صنعتصنعت، معدن، تجارت

نوسازی ۲۵ هزار خودرو تجاری به زودی آغاز می شود / مشارکت ۱۶تجاری ساز در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای

به زودی اولین سری نوسازی ناوگان تجاری سنگین آغاز و ۲۵ هزار خودرو نوسازی و وارد جاده ها می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، در حالی دو روز قبل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تخصیص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو برای ۳۵ هزار دستگاه خودرو مشمول طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری خبر داد که نزدیک به ۸ ماه از اعلام واجرای طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری توسط رییس جمهوری می گذرد و تاکنون اقدام مثبتی در زمینه از سوی دولت دیده نمی شود.

نوسازی ناوگان حمل ‌ونقل جاده‌ای کشور با وجود آن‌ که یکی از اولویت‌های دولت محسوب می‌شود اما به‌ واسطه تمام اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر برای صنعت و اقتصاد کشور روی داد، در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. هرچند دولت وعده این نوسازی را طی ۳ سال داده بود اما مشخص است با خروج شرکای اروپایی تجاری‌ سازان کشور و به‌ تبع آن کاهش یا توقف تولید این خودروسازان، این طرح ادامه پیدا نخواهد کرد.

در طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری که بهمن ماه سال گذشته با حضور رییس جمهوری کلید خورد مقرر شد این طرح با تامین مالی صندوق توسعه ملی و مدیریت اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) عملیاتی شده و ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع اتوبوس، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس فرسوده ظرف ۳ سال اسقاط و با جایگزینی تولیدات استاندارد داخلی نوسازی شود.

در حالی نزدیک به ۸ ماه از زمان آغاز این طرح می گذرد که به نظر می رسد هنوز هیچ اقدام مثبتی در این خصوص دیده نشده است گرچه یکی‌، دو شرکت بزرگ در ابتدای سال به نوسازی ناوگان پرداختند اما واقعیت آن است تعداد خودروی تحویل ‌شده از سوی آن‌ها، در مقایسه با خودروهای فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین کشور بسیار انگشت‌ شمار است.

استارت عملی طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری از نیمه دوم امسال

با توجه به ابهامات مطرح در خصوص روند اجرای طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، بهزاد اعتمادی معاون توسعه و حمل و نقل ایدرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به آغاز مراحل اجرایی این طرح از سال گذشته اظهار داشت: از زمانی که این طرح به سازمان گسترش ابلاغ شد، ستادی تحت عنوان ستاد اجرایی و کمیته راهبردی تشکیل گردید و تاکنون ۲۵ هزار دستگاه خودرو تجاری و سنگین به صورت سی کی دی برای اجرای طرح نوسازی در ناوگان جاده ای ثبت سفارش شده و به محض ورود آنها ، ثبت نام از متقاضیان آغاز می شود.

وی تصریح کرد: ظرف دو ماه آینده اولین سری نوسازی ناوگان تجاری سنگین آغاز و این خودروها وارد جاده ها می شود.

اعتمادی با اشاره به اینکه از زمان ابلاغ طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل در اواخر سال گذشته استارت این طرح زده و ظرف چند ماه گذشته اقدامات لازم برای دریافت مصوبات و گشایش اعتبارات صورت گرفته است، گفت: سال اول اجرای این طرح ۳ ساله از زمانی آغاز می شود که اولین خودروی جایگزینی وارد چرخه حمل و نقل تجاری شود و پس از آن به مدت ۳ سال این طرح ادامه خواهد یافت.

رئیس ستاد طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری در ایدرو با اشاره به تاثیر مشکلات ارزی و گشایش اعتبار و ال سی در روند اجرای این طرح اظهار داشت: با وجود تمام این مشکلات ،طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری در کشور اجرایی می شود و در حال حل موانع و مسائل در اجرای آن هستیم.

هیچ مشکلی در اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری وجود ندارد

اعتمادی با اشاره به مشارکت ۱۶ شرکت تجاری ساز کشور در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، تاکید کرد: تمام مسئولان و متولیان این طرح عزم شان را جزم کردند که این طرح اجرایی شود و هیچ مشکلی در اجرای این طرح وجود ندارد.

وی گفت: در طرح جدید نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای دولت ۵۰ درصد هزینه خودرو را تقبل کرده، ۳۰ درصد تسهیلات ریالی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۶۰ ماه پرداخت می شود و ۲۰ درصد باقی مانده آورده متقاضی خواهد بود.

معاون ایدرو در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این طرح علاوه بر توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت و کمک به رفع بخش مهمی از معضلات زیست محیطی و رونق بخش تولید و صنعت کشور و ایجاد اشتغال مولد در کشور خواهد شد.

منبع : پرشین خودرو

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا