انرژی

در صورت عمل به برنامه‌های توسعه‌ای، شاهد اعمال خاموشی‌های گسترده نبودیم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ایران باید براساس برنامه‌های توسعه‌ای سالانه ۵ هزار مگاوات برق تولید کند»، گفت: اگر بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای در کشور عمل می‌شد، اکنون شاهد اعمال خاموشی‌های گسترده در کشور نبودیم.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایران کشوری است که طبق برنامه‌های توسعه‌ای باید سالانه ۵ هزار مگاوات برق تولید می‌کرد و اگر بر این اساس عمل می‌کرد، مشکلی در بحث تامین برق کشور و اعمال خاموشی‌های گسترده به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: در این زمینه تنها در سال ۸۹ توانستیم ۵ هزار مگاوات مدنظر را تولید کنیم و در سال‌های بعدی شاهد روند کاهشی تولید بودیم. در دو سال گذشته نسبت به این مساله هشدار دادیم که اگر به بحث تولید توجه نشود، در کشور با مشکل خاموشی مواجه خواهیم شد.

همچنین بخوانید

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل اعمال خاموشی‌ها در کشور تصریح کرد: حداکثر میزان تولید برق کشور ۵۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات و میزان مصرف برق کشور در پیک مصرف حدود ۵۸ هزار مگاوات است. در این زمینه حدود ۶ هزار مگاوات کمبود داریم و این میزان باید در کشور مدیریت شود.

خادمی ادامه داد: مدیریت این میزان کمبود به معنی اعمال خاموشی در برخی از شهرهای کشور است تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم. در این زمینه می‌پذیریم که در برخی از استان‌ها مانند استان خوزستان با توجه به شرایط آب و هوایی که دارند، اعمال خاموشی برای مردم بسیار دشوار خواهد بود.

وی با بیان اینکه «برای عدم اعمال خاموشی‌ها باید براساس برنامه‌ایی که کشور داشته نسبت به فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز تولید برق اقدام کنیم»، گفت: اینکه چرا در طول این سال‌ها بر اساس برنامه عمل نکرده‌ایم به دلیل آن است که این کار را نیز مانند سایر کارها پشت گوش انداخته‌ایم و اکنون کاسه “چه کنم، چه کنم” در دست گرفته‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا