بورسبورس کالاطلا و ارز

اثبات بی‌گناهی بازار آتی سکه/ زمان لغو محدودیت‌ها در بازار آتی فرارسید

 

با توجه به اثبات اثر نداشتن بازار آتی سکه بر قیمت‌های بازار سکه نقدی، به نظر می‌رسد، زمان لغو محدودیت‌های اعمال شده در بازار آتی سکه فرا رسیده و بهتر است بازار به روال قبل خود باز گردد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،مدتیست، به دنبال تلاطمات جدید اقتصادی، شاهد نوسانات زیادی در بازار سکه نقدی و به دنبال آن بازار آتی سکه هستیم. نوساناتی که به اعتقاد کارشناسان این حوزه ریشه در ناآرامی‌های بازار ارز و هجوم سرمایهگذاران به سمت داراییهای امنی چون طلا و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در این بازار دارد.

اما در این میان عده‌ای سعی دارند، روند صعودی موجود در قیمت سکه را به بازار آتی سکه در بورس کالا نسبت داده و دلیل این رشد غیرمنطقی را به ساز وکار بازار مشتقه ارتباط دهند؛ موضوعی که با گذشت زمان و پیشی گرفتن قیمت‌ها در بازار نقدی از بازار آتی دلیلی بر بطلان این عقیده بود. (به طوریکه اکنون نرخ سکه نقدی حدود ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت سکه آتی سررسید دی ماه است)؛ حال با توجه به مشخص شدن این موضوع به نظر می‌رسد، بهتر است محدودیت‌های اعمال شده در بازار آتی سکه برای کنترل این بازار هم برداشته شود و بازار به روال قبل خود باز گردد.

یک کارشناس بازار آتی سکه نیز ضمن اشاره به نقش نداشتن بازار آتی سکه در روند صعودی قیمت سکه نقدی گفت: زمانی که هیجانات بازار سکه رو به فزونی گذاشت برخی انگشت اتهام را به سمت بازار آتی سکه نشانه رفتند و جهش قیمت سکه نقدی و تشدید حباب مثبت آن را به  انتظارات صعودی در بازار آتی سکه و قیمت‌های بالای آن مربوط دانستند؛ اما باید گفت ذات ترسو بودن سرمایه و ماهیت کالای طلا (سکه) به عنوان دارایی امن و محافظه کارانه در مقابل تلاطمات سیاسی و اقتصادی نادیده گرفتند و بورس کالا را مجبور به وضع محدودیت‌های خرید و کاستن از میزان اهرم کردند.

حیدریان اضافه کرد؛ این روند، بازار آتی سکه را تقریبا به وضع نیمه تعطیلی کشاند؛ در حالی که بستن بازار آتی سکه به مثابه پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن است. باید گفت، بسته شدن بازارهای رسمی مانند بازار آتی، سیگنال افزایشی و هجوم نقدینگی بیشتری را به بازار نقدی مخابره می‌کند. این موضوع نشان از اوضاع نامناسب سیاسی و اقتصادی و عجز و درماندگی سیاست‌گذاران در کنترل قیمت‌ها دارد.

او تداوم روند صعودی قیمت سکه نقدی و تشدید حباب مثبت سکه نقدی تا حدود یک میلیون تومان پس از وضع محدودیت خرید در بازار آتی را دلیلی بر اثبات نقش نداشتن بازار آتی سکه در روند افزایشی قیمت‌ها در بازار نقدی عنوان کرد و افزود: این موضوع  نشان داد که دولت برای کنترل قیمت‌های ارز و سکه باید به آرام کردن فضای سیاسی و اقتصادی حرکت کند، تا از هیجان و ترس سرمایه‌های داخلی بکاهد و با وضع قوانین و برنامه‌های اقتصادی مناسب، اطمینان و اعتماد را به بازارهای داخلی بازگرداند.

این فعال بازار آتی، حفظ بازار مشتقه را امری ضروری قلمداد کرد و نیز توضیح داد: در این بین راه‌اندازی اوراق سلف سکه «عسکه» در بورس اوراق که به سد مالیات برخورد کرده است، هم می‌تواند تا حد زیادی از حباب مثبت سکه نقدی بکاهد و به بخش زیادی از تقاضای سفته بازانه موجود پاسخ بدهد؛ همچنین از سوی دیگر سیاست‌های بانک مرکزی در اعلام نرخ‌های واقعی ارز با عرضه‌های مناسب نیز می‌تواند موجب برگشت آرامش به بازار آشفته کنونی بشود.

حیدریان تاکید کرد: در صورت برگشت آرامش نسبی و ثبات قیمت‌های ارز و سکه به سمت لغو محدودیت‌ها در بازار آتی سکه می توان با سازوکارهای گذشته حرکت کرد؛ اما در شرایط حاضر بورس کالا با ادامه وضع کج دار و مریز، چشم به اقدامات دولت در تعدیل قیمت سکه نقدی با عرضه اوراق سلف سکه و یا بسته ارزی رئیس جدید بانک مرکزی دوخته است. براین اساس، به نظر نمی‌رسد در صورت عدم افت شدید قیمت‌های سکه نقدی، لغو محدودیت‌های خرید و برگشت به روال عادی در آینده‌ای نزدیک اتفاق بیفتد.

او در پایان تصریح کرد: بورس کالا در این شرایط می‌تواند با بستن موقعیت‌های باز به قیمت معین به ادامه وضع کنونی پایان بدهد و بازار آتی سکه را دوباره با وجه تضمین‌های اولیه و سررسیدها و فواصل قیمتی جدید دایر کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا