امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اعتبار کافی برای خرید علوفه دامی مصوب شده است

دامغان – وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه اعتبار کافی برای خرید علوفه دامی مصوب شده است، گفت: این علوفه با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مصوب شده و کشاورزان نباید برای تأمین آن نگران باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود حجتی بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح یک طرح کشاورزی در دامغان ضمن بیان اینکه کشاورزان نباید نگران تأمین علوفه دامی باشند چراکه اعتبار کافی برای خرید آن مصوب شده است، تأکید داشت: این اعتبارات با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مصوب شده است.

وی درباره شائبه تأثیرگذاری قیمت علوفه بر شیر و تأثیرات متقابل نوسانات ارزی نیز، افزود: در چند ماه‌ گذشته قیمت علوفه دامی که موردنیاز دام‌های کشور بود تا حدی افزایش یافت البته که به‌تبع آن قیمت جدید شیر نیز باید تعریف شود که این امر نیازمند یک توافق ملی است.

دولت خواستار افزایش نصب سامانه‌های نوین آبیاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت شیر تولیدی دامداران چهار سال پیش یک هزار و ۴۰۰ تومان بود که امروز این رقم به یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ تومان افزایش‌یافته است این امر نشان می‌دهد که عملکرد دولت در نوسانات و به معنای دیگر افزایش آن در سال ۹۳ دستکم ۱۴ هزار ریال بود که اکنون این رقم به ۱۷ تا ۱۹ هزار ریال رسیده است و این مسئله نشان از آن دارد که دولت در ثابت نگه‌داشتن قیمت این محصول مطلوب عمل کرده است.

حجتی در دیگر بخش سخنان خود ضمن بیان اینکه دولت خواستار افزایش نصب سامانه‌های نوین آبیاری در کشور است، تأکید داشت: این دستگاه‌ها درحالی‌که ایران با خشک‌سالی روبرو است و بسیاری استان‌های ما از آب کم‌بهره هستند، می‌تواند جوابگوی نیاز باشد.

وی افزود: دولت حمایت‌های خوبی را از سامانه‌های آبیاری نوین می‌کند برای مثال بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی حداقل ۸۵ درصد از هزینه نصب سامانه‌های نوین آبیاری بر عهده دولت است و مابقی را کشاورز پرداخت می‌کند که این امر باعث ترغیب آن‌ها می‌شود.

سیاست‌های تشویقی برای آبیاری نوین

عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای نصب سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورز انجام می‌دهد، تأکید داشت: دولت سعی کرده در این سیاست‌های تشویقی دهیاری‌ها را نیز دخیل کند یعنی به‌عبارت‌دیگر مبالغ تخصیصی برای اجرای طرح تشویقی استفاده از آبیاری نوین به‌صورت توافقی با دهیاری‌ها و نهادهای مسئول منطقه‌ای تعیین می‌شود.

حجتی درباره تأکیدات دولت یازدهم و دوازدهم بر سامانه‌های آبیاری نوین، توضیح داد: از زمان روی کار آمدن دولت روحانی بیش از دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند که رقم قابل توجهی به نسبت طول تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی درباره سیاست ها و اقدامات وزارت جهاد درباره سیستم های آبیاری نوین در سالجاری نیز، گفت: تا پایان سال جاری ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سیستم آبیاری نوین تجهیز می شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا