انرژی

دریافت معافیت برای واردات نفت ایران اولویت اصلی ژاپن است

یک مقام دولتی بلندپایه ژاپنی اظهار کرد دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران، یکی از بالاترین اولویت‌ها برای امنیت انرژی ژاپن است زیرا پالایشگاه‌های داخلی به نفت ایران نیاز دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ریو مینامی، مدیرکل بخش نفت، گاز و منابع معدنی وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن در مصاحبه با “اس اند پی گلوبال پلاتس” اظهار کرد: اصل ما بر این است که یک معافیت قطعی دریافت کنیم.

مینامی در پاسخ به این که آیا توکیو به دنبال دریافت معافیت تا چهارم نوامبر است، پاسخ داد: هرچه زودتر معافیت دریافت کنیم بهتر خواهد بود. ما با درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران مواجه شدیم، اما ما ایران را یک کشور بی‌نهایت مهم برای تضمین امنیت انرژی ژاپن می‌بینیم.

همچنین بخوانید

مینامی که به تازگی این سمت را برعهده گرفته است، اظهار کرد: توقف کامل صادرات نفت ایران به از دست رفتن حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز تامین نفت جهانی منجر می‌شود که نمی‌تواند جذب شود و به رشد قابل توجه قیمت‌های نفت منجر خواهد شد که به نفع هیچ کس نخواهد بود.

وی اظهار کرد: از آنجا که ژاپن در نظر دارد به واردات نفت خود از ایران ادامه دهد، ما قصد داریم این موضع خود را به آمریکا بگوییم و می‌خواهیم آنها به این مساله واقف شوند.

مینامی با اشاره به افت واردات نفت ایران از سوی ژاپن در سال‌های اخیر، خاطر نشان کرد که ژاپن باید از تحریم آمریکا معاف شود. ژاپن در سال مالی ۲۰۱۸ -۲۰۱۷ (آوریل تا مارس) به طور میانگین ۱۶۵ هزار و ۴۸۱ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که ۲۸ درصد نسبت به سال مالی پیش از آن کاهش داشت.

طبق آمار وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت واردات نفت ایران ۵.۲ درصد از کل ۳.۱۹ میلیون بشکه در روز واردات نفت این کشور در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس را تشکیل داد.

اظهارات مینامی پس از این مطرح شد که تاکاشی تسوکیوگا، رییس انجمن نفت ژاپن، پنج‌شنبه گذشته اظهارکرد: پالایشگاه‌های ژاپنی از دولت خواسته‌اند معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دریافت کند تا به جای کاهش واردات، بتوانند به واردات نفت با همین حجم فعلی ادامه دهند.

مینامی گفت: قطعا ما از سوی شرکت‌های ژاپنی برای مذاکره با آمریکا در خصوص واردات نفت ایران درخواست داشته‌ایم. به همین منظور این مساله بخشی از سیاست امنیت انرژی بوده و روی شرکت‌های ژاپنی تاثیر می‌گذارد.

رییس انجمن نفت ژاپن پنج‌شنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی از دولت این کشور خواسته بود در خصوص پاسخ خود به تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصمیم سریعی بگیرد، زیرا پالایشگاه‌ها برای خرید نفت ایران بر مبنای سناریوهای مختلف خود را مهیا می‌کنند.

این مقام دولتی در پاسخ به این‌که آیا پالایشگاه‌های ژاپنی در صورتی که دولت تصمیمی در ماه اوت نگیرد برای ادامه واردات نفت ایران با مشکل مواجه می‌شوند تاکید کرد: این پالایشگاه‌ها به طور موقت با مشکل روبه‌رو خواهند شد و تاثیر این مساله بر تامین خوراک آنها غیرقابل اجتناب خواهد بود.

پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه ماه خروج از برجام را اعلام کرد، تصمیم گرفت تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، دولت وی به خریداران نفت ایران ۱۸۰ روز برای محدود کردن خریدشان فرصت داد. درخواست برای توقف واردات ژاپن موضعی شدیدتر از سال ۲۰۱۲ در قبال ایران را نشان می‌دهد. در آن زمان کشورها در قبال دریافت معافیت از محدودیت‌های مالی آمریکا، اجازه یافتند به خرید نفت از ایران در سطح پایین‌تری ادامه دهند.

طبق اعلام منابع آگاه شماری از واردکنندگان ژاپنی نفت ایران برنامه فوری برای بارگیری نفت ایران در ماه اوت ندارد. عدم وجود بارگیری برنامه‌ریزی شده در اوت باعث خواهد شد ژاپن تنها چند محموله نفت را در اوت وارد کند.

دولت آمریکا در ابتدا اعلام کرده بود هدفش به صفر رساندن صادرات نفت ایران است اما اخیرا از مواضع خود عقب نشینی کرده است. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده است که واشنگتن درخواست معافیت شماری از کشورها از تحریم‌های ایران را بررسی خواهد کرد.

علاوه بر تلاش برای دریافت معافیت آمریکا از تحریم‌های نفتی علیه ایران، ژاپن همچنان نیاز دارد منابع انرژی با ثبات را به عنوان یک اولویت سیاستی خود تضمین کند.

مینامی گفت: در مواجه با ریسک‌های ژئوپلیتیکی مختلف، اهمیت تضمین منابع تامین باثبات بیش از همیشه برای ژاپن افزایش یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا