انرژی

نگاهی به اقدامات برقی وزارت نیرو+جدول

صنعت برق جزو یکی از صنایع خودکفا در کشور به حساب می‌آید اما طی سال‌های اخیر چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. نگاه به آمار و ارقام این صنعت روشن می‌سازد که گام‌های دولت در این حوزه چندان بی راهه نبوده و توانسته‌ایم موفقیت‌های نسبی را بدست آوریم.

به گزارش آرمان اقتصادی، مقدار تولید برق کشور در دوره چهارساله (۱۳۹۵-۱۳۹۱) به طور متوسط سالانه ۳.۲۷ درصد رشد داشته و از مقدار ۲۵۴۲۶۵ میلیون کیلوات ساعت به ۲۸۹۱۹۶ میلیون کیلوات ساعت رسیده که این مقدار تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۳۱۲۴۷۹ میلیون کیلوات ساعت بوده و حدود ۸.۰۵ درصد رشد داشته است.

 در این میان ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور نیز از پایان ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به صورت متوسط سالانه ۲.۶۷ درصد رشد داشته و در سال ۱۳۹۶ نسبت به ۱۳۹۵ این رشد برابر ۳.۲۳ درصد بوده، بنابراین ظرفیت نیروگاه های برق کشور در سال ۱۳۹۶ به ۷۸۹۰۰ مگاوات رسیده است.

همچنین بخوانید

با توجه به سیاست‌های ابلاغی و اهمیت کاهش آلودگی محیط زیست بالاخص در بخش تولید برق، استفاده از سوخت مصرفی گاز از پایان سال ۱۳۹۱ تاکنون در حدود ۷۰.۶۸ درصد رشد داشته، بنابراین به طور متوسط سالانه سوخت مصرفی گاز با رشد ۱۱.۲۸ درصد روبرو بوده است.

در خصوص دیگر سوخت‌های مصرفی با توجه به موارد گفته شده جهت تولید برق، میزان سوخت گازوئیل و نفت کوره با رشد کاهشی قابل توجه ای به ترتیب برابر ۳۶.۱۴- درصد و ۷۳.۹۱- درصد روبرو بوده است.

در راستای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان نیز به طور متوسط سالانه راندمان نیروگاه‌های حرارتی و راندمان کل نیروگاه‌ها به ترتیب حدود ۰.۳۷ درصد و ۰.۸۵ درصد رشد داشته که در پایان سال ۱۳۹۶ متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی و راندمان کل نیروگاه‌ها به ترتیب به مقدار ۳۷.۹ درصد و ۴۱.۱ درصد رسیده که مطابق برنامه و اهداف تدوین شده بوده است.

با توجه به توسعه و بهینه‌سازی در شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع متناسب با تولید برق، تعداد مشترکان تا پایان سال ۱۳۹۱، ‌۲۸۷۴۹ هزار مشترک بوده که این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۵ به تعداد ۳۳۸۲۳ هزار مشترک و تا پایان سال ۱۳۹۶ به تعداد ۳۴۸۳۰ هزار مشترک رسیده که به طور متوسط سالانه در سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۵ به میزان  ۴.۱۵ درصد و در سال ۱۳۹۶ به میزان  ۲.۹۸ درصد رشد داشته است.

همچنین در راستای خدمات برق رسانی در مناطق روستایی نیز تا پایان سال ۱۳۹۱ تعداد ۵۴۵۶۱ روستا، تا پایان سال ۱۳۹۵ تعداد۵۶۷۹۳ روستا و تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۷۰۶۵ روستا برقدار شده که تعداد خانوارهای روستایی برقدار شده به ترتیب برابر ۴ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۴۷۳، ۴ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۷۵۲ و ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۴۲۷ خانوار است و میزان رشد آن طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، حدود ۱.۲۹ درصد و در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۰.۱۰ درصد رشد داشته است.

درخصوص کل تلفات شبکه برق، تا پایان سال ۱۳۹۱، تلفات شبکه ۱۵.۱۶ درصد بوده که این تلفات در پایان سال ۱۳۹۵ به میزان  ۱۱.۷۸ درصد و تا پایان سال ۱۳۹۶ به میزان  ۱۰.۶۷ درصد بوده که به ترتیب به طور متوسط سالانه ۶.۱۱- درصد و ۹.۴۲- درصد کاهش یافته است.

همچنین شاخص‌های صنعت برق از جمله قدرت سرانه تا پایان سال ۱۳۹۱ به میزان ۹۰۲ وات، تا پایان سال ۱۳۹۵ به میزان ۹۴۵ وات و تا پایان سال ۱۳۹۶ به میزان  ۹۶۴ وات بوده که به ترتیب رشد متوسط سالیانه ۱.۱۹ درصد و ۱.۹۶ درصد را تجربه کرده است.

درخصوص تولید سرانه در پایان سال های یاد شده این مقادیر به ترتیب برابر ۳۳۲۵ کیلووات ساعت، ۳۵۷۸ کیلووات ساعت، و ۳۸۲۰ کیلووات ساعت بوده که به ترتیب رشد متوسط سالیانه ۱.۸۵ درصد و ۶.۷۸ درصد را داشته که  این مقادیر برای مصرف سرانه در سالهای مذکور، به ترتیب برابر، ۲۵۳۹، ۲۹۳۷ و ۳۱۲۶ کیلووات ساعت بوده که رشد متوسط سالیانه آن از پایان سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۵ برابر ۳.۷۱ درصد و در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵، معادل ۶.۴۳ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا