صنعت، معدن، تجارت

کارخانه ۸۰۰ هزار تنی پودر آلومینا در پارسیان احداث می شود

بندرعباس – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با امضای طی تفاهم نامه ای کارخانه ۸۰۰ هزار تنی پودر آلومینا در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان احداث می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی کرباسیان گفت: آلومینیوم جاجرم در حال حاضر حدود ۲۰۰هزار تن پودر آلومینا تولید می کند. با وجود اکتشافات انجام شده در حوزه بوکسیت، این میزان پودر آلومینا کافی نبوده و پاسخگوی نیاز صنعت آلومینیوم کشور (۱.۶میلیون تن پودر آلومینا) نیست. از این رو، طرح احداث کارخانه ۸۰۰ هزار تنی پودر آلومینا در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در منطقه پارسیان با توجه به نزدیکی به لامرد و همچنین وجود اسکله بندر پارسیان -که در نیمه دوم سال جاری- به بهره برداری می رسد، نیاز واردات آلومینیوم جنوب را تامین می کند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در کارخانه یاد شده نیز بخش خصوصی نقشی اساسی دارد و پیش بینی می کنیم ۵۵ درصد سهام متعلق به آلومینیوم خاتم اراک، ۳۵ درصد سالکو (به عنوان مصرف کننده اصلی) و ۱۰ درصد نیز متعلق به ایمیدرو است. ایرالکو، المهدی و هرمزال، از دیگر مصرف کنندگان این کارخانه هستند.

وی ادامه داد:کارخانه ۴۰هزار تنی آلومینیوم در جاجرم نیز طی ۳ ماهه سوم سال جاری بهره برداری می شود و تولید شمش آلومینیوم را افزایش می دهد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به مصرف آلومینیوم به عنوان یک موضوع مهم جهانی، گفت: افزایش سالانه مصرف آلومینیوم در جهان ۶ درصد است که ۲۵ درصد از مصرف این فلز در صنعت خودرو، ۲۵ درصد بخش ساختمان و ۱۷ درصد در بخش بسته بندی است.

وی افزود: مصرف آلومینیوم ایران، رشد سالانه ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

کرباسیان اظهارداشت: کارخانه تولید پودر آلومینا از بوکسیت چند مسیر را باید طی کند که یکی از آنها عقد قرارداد بلند مدت تامین بوکسیت با کشورهایی همچون استرالیا، گینه و برزیل است.گرچه بوکسیت مورد نیاز از شرکتSBDT تامین می شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا