بورسبین الملل

آخرین وضعیت بازار بیلت

عمده بازارهای بیلت فولادی در دنیا تحت تاثیر عقب‌نشینی خریداران، به صورت راکد دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وضعیت ضعیف تقاضا برای بیلت فولادی باعث شده است تا در هفته منتهی به جمعه ۱۶ شهریور، قیمت بیلت در عمده بازارهای جهانی ثابت و یا نسبتا کاهشی باشد. بر اساس ارزیابی که نشریه متال بولتن منتشر کرده است، به استثنای ترکیه که شاهد رشد قیمت‌های صادراتی و وارداتیش بوده است، واردکنندگان سایر بازارها حاضر به پرداخت قیمت‌های بالا برای محموله‌های بیلت نبوده‌اند.

آسیا

همچنین بخوانید

در جنوب شرق آسیا بیشتر خریداران به دلیل تضعیف ارزش ارزهای ملی و همچنین نااطمینانی نسبت به روند قیمت‌ها، در هفته گذشته از بازار غایب بودند. به همین دلیل قیمت بیلت عمدتا در هفته گذشته ثابت بوده است.

در چین قیمت‌های داخلی برای محصولات نیمه تمام فولادی معادل با ۴۰۳۰ یوان در هر تن (۵۹۰ دلار) بوده است که همچون هفته ماقبل بوده. موجودی بیلت در تانگشان به عنوان یکی از قطب‌های فولادسازی چین در هفته گذشته با رشد هفتگی ۲۰ هزار تنی به ۳۵۰ هزار تن رسیده است. بنا به دستورالعمل صادرشده توسط دولت، کاهش اجباری تولید فولاد در ماه سپتامبر همچون اوت خواهد بود.

به نظر می‌رسد که رشد موجودی‌های بیلت تانگشان به دلیل نگرانی خریداران از احتمال کاهش عرضه با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی بوده است که همین امر باعث شده تا تجار اقدام به افزایش خرید به منظور پر کردن انبارهای خود نمایند. در هفته گذشته تولیدکنندگان و تجار چینی، پیشنهادی برای صادرات محصولات خود ارائه نکردند. بر اساس قیمت‌های داخلی، ارزیابی قیمت صادراتی معادل با ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار بر حسب نرخ فوب بوده است.

ترکیه و CIS

بازار بیلت صادراتی منطقه CIS شاهد هفته ساکتی بود به دلیل اینکه تولیدکنندگان دریافت سفارش برای ماه سپتامبر را متوقف کردند و از حالا با افزایش قیمت‌ها به دنبال فروش بیلت خود در ماه اکتبر هستند. ارزیابی قیمتی بیلت برای ماه سپتامبر معادل با ۴۷۵ دلار به ازای هر تن بوده است در حالی که قیمت فوب دریای سیاه برای ماه اکتبر بین ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار بوده است. اما به دلیل تقاضای ضعیف در بخش بازار مصرف‌کننده، قیمت‌های نهایی عمدتا بدون تغییر در بازه ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار بوده است.

اما در ترکیه با توجه به رشد ارزش قراضه، قیمت صادرات و واردات محصولات نیمه تمام فولادی نیز شاهد افزایش بوده است. اما با توجه به ارزش ضعیف لیر ترکیه، تداوم این روند دشوار به نظر می‌رسد زیرا واردات محصولات نیمه تمام فولادی با قیمت‌های کنونی برای واردکنندگانی که به دنبال فروش محصولات تمام شده فولادی هستند، چندان صرفه اقتصادی ندارد.

در ایران نیز که شاهد روبرو شدن با تحریم‌های آمریکا، اجبار تولیدکنندگان به عرضه بخشی از محصولات خود در بازارهای داخلی و همچنین عقب‌نشینی بخشی از خریداران خارجی برای سفارش محصول از ایران هستیم، قیمت‌ها در مقایسه با هفته قبل تغییر نداشته و در بازه ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار در هر تن قرار دارد اما نسبت به ماه مرداد و قبل از آغاز شدن رسمی بخش اول تحریم‌های آمریکا، قیمت بیلت صادراتی ایران حدود ۴۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

صادرات ایران در حجم کم در هفته گذشته به مناطقی همچون جنوب شرقی آسیا، مصر، اردن و عمان در بازه ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار صورت گرفته است. علاوه بر دلایلی که پیشتر ذکر شد، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و همچنین کاهش کشتی‌هایی که به حمل محصولات ایرانی می‌پردازند نیز از جمله دلایلی است که باعث رقم خوردن معاملات کم حجم برای محصولات با اصلیت ایرانی شده است. برای مثال عملکرد ماهیانه منتشر شده از شرکت فولاد کاوه جنوب نشان می‌دهد که صادرات بیلت این شرکت با کاهش ۴۴ درصدی مواجه شده و در ماه مرداد به ۶۲ هزار تن رسیده است. صادرات بیلت فولاد خوزستان نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی به صفر رسیده است.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - صدرا خلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا