ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

امکان توزیع و فروش پهنای باند ماهواره‌ و خدمات صوتی تصویری در کشور فراهم شد

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران از تصویب پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی خبر داد و گفت: متقاضی اخذ پروانه باید شخص حقوقی غیر دولتی باشد که شرکت وی ثبت شده در ایران باشد و حداقل ۵۱ درصد سهام آن ایرانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر مرتضی براری، با اشاره به اهمیت تصویب پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی گفت: با توجه به تجربه موفق خصوصی سازی و واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی در حوزه ICT کشور که بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌ها در این حوزه به بخش خصوصی واگذار شده است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور نیز با تصویب پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ مخابراتی کلید خورد و اولین گام اجرایی در راستای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی برداشته شد.

براری در خصوص هدف گذاری اصلی در زمینه صدور پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ مخابراتی اظهار کرد: بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی، توسعه و انسجام فعالیت‌های بخش خصوصی در استفاده و سرمایه‌گذاری درصنعت ماهواره مخابراتی، حذف تصدی‌گری دولت در حوزه اپراتوری ماهواره، حفظ و توسعه دارایی‌های “مدار – فرکانس” کشور، تسریع در توسعه بازار خدمات ماهواره‌ای در سراسر کشور از طریق اپراتورهای بومی ماهواره‌ای و حرکت در جهت حذف وابستگی کشور در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای و رشد و اعتلای هر چه بیشتر صنعت فضایی کشور از اهداف اصلی این پروانه به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: با اخذ پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی، خدمات موضوعی این پروانه همچون “توزیع و فروش پهنای باند ماهواره‌های در اختیار”، “ایجاد شبکه‌های اختصاصی” و ارائه هرگونه خدمات ارتباطی و انتقال داده از قبیل “خدمات ثابت” و “سیار” ماهواره‌ای، “ایجاد دسترسی به اینترنت پرسرعت”، ایجاد دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن”، “ارائه خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده‌ای” و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده و ارائه خدمات پخش همگانی ماهواره‌ای را در چارچوب ضوابط قانونی و مقرراتی کشور، بر روی شبکه موضوع پروانه به مشتریان حقیقی و حقوقی ارائه می‌شود و دارندگان پروانه در صورت عملیاتی کردن دارایی مدار-فرکانس متعلق به جمهوری اسلامی ایران می‌توانند ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در این موقعیت مداری را به صورت خرده فروشی و در قالب خدمات فوق به مشتریان ارائه کنند.

به گفته رئیس سازمان فضایی ایران با پیش‌بینی‌های انجام شده، دارندگان پروانه، میتوانند با رعایت ملاحظات سازمان فضایی ایران در طول مدت اعتبار پروانه، شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد مخابراتی در مدار زمین آهنگ و یا غیر زمین آهنگ شامل منظومه‌های مخابراتی مدار پایین را نیز مورد بهره برداری قرار دهند.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص نحوه اخذ پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ مخابراتی گفت: متقاضی اخذ پروانه باید شخص حقوقی و شرکت وی غیر دولتی ثبت شده در ایران باشد که حداقل ۵۱ درصد سهام آن ایرانی باشد. بخش دولتی نیز می‌تواند طبق قانون تا ۲۰ درصد در سهام آن مشارکت داشته باشد. اعطای این پروانه بدون انحصار و بر اساس درخواست متقاضیان برای ارائه سرویس‌های متنوع مخابراتی و دسترسی به منابع مدار-فرکانس انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ مخابراتی به متقاضیانی که از لحاظ مالی و فنی توانمند تشخیص داده شوند و عملکرد موفقی در زمان موافقت اصولی (مدت زمان ۱۸ تا ۳۶ ماه پیش از صدور پروانه) برای تأمین حداقل‌های مورد نیاز شبکه داشته باشند، ‌اعطا خواهد شد و مدت اعتبار آن ۱۵ سال با قابلیت تمدید خواهد بود.

بر اساس آمار رسمی، بیش از ۴۵۰ ماهواره مخابراتی زمین آهنگ توسط حدود ۶۰ اپراتور ماهوارهای در بیش از ۴۱ کشور دنیا فعال هستند که از این مجموعه بیش از ۵۰ درصد بر روی بازار داخلی و بومی ارائه خدمات در کشور متبوع خود تمرکز کرده‌اند. در منطقه خاور میانه و آفریقا نیز ۲۴ اپراتور ماهوارهای فعالیت می‌کنند. ۹ کشور همسایه ایران نیز (بدون در نظر گرفتن روسیه) در مجموع با ۱۰ اپراتور ماهواره مخابراتی در قالب مدلهای مختلف فروش و به صورت ترکیبی با بخش زمینی، فعالیت بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و اقدام به ارائه خدمات متنوع ماهواره‌ای میکنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا