انرژی

رویارویی ایران با عربستان در جلسه آینده کمیته نظارتی اوپک

بیژن زنگنه، وزیر نفت، در نشست سپتامبر کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک باروسیه و سایر متحدانش به منظور حفظ سهم بازار نفت خود شرکت خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، کمیته نظارتی مشترک وزیران قرار است ۲۳ سپتامبر در الجزایر نشستی برگزار کند. این نشست درست شش هفته پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت ایران برگزار خواهد شد.

ریاست این کمیته برعهده عربستان سعودی است که ماموریت دارد پایبندی به سهمیه‌های تولیدی که تحت پیمان نفتی اوپک و غیراوپک از ژانویه سال۲۰۱۷ اجرایی شده است را ارزیابی کند. پس از این‌که اوپک و شرکایش در اواخر ژوئن با افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت کردند، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: این کمیته مسئول تخصیص مجدد سهمیه‌های تولید نفت خواهد بود به خصوص با توجه به این حقیقت که برخی از کشورها قادر نیستند نفت بیشتری تولید کنند.

همچنین بخوانید

این مساله مخالفت شدید وزیر نفت ایران را برانگیخت که تاکید دارد پیمان نفتی به کشورها اجازه نمی‌دهد فراتر از سهمیه‌های فردی خود نفت تولید کنند. به غیر از فالح، وزیران انرژی روسیه، کویت، ونزوئلاَ، الجزایر و عمان در این کمیته حضور دارند.

زنگنه عضو این کمیته نیست با این حال وزیران ۲۴ کشوری که در پیمان نفتی اوپک و غیراوپک مشارکت کرده‌اند، می‌توانند بر فرآیند این جلسات نظارت کنند. حضور وزیر نفت در نشست سپتامبر در گفت‌وگوی یک مقام ایرانی با پایگاه خبری اس ان پی گلوبال پلاتس تایید شد.

از زمانی که افزایش تولید در نشست اوپک و غیراوپک به تصویب رسید، وزیر نفت نامه‌های متعددی به همتایان خود در اوپک ارسال کرده و با انتقاد از افزایش تولید آنها را به نقض اساسنامه اوپک متهم کرده که این گروه را ملزم می‌کند هماهنگ و در راستای منافع همه اعضاء اقدام کند.

زنگنه در آخرین نامه خود که هشتم اوت خطاب به سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و رییس دوره ای اوپک نوشت، اظهار کرد: اگر کمیته نظارتی مشترک وزیران تلاش برای توزیع مجدد سهمیه‌های تولید میان کشورهای عضو اوپک و میان کشورهای اوپک و غیراوپک را متوقف نکند، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا