بین الملل

جزئیات اقدامات ریاضتی آرژانتین/افزایش مالیات برصادرات غلات

رییس‌جمهور آرژانتین مالیات‌های جدیدی را برای صادرات غلات این کشور اعلام کرد و از کاهش شدید هزینه‌کردهای دولت طی یک برنامه اضطراری ریاضتی خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، رییس‌جمهور آرژانتین، مائوریسیو ماکری، دوشنبه شب مالیات‌های جدیدی را برای صادرات غلات این کشور که سومین تولیدکننده بزرگ دانه سویا در جهان است اعلام کرد و از کاهش شدید هزینه‌کردهای دولت طی یک برنامه اضطراری برای متوازن کردن بودجه سال آینده خبر داد. این درحالی صورت می‌گیرد که دولت راست‌گرای او در تلاش است تا صندوق بین‌المللی پول را تشویق کند، برنامه وام ۵۰ میلیارد دلاری به این کشور را با سرعت بیشتری به پیش ببرد.

این اقدامات ریاضتی جدید که توسط رییس‌جمهور ماکری و وزیر مالی، نیکولاس دویونه، معرفی شدند، تحت تاثیر سقوط ۱۶ درصدی ارزش پزو در هفته گذشته صورت گرفت که افت ارزش پزو در برابر دلار را امسال به ۵۰ درصد رساند.

پس از اعلام این اقدامات، نرخ برابری پزو با دلار، ۳.۱۴ درصد افت کرد. برخی تحلیل‌گران می‌گویند امکان این وجود دارد که با چرخش تمرکز سرمایه‌گذاران به سوی واشنگتن، که دویونه در آن با مقامات صندوق بین‌المللی پول، بر سر تسریع برنامه وام آرژانتین که در ماه جون مورد توافق قرار گرفته بود، مذاکره خواهد کرد، نرخ پزو در چند روز آینده همچنان افت کند.

ماکری در سخنرانی تلوزیونی خود با مردم آرژانتین، گفت: این نباید یک بحران اقتصادی دیگر باشد. این باید آخرین بحران اقتصادی آرژانتین بشود.

دویونه هم گفت که با کاهش هزینه‌کردهای دولتی نیمی از صرفه‌جویی لازم برای متوازن کردن بودجه سال آینده انجام خواهد شد.

اما مالیات جدید بر صادرات غلات، برای ماکری گامی رو به عقب محسوب می‌شود. او به عنوان مدافع تجارت آزاد رییس‌جمهور شد و در ابتدای کار خود در ۲۰۱۵ مالیات‌های کشاورزی را به شدت کاهش داد.

ماکری گفت: ما می‌دانیم این یک مالیات بد و ناجور است و برخلاف هدف ما برای شکوفایی کشاورزی می‌باشد، اما این یک وضعیت اضطراری است و من قول می‌دهم با پایدار شدن اقتصاد، از شر این مالیات خلاص خواهیم شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا