انرژی

۶۶۶۶ پروژه آب و برق کلید خورد

وزیر نیرو گفت: در طی هفته دولت امسال حدود۶۶۶۶ پروژه صنعت آب و برق بهره‌برداری و کلنگ زنی خواهد شد که برای اجرای پروژه‌های یاد شده ۷۲۰۰ میلیارد تومان به همراه ۷۲۰ میلیون یورو و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت و براساس ارزیابی صورت گرفته امیدواریم ۲۷ پروژه تولید برق تا سال آینده وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در آیین افتتاح رسمی واحد اول و دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند از بهره‌برداری سه نیروگاه به ظرفیت ۵۲۲ مگاوات طی هفته دولت سال جاری خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این مجموعه سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

وی اظهار کرد: صرفه‌جویی یاد شده معادل ایجاد ۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی است که منابع حاصل از این بخش نیز ضمن کمک به توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، صنعت برق کشور را از حیث ملاحظات زیست محیطی به صنعتی پاک‌تر مبدل خواهد کرد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه تا سال آینده حدود چهار تا ۵۰۰۰ نیروگاه جدید با حمایت دولت و دستگاه‌های مسئول برای تامین منابع مالی وارد مدار خواهد شد، گفت: سال آینده برای نخستین بار مردم ما نه تنها مصرف کننده بلکه تولید کننده انرژی خواهند بود و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته برای پیک سال ۱۳۹۸ حدود سه تا ۴۰۰۰ مگاوات با کمک مردم در بخش های مختلف صرفه‌جویی خواهد شد تا بتوانیم تابستان سال آینده را با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان بدون خاموشی سپری کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای خوش مصرف شدن جامعه در بخش آب و برق برنامه مفصلی تدارک دیده شده است، ادامه داد: عملکرد ماه‌های اخیر که منجر به صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی در مصرف برق شده این نوید را می‌دهد که به رقم‌های بالاتری در این زمینه دسترسی پیدا خواهیم کرد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از سه نیروگاه به ظرفیت ۵۲۲ مگاوات طی هفته دولت سال جاری، گفت: همچنین در این هفته عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد گلستان به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

وزیر نیرو از بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی ۶۶۰۰ پروژه در شبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت خبر داد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۱ پروژه تجدیدپذیر بادی و خورشیدی نیز به ظرفیت ۱۵۵ مگاوات در شش استان قزوین، فارس، تهران، یزد، کرمان و قم به بهره‌برداری خواهد رسید.

اردکانیان آغاز به کار سد ازگله کرمانشاه را یکی دیگر از برنامه‌های هفته دولت سال جاری عنوان و اظهار کرد: علاوه بر این پروژه پنج طرح بزرگ آبیاری و زهکشی به مساحت ۶۲۰۰ هکتار در بخش پروژه های حوزه آب به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو با بیان اینکه در این هفته سیستم‌های بهره برداری از آب شرب بهداشتی در ۱۲ استان و ۱۸ شهر کشور شروع به کار خواهد کرد، ادامه داد: علاوه بر این پروژه عملیات اجرایی آبرسانی به پنج شهر در نقاط مختلف کشور نیز در هفته دولت سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۵ طرح فاضلاب و شبکه جمع آوری در ۱۱ استان کشور، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مجتمع های آبرسانی برای ۷۹۶ روستا با جمیعتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر و صرف اعتباری ۲۵۰ میلیارد تومانی در طی این هفته به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا