بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گسترش زمینه‌های جدید کسب‌وکار با تکیه بر دانش و تخصص / گفت‌وگو با سیدناصر طاهری، مدیرعامل پارس

شرکت پارس با در پیش گرفتن رویکرد جدید از سال گذشته، حرکت جدید و توسعه‌­ای خود را به‌صورت جدی در حوزه فناوری اطلاعات شروع کرده و در این مدت توانسته علاوه بر ورود به بازارهای جدید و توسعه کسب‌وکار، توجه بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی را نیز به خود جلب کند.

این شرکت با هدف‌گذاری کوتاه‌مدت و میان‌مدت، استراتژی خود را تعریف کرده و با یک حرکت مستمر و مداوم درصدد است شرایط خود را نسبت به گذشته پایدارتر، قوی‌تر و به‌روزتر کند و برای اینکه بتواند در فضای کشور و همراه با پیشرفت فناوری و نیازهای جامعه حرکت کند، هدف‌گذاری خود را به‌صورت مشخص روی ارتقای توانمندی‌ها متمرکز کرده است.

همچنین بخوانید

سیدناصر طاهری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد (پارس) در این گفت‌وگو از فعالیت‌های فعلی و برنامه‌های بلندمدت این شرکت گفت. او درباره فعالیت و عملکرد سه سال گذشته شرکت اینچنین توضیح داد: «در این سال‌ها سعی شده زیرساخت‌ها تقویت شود. شرکت ما شرکتی با سابقه عملکرد طولانی است که توانسته تجربه زیادی کسب کند و با این تجربه و نیروی متخصص به سمت چشم‌انداز آینده‌اش حرکت و آن را پیاده کند.»

طاهری درباره برنامه‌ریزی برای آینده شرکت ادامه داد: «هدف‌گذاری‌هایی در زمینه ارتقای جایگاه شرکت انجام شده است. در سال گذشته توانستیم رتبه چهارم شورای عالی انفورماتیک را به دست آوریم، ولی امسال با جهش در برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای موفق به کسب رتبه نخست در شورای عالی انفورماتیک شدیم که این موضوع بدون توسعه فعالیت‌ها و گسترش کسب‌وکار جدید محقق نمی‌شد.

با رشد چشمگیر توانمندی‌ها سعی کردیم مهارت نیروی متخصص را ارتقا دهیم و این یعنی انتقال دانش و فناوری‌های جدید به داخل شرکت. در همین راستا آموزش مستمر نیروی انسانی متخصص برای انتقال این دانش در شرکت شکل گرفت و این دانش زمینه‌ای برای ایجاد هم‌افزایی در شرکت و توانمندی‌های جدید ایجاد کرد و فضای کسب‌وکارهای نوین را در شرکت به وجود آورد.»

 

قصد داریم فعالیت‌مان را گسترش دهیم

طاهری با اشاره به فعالیت‌های گذشته و برنامه‌های پیش رو گفت: «طی یک سال گذشته حوزه فعالیت شرکت را گسترش دادیم. در زمینه بانکداری همگام با تغییر و تحولاتی که در بانک ملی ایران در حال انجام است، پیش رفتیم و با توجه به گسترش بانکداری دیجیتال و الکترونیک در این بانک سعی کردیم خودمان را در این جهت تقویت کنیم. در همین راستا اجرای سیستم تحت وب در همه ادارات و شعب بانک ملی، پشتیبانی سامانه بام، پیام‌رسان بله، اپلیکیشن، رمز یک‌بارمصرف ۶۰ و… را انجام می­دهیم.»

مدیرعامل شرکت پارس درباره ارتقای سطح توانمندی‌های این شرکت در راستای برنامه‌های بانک ملی گفت: «گسترش شبکه خودپردازها، تجهیز و نصب دستگاه‌های VTM در شعب بانک ملی در ۴۰ نقطه از کشور و استفاده از دستگاه‌های cashless وجوه دریافت و پرداخت (CRS) نیاز به دانش جدیدی داشت که شرکت بتواند با استفاده از آن در جهت هم‌افزایی با بانک و پشتیبانی از آن در این مسیر حرکت کند. با مطرح شدن این موضوعات در فضای دیجیتال بانک ملی و سایر بانک‌ها سعی کردیم توانمندی شرکت را در رابطه با سطح این تکنولوژی­ها ارتقا دهیم.»

با تحقیق و توسعه وارد زمینه‌های تولید و مونتاژ می‌شویم

مدیرعامل شرکت پارس درباره ورود به بخش تجهیزات به نقش موثر تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: «بخش تحقیق و توسعه شرکت در یک سال گذشته راه‌اندازی شد و با کارهای اثربخشی که در این زمینه انجام شد، توانستیم تعداد زیادی از قطعات الکترونیکی مورد نیاز را طراحی و به‌صورت محدود و در سطح نیاز تولید کنیم؛ تولید قطعه‌هایی مانند بوردهای الکترونیکی که در چاپگرها استفاده می‌شود یا در ماژول‌های یوپی‌اس‌های تولید برق اضطراری.

او با اشاره به اقداماتی که در زمینه تولید و مونتاژ تجهیزات های­تک (High Tech) صورت گرفته ادامه داد: «در حال حاضر مشغول آماده‌سازی فضای کارگاهی هستیم و امیدواریم در سال ۱۳۹۷ بتوانیم با برند خودمان وارد تولید تجهیزات های‌تک شویم و مجموعه‌ای از خدمات سخت‌افزاری، تولیدی، نگهداری و تعمیرات را ارائه دهیم.»

سیدناصر طاهری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد (پارس)

می‌خواهیم با عنوان برند پارس تولیدات خاص داشته باشیم

مهندس طاهری درباره اثراتی که شرایط جدید نرخ ارز در زمینه کاری و کسب‌وکاری ایجاد کرده است، گفت: «اوضاع بد اقتصادی شرایط را برای کار کردن دشوار کرده و حرکت کردن در این حوزه به توانمندی مالی، روان بودن کار و پشتوانه مستحکم نیاز دارد.»

طاهری همچنین افزود: «یکی دیگر از کارهایی که شرکت پارس درصدد انجام آن است این است که بتوانیم شرکت را به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل کنیم تا به‌عنوان یک برند، تولیدات خاص داشته باشیم و کارهای نوآور و جدیدی ارائه دهیم.»

 

ایجاد واحد امنیت در سطح عملیاتی و صف

موضوع دیگری که از سال گذشته تاکنون محقق شده، ایجاد واحد امنیت در شرکت بود. مدیرعامل شرکت پارس درباره الزامات وجود این واحد توضیح داد: «در فضای سایبری امروز و با توجه به نفوذهایی که بدافزارها به سیستم‌های بانکی دارند و مخاطرات به‌وجودآمده، ایجاد چنین واحدی اجتناب‌ناپذیر بود.

شرکت هلدینگ سداد در گذشته واحد امنیت و شبکه را داشت و روی امنیت سیستم‌ها کار می‌کرد،‌ اما در سطح عملیاتی و صف این واحد در حوزه پشتیبانی وجود نداشت. اکنون طرح‌های زیادی در این زمینه طراحی و به بانک‌ها ارائه شده است. در سه استان هم به‌صورت پایلوت عملیات تحت پوشش امنیت ارتباطات و داده‌ها انجام شد و توانست ضریب امنیت و مطلوبیت را به دست آورد. بعد از این دوره آزمایشی، بانک ملی مجوز داد تا امنیت را در چند لایه کاربران در شعبه‌ها، ادارات امور و ادارات مرکزی بانک اجرایی کنیم. این واحد نوپا به نیروی متخصص و مدیریت طراحی‌های الزامات در زمینه‌های مختلف امنیتی نیاز داشت.»

او درباره پیگیری این فعالیت‌ها اضافه کرد: «گسترش و تقویت واحد شبکه و ارتباطات از دیگر برنامه‌های اجرایی و عملی بوده است. عملیات شبکه LAN و WAN بانک ملی به ما سپرده شده است و این واحد به‌صورت متمرکز مشغول کار روی ارتقای سطح شبکه و امنیت آن است. این گسترش فضای کار، تخصیص نیروی کار متخصص، انعقاد قراردادهای مختلف و رضایت مشتریان از عملکرد، باعث ایجاد انگیزه‌های جدیدی برای پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های جدید شده است.»

 

بر مبنای تقاضای بازار تجهیزات بانکی تولید می‌کنیم

مهندس طاهری درباره توان تولیدی شرکت پارس گفت: «برای گام برداشتن در این زمینه سعی می‌کنیم مسائل کشور را به‌صورت واقعی ببینیم. در حال حاضر با شرکت‌هایی که در زمینه تولید سخت‌افزارهای بانکی مشغول فعالیت هستند، در ارتباط هستیم و به تفاهم‌هایی در زمینه همکاری رسیده‌ایم تا بتوانیم از توانمندی‌های مشترک استفاده کنیم. یکی از دلایلی که حرکت شرکت را با تامل و تعمق همراه کرده است، همین موضوع است. بالاخره شرایط همیشه به این صورت نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد و در سخت‌ترین شرایط هم راه‌هایی برای موفقیت وجود دارد.»

او درباره برنامه شرکت پارس در زمینه تولید تجهیزات سخت‌افزاری گفت: «برنامه‌ای که در بلندمدت در نظر داریم، تولید مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات بر پایه کسب‌وکار الکترونیک است که در این زمینه تحقیقات و مطالعات لازم صورت گرفته و ان‌شاءالله گام‌به‌گام به سمت این هدف قدم برمی­داریم.»

او درباره فعالیت اثربخش در حوزه تولید گفت: «موضوع مهمی که امروز وجود دارد تغییر PC‌ها به PC Miniها و All in oneهاست. در حال حاضر تقاضای زیادی در این زمینه در بازار وجود دارد. اگر فقط بخواهیم به نوسازی تجهیزات بانک ملی با این تجهیزات بپردازیم هم خودش بازار بزرگی می‌شود. با موسسات بیمه‌ای هم در حال مذاکره هستیم تا تجهیزات‌شان را از PC به PC Mini و  All in one تغییر دهیم. در واقع برنامه‌ای که شرکت برای تولید دارد بر مبنای همین تقاضاهای بازار تعریف شده است. البته برنامه شرکت این است که همه توان‌مان را فقط در این بخش نگذاریم و به سراغ تجهیزات دیگری مانند cashless ها هم برویم. باید به فراخور به نیاز بازار هم توجه داشته باشیم و توان خودمان را هم در نظر بگیریم.

 

نمی‌خواهیم فقط یک شرکت پشتیبان باشیم

طاهری درباره رویکرد جدید شرکت پارس در زمینه ارائه خدمات به سایر بانک‌ها و موسسات گفت: «نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم و صرفا یک شرکت پشتیبان باشیم. با تغییر و تحولاتی که صورت گرفته، قصد داریم طراحی و تولید سیستم­های نرم‌افزاری و سامانه‌های جدید و مورد نیاز کشور را شروع کنیم.»

او درباره برنامه شرکت برای ورود به بازارهای جدید ادامه داد: «با شرکت در مناقصات بانک تجارت، صنعت و معدن، صادرات و مسکن توانستیم زمینه را برای ورود به حوزه‌های جدید ایجاد کنیم. البته بانک‌ها به فراخور نیازشان از خدمات شرکت‌های اقماری خود استفاده می‌کنند. همچنین با توجه به مذاکراتی که با شرکت‌های دیگر داشتیم، توانستیم زمینه همکاری را برای استفاده از خدمات و توانمندی‌های شرکت به وجود آوریم. در حال حاضر نیز در تعدادی از استان‌ها مشغول همکاری با بانک‌های قوامین، انصار و سینا هستیم.»

ایشان درباره توسعه فضای کسب‌وکار و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام گرفته، گفت: «با فعالیت گروه توسعه کسب‌وکار توانستیم حوزه کاری‌مان را توسعه دهیم. نتیجه کار این تیم انعقاد قراردادهای مختلف و اخذ نمایندگی از شرکت‌های خارجی؛ از جمله در زمینه آنتی‌ویروس‌ها بود. همچنین توانستیم نمایندگی Kaspersky را به دست آوریم و آن را در بانک ملی و سایر بانک‌ها ارائه دهیم. نمایندگی سیسکو را نیز در حوزه سوئیچ به عهده گرفتیم و در بانک ملی و سایر بانک‌ها در حال پیاده‌سازی آن هستیم.»

 

با نشان دادن توانمندی‌هایمان توانستیم اعتماد بانک‌ها را جلب کنیم

رقابت برای شرکت‌هایی که زیرمجموعه بانک‌ها هستند به نسبت شرکت‌های دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به علت دیدی که نسبت به این مجموعه‌ها وجود دارد، سخت‌تر است. طاهری درباره این موضوع و رویکرد شرکت پارس گفت: «از آنجایی که این موضوع برای همه بانک‌ها وجود دارد، در این زمینه متضرر نیستیم. مهم این است که چطور می‌توانیم حوزه­­ فعالیت­هایمان را گسترش دهیم. موضوعاتی که توانستیم به بانک‌های دیگر خدمت‌رسانی کردیم، مواردی بود که شرکت‌های اقماری بانک‌ها موفق به انجام آن نشده بودند، ولی ما با نشان دادن توانمندی‌هایمان توانستیم اعتمادشان را جلب کرده و به آنها خدمات ارائه دهیم. به‌عنوان مثال، مرکز تماس (Call Center) شرکت پارس عملکردی قوی دارد و در تمام روزهای هفته به‌صورت شبانه‌روزی در همه زمینه‌ها پاسخگو است. این قابلیتی است که شرکت‌ها و بانک‌های دیگر هم خواستار آن هستند.»

مهندس طاهری در ادامه تشریح برنامه‌های آینده شرکت و تحقق آنها گفت: «هرچند امسال در نمایشگاه الکامپ حضور فیزیکی نداریم، ولی سعی کردیم دیده شویم و علت عدم حضورمان این است که می‌خواستیم زمانی در نمایشگاه شرکت کنیم که بتوانیم دستاوردهای وعده‌هایی را که داده بودیم به‌صورت فیزیکی و ملموس ارائه دهیم. تلاش می‌کنیم برای نمایشگاه سال آینده حضور پررنگ و جدی داشته باشیم تا شرکت پارس به‌عنوان یک شرکت قدرتمند در حوزه فناوری اطلاعات کشور دیده شود و به اهدافی که برایش برنامه‌ریزی کرده است، دست یابد.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا