بین الملل

اقتصاد سبز ۲۶ تریلیون دلار تا ۲۰۳۰ به اقتصاد جهان اضافه می‌کند

طبق نتایج یک مطالعه اقدامات قدرتمند برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی می‌توانند حداقل ۲۶ تریلیون دلار را تا سال ۲۰۳۰ به اقتصاد جهان اضافه کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، طبق نتایج یک مطالعه که در روز چهارشنبه منتشر شد، اقدامات قدرتمند برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی می‌توانند حداقل ۲۶ تریلیون دلار را تا سال ۲۰۳۰ به اقتصاد جهان بیافزایند. به این ترتیب ترس از این که با روی گرداندن از سوخت‌های فسیلی رشد اقتصادی افت خواهد کرد برطرف می‌گردد.

برخلاف ترامپ که معتقد بود مقابله با تغییرات آب‌وهوایی باعث ضرر مالی و مشکلات اقتصادی خواهد شد و آمریکا را از توافق اقلیمی پاریس خارج کرد، کمیسیون جهانی اقتصاد و آب‌وهوا که شامل روسای سابق جمهور، رهبران تجاری و اقتصاددانان است، چهارشنبه اعلام کرد که گرایش بی‌سابقه‌ای به رشد اقتصادی سبز به وجود آمده است که می‌تواند باعث تقویت مشاغل  و اقتصاد کشورها شود.

در بیانیه این کمیسیون آمده است که در مقایسه با شرایط عادی تجاری، اقدام قدرتمند آب‌وهوایی می‌تواند باعث سود تجمعی حداقل ۲۶ تریلیون دلار، از حالا تا سال ۲۰۳۰ شود.

مولف ارشد این بیانیه، هلن مانتفورد، می‌گوید: هنوز این دیدگاه وجود دارد که حرکت در مسیر دارای کربن کمتر می‌تواند هزینه‌بر باشد. آن‌چه ما سعی داریم با این گزارش، یکبار برای همیشه انجام دهیم این است که میخ تابوت آن دیدگاه را محکم کنیم.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندتر در انرژی، شهرها، غذاها و کاربری‌های زمین، آب و صنعت پاک‌تر، می‌تواند در سال ۲۰۳۰ باعث ایجاد ۶۵ میلیون شغل جدید شود، که این معادل کل نیروی کار انگلستان و مصر می‌باشد.

این گزارش اضافه می‌کند، روی گرداندن از سوخت‌های فسیلی به سوی انرژی‌های پاک‌تر، مانند باد و نیروی خورشیدی، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، از ۷۰۰۰۰۰ مرگ زودرس به علت آلودگی هوا جلوگیری کند.

این گزارش اشاره کرد که تا سال ۲۰۲۰ در اقتصادهای مهم هزینه آلودگی‌های دی‌اکسید کربنی بسیار بالا خواهد رفت و به هر تن ۴۰ تا ۸۰ دلار خواهد رسید.

یارانه دادن به اصلاحات در بخش انرژی در کنار قیمت‌های بالاتر کربن، در سال ۲۰۳۰، می‌تواند سالانه درآمدی ۲.۸ تریلیون دلاری را برای دولت‌های جهان به همراه بیاورد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا