی‌نژاد، پس از این دستور، کارگروهی تشکیل شد و موضوع به‌طور مستمر پیگیری شده است. اطلاعات داده شده از سوی رئیس سازمان مالیاتی حاکی از این است که در زمینه خرید ارز، بین اشخاص حقوقی و حقیقی یک تفاوت وجود دارد؛ اطلاعات اشخاص حقوقی صرف‌نظر از اینکه چه میزان خریده‌اند، منجر به تشکیل پرونده مالیاتی می‌شود اما قانون برای اشخاص حقیقی حد آستانه‌ای تعیین کرده که طبق آن عمل می‌شود و اگر شخص حقیقی کمتر از آن حد آستانه ارز خریداری کرده باشد، مشمول اخذ مالیات نخواهد بود.

در حوزه سکه نیز جدولی برای خریداران تنظیم شده است که بر اساس میزان خرید، نرخ مالیات نیز تغییر خواهد کرد. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد اخذ مالیات از خریدوفروش سکه، ارز و خودرو اظهار داشت: «برای این سه موضوع جداولی تنظیم کردیم و در اختیار سران سه قوه در شورای هماهنگی قوا بررسی و درنهایت تصویب شود. مثلاً برای سکه پیشنهاد شده تا ۲۵ سکه از مالیات معاف باشد و بالاتر از هزار سکه نرخ ۳۵ درصد مالیات بگیریم. همچنین این مالیات به‌صورت علی‌الحساب از مودیان دریافت خواهد شد. بسته جدید مالیاتی که از سوی سازمان مالیاتی پیشنهاد شده، باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه بررسی شود و در صورت تأیید این شورا، به مرحله اجرا درخواهد آمد.»

به گفته او، سازمان مالیات در حال حاضر با ۱۲ دستگاه و نهاد نامبرده شده در ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌ها همکاری دارد و اکثر اطلاعات در اختیار سازمان قرار می‌گیرد. تقوی‌نژاد ادامه داد: «بعضی از آنها اطلاعات برخط می‌دهند. هم‌اکنون اطلاعات تسهیلات نظام بانکی دریافت می‌شود، اطلاعات مربوط به سپرده‌ها نیز به استثنای یک بانک و موسسه تمام آنها اطلاعات را در اختیار بانک مرکزی گذاشته و قرار است تا ماه آینده این اطلاعات تجمیعی از بانک مرکزی به سازمان مالیاتی برسد.»

تقوی‌نژاد همچنین از بدهی مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی یک لحاف‌دوز و ۱۲ میلیارد تومانی یک سبزی‌فروش خبر داد و گفت: «اقدامات لازم در بهبود اوضاع مالیات‌ستانی باید انجام گیرد.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا