ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربناییکسب و کار

موانع پیش‌روی استارت‌آپ‌ها از زبان مسوولان فناوری

تامین مالی استارت‌آپ‌ها و تسهیل قوانین برای آن‌ها از مواردی است که می‌تواند راه را برای این کسب‌وکارهای نوپا باز کند، بویژه استارت‌آپ‌های حوزه فناوری که می‌توانند در مدت کوتاهی راه بسیاری را طی کرده و به تک‌شاخ‌های حوزه تبدل شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از حوزه‌هایی که چشم امید اقتصاد دیجیتال به آن است، استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات هستند که البته از زمان راه‌اندازی تا رسیدن به مرحله‌ی سوددهی راه زیادی پیش رو دارند و حتی بعضی از این شرکت‌های نوپا در ابتدای مسیر شکست می‌خورند، اما برخی دیگر می‌توانند تا مرحله‌ی سودهای چند میلیاردی هم برسند که حتی نمونه‌ی آن در کشور ما هم وجود دارد.

استارت‌آپ‌ یا شرکت‌ نوپا، کسب‌وکاری است که به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده‌، رشد سریعی دارد و برای تولید راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای حل یک نیاز در بازار شکل گرفته‌ است. استارت‌آپ‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند و اگرچه می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند.

همچنین بخوانید

در این باره محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا با بیان اینکه راه نجات اقتصاد کشور توجه به تحول دیجیتال است، گفته است: تحریم‌ها با وجود مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، فرصت بی‌نظیری ایجاد کرده که با استفاده از این فرصت باید به ارتقای بیشتر حوزه کسب‌وکارهای نو بپردازیم. وضعیت حال حاضر کشور مدیران و دستگاه‌ها را مجبور به حرکت در مسیر تحول دیجیتال می‌کند و کسانی که فهم موقعیت‌شناسی و اقتصادی دارند در چنین شرایطی امیدوار هستند.

وی با بیان اینکه نظام بهره‌وری در تمام عرصه‌ها دچار مشکل است، افزود: بزرگترین امید در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر خلاقیت وجود دارد که نظام آن‌ها بر ارتقای بهره‌وری استوار است. تحول دیجیتال باید به ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های کشاورزی، سلامت، انرژی، آب و برق و بسیاری زیرساخت‌های دیگر، کمک کند. در این حوزه موانع گذشته پیش روی استارتاپ برداشته شده و گامی به جلو رفته‌ایم و مقاومت‌هایی که در گذشته وجود داشت تا حد بسیاری از بین رفته و فرهنگ‌پذیرش استارتاپ‌ها ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین مالی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا را وظیفه صندوق‌های خطرپذیر  عنوان کرد و افزود: اما در بسیاری از مناطق دورافتاده و شهرستان‌های کشور خیلی از جوانان خلاق نیاز به منابع مالی اندکی دارند که به دلیل عدم حضور صندوق‌های خطرپذیر و سرمایه‌گذاران، وزارت ارتباطات تامین مالی آن‌ها را برعهده می‌گیرد ولی با حضور این صندوق‌ها در این مناطق ادامه مسیر به آن‌ها سپرده می‌شود.

تامین مالی در کشور ما گران است

در این راستا، ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- به ایسنا گفت: ما تصدی‌گری دولتی در استارت‌آپ‌ها نداریم. درحقیقت نقش دولت‌ها تسهیل‌گری است و کمک کردن به ایجاد نهادهای کمک‌کننده مانند سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و تسهیلات بانکی و تامین بازار مناسب برای استارت‌آپ‌هاست که تلاش می‌کند این کار را انجام دهد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به مشکل سرمایه‌گذاری و تامین مالی در استارت‌آپ‌ها بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، مشکل تامین مالی است که در کشور ما بسیار گران است. این باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها ملزم شوند از خودشان خلاقیت زیادی نشان دهند.

همچنین رسول سراییان – رئیس سازمان فناوری اطلاعات – با ارائه توضیحاتی درباره طرح نوآفرین به ایسنا گفت: کسب‌وکارهای نوپا چند مساله دارند. جلسات متعددی با این کسب‌وکارهای گذاشتیم، مسائل مشکلات و چالش‌هایشان را بررسی کردیم که چند محور اساسی داشت. مساله تامین اجتماعی، مالیات، ثبت شرکت‌ها، انحلال، ایجاد هویت. همه اینها را تجمیع کردیم و مطالعات بین‌المللی هم انجام دادیم، اینکه سایر کشورهای دنیا درباره این مسائل چه کار کردند. نماد تمام اینها طرح نوآفرین شد که آن را به هیات وزیران بردیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تصویب طرح‌ نوآفرین گامی در زمینه کمک به استارت‌آپ‌هاست، افزود: وزیر ارتباطات به طور مستمر دنبال این جریان است و جلسات متعددی هم با دولت برگزار می‌شود. البته نمی‌توان زمانی برای تصویب آن تعیین کرد اما امیدواریم ظرف یک ماه آینده به نتیجه برسد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا