بانکبانک و بیمه

طرح نظام بانکداری اسلامی بررسی می‌شود


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح نظام بانکداری جمهوری اسلامی در تعطیلات تابستانه مجلس بررسی می‌شود و امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت آن را به صحن مجلس برسانیم.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،علی‌اکبر کریمی اظهار کرد: با توجه به ضرورت ساماندهی اصلاح نظام بانکی و از آنجا که یکی از گلوگاه‌های مهم اقتصاد کشور بحث مشکلات بانکی است و متاسفانه با وجود پیگیری‌های زیاد دولت حاضر به ارائه لایحه اصلاح نظام بانکداری نشد، کمیسیون اقتصادی اقدام به تهیه طرح نظام بانکداری جمهوری اسلامی کرده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب بیان داشت: متن نهایی این طرح در ۲۰۰ ماده توسط کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس آماده شده که هفته آینده با استفاده از فرصت تعطیلات تابستانه در سه شیفت فشرده مورد بررسی کامل قرار خواهد گرفت و امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت آن را به صحن مجلس برسانیم.
وی با بیان اینکه قانون اصلی ناظر بر فعالیت‌های بانکی کشور قانون پولی و بانکی مصوب سال ۵۱ است که بعد از پیروزی انقلاب نیز قانون نظام بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ به تصویب رسید، اظهار کرد: این قوانین مهم‌ترین قوانین مرتبط با فعالیت‌های پولی و بانک‌ها بانک‌ها، تاسیس  بانک‌ها، نحوه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها  و… است که طی چند دهه اخیر با توجه به تحولات گسترده نظام بانکداری و توسعه بانکداری الکترونیک و ضرورت توسعه و بهبود کیفیت نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها خلاءهایی در نظارت بر بانک‌ها وجود داشت که موجب رشد قارچ‌گونه موسسات غیرمجاز و به دنبال آن چالش‌هایی در کشور شد که ضرورت اصلاح قوانین به شدت احساس شد.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای قانون نظام بانکداری جمهوری اسلامی، استقلال بانک مرکزی است این بانک باید از استقلال کافی برخوردار باشد و با تغییر دولت‌ها سیاست‌ها و راهبردهای کلان پولی و بانکی کشور دستخوش تغییرات نشود.
کریمی بیان کرد: در قانون جدید تمام قوانین ناظر بر بانک مرکزی اعم از ارکان، ساختار، وظایف، اختیارات، نحوه انتخاب رئیس و… تدوین شده و دولت‌‌ها و روسای جمهور نمی‌توانند به راحتی ارکان بانک را تغییر دهند که این از مزیت‌های طرح جدید است.
به نوشته فارس، وی افزود: تشکیل شورای فقهی  بانک مرکزی به منظور رفع شائبه ربوی بودن بانک‌ها و برخورداری از سلامت فعالیت‌های بانکی از نظر دینی و شرعی از دیگر مزیت‌های این نظام بانکداری است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا