بانکبانک و بیمه

مدیرعامل موسسه «ثامن‌الحجج» کیست؟ سرمایه سال۸۰، ۶میلیون تومان، اکنون ۱۲هزار میلیارد تومان

روز گذشته خبری پیرامون بازدداشت مدیرعامل موسسه ثامن الحجج منتشر و اعلام شد قرار تشدید تامین کیفری وثیقه وی از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش و به او ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج سید ابوالفضل میرعلی متولد ۳ مرداد ۱۳۴۳ در سبزوار است. از سوابق وی ریاست بر مجتمع کشت و صنعت دامپروری محبان امام رضا (ع) و ریاست هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری “غدیر کوثر” ذکر شده است.

براساس آگهی روزنامه رسمی مورخ ۱۳۸۰/۴/۴، «شرکت تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج دانش‌آموختگان سبزوار با شماره ثبت ۹۹۵» با سرمایه اولیه ۶۳ میلیون ریال (منقسم به ۲۱۰ سهم ۳۰۰۰۰۰ ریالی) و ۴۲ نفر عضو (شخص حقیقی) در تاریخ ۱۳۸۰/۳/۱۶ در اداره ثبت اسناد شهرستان سبزوار (خراسان رضوی) به ثبت رسید.

ثبت تعاونی مزبور به موجب تأییدیه شماره ۱۳۷۸/۸۰ مورخ ۱۳۸۰/۳/۱۲ اداره تعاون شهرستان سبزوار صورت پذیرفته است.

ابوالفضل میرعلی، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل مؤسسه ثامن‌الحجج، تا قبل از اینکه به این مؤسسه وارد شود، کارمند دادگستری مشهد در دادگاه ویژه روحانیت بوده است و در سال ۱۳۸۰ شرکت تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج دانش‌آموختگان سبزوار را تأسیس می‌کند.
طبق اساسنامه این تعاونی، قرار بوده محدوده فعالیت شرکت در سبزوار و با استخدام کارمندان با حداقل مدرک کاردانی باشد؛ هرچند این اساسنامه اجرائی نمی‌شود و در ۱۴ سال، مؤسسه ثامن‌الحجج بالغ بر ۴۸۰ شعبه در سراسر کشور تأسیس می‌کند و خود ابولفضل میرعلی دارای مدرک دیپلم متوسطه در سمت بالای مدیریتی مشغول می‌شود.
میرعلی از همان سال ابتدایی تأسیس این مؤسسه تا سال ۱۳۸۵، به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره در این تعاونی مشغول به کار می‌شود و بعد از خروج دوساله از مؤسسه، در سال ۱۳۸۷ دوباره به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره به ثامن‌الحجج بازمی‌گردد.
میرعلی در سال ۸۹ تا پایان کار این مؤسسه؛ یعنی سال ۹۴، به‌طور مشترک هم در سمت رئیس هیئت‌مدیره و هم مدیرعامل منصوب بوده است. طبق اقرار خود میرعلی در جلسه ششم دادگاه، او مدرک دیپلم دارد و وکیل ایشان میرعلی را به‌عنوان باغدار و دامدار نمونه معرفی کرده است و این‌گونه نتیجه‌گیری کردند که کسی که باغدار و دامدار نمونه بوده، صلاحیت بانکداری هم دارد.
به‌جز سابقه تحصیلی میرعلی، سوابق مالی او نیز چندان روشن نبوده، به‌طوری‌که قبل از اینکه وارد مؤسسه ثامن‌الحجج شود، ۱۱۹ فقره چک برگشتی داشته است.
در سال ۹۲ برای اولین‌بار وزارت اطلاعات صلاحیت مدیریتی ثامن‌الحجج را استعلام می‌کند و صلاحیت ابوالفضل میرعلی به‌عنوان مدیرعامل تأیید نمی‌شود بااین‌حال میرعلی به فعالیت مدیریتی خود ادامه می‌دهد. این مؤسسه برخلاف ماهیت تعاونی خود که فقط باید به اعضای خود تسهیلات پرداخت کند و فعالیتش در محدوده سبزوار باشد، در سراسر کشور ۴۸۹ شعبه افتتاح و سودهای بالاتر از سود معین در بانک مرکزی پرداخت می‌کند.

احمد توکلی در دی ماه ۱۳۹۴ در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: باید مشخص شود که چه‌کسانی از این فرد حمایت می‌کنند که هرچه می‌گذرد به تخلفات‌‌‌‌شان ادامه می‌دهند. وی با بیان “در سال ۹۳ که عضوی از شورای پول و اعتبار بودم، پرونده مؤسسه مالی ثامن‌الحجج مطرح شد” گفت: در آن زمان با توضیحات مسئولان قرار بر بسته شدن این مؤسسه گذاشته شد، اما از آن تاریخ یعنی از ۱۰ تیرماه ۹۳ تاکنون کار این مؤسسه بین زمین و هوا مانده و بانک مرکزی در این رابطه به هر مرجعی که لازم بوده نامه‌نگاری کرده و در حال حاضر نیز تلاش‌ها ادامه دارد.

او با بیان اینکه ولخرجی‌های بسیار مؤسسه ثامن‌الحجج در امور ورزشی و تبلیغات گسترده، امکان پاسخگویی به تمامی سپرده‌گذاران را سلب کرده است، افزود: این مؤسسه در همه‌جا نفوذ کرده و با استفاده از بیلبوردهای رسمی شهرداری‌ها و استفاده از نام امام رضا(ع) سوءاستفاده کرده است.

توکلی با اشاره به نسبت مؤسس مؤسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج با امام جمعه سبزوار، گفت: هرچند وی داماد امام جمعه سبزوار است، اما با ملاقات‌هایی که با امام‌جمعه این شهرستان داشتم، ایشان را آدم معقولی می‌دانم و نمی‌دانم که از نفوذ وی در تخلفات استفاده شده یا خیر.

ابوالفضل میرعلی قبلا در تیرماه ۱۳۹۵ به عنوان متهم اصلی ماجرای ثامن الحجج بازداشت شده بود.

سید ابوالفضل میرعلی

سید ابوالفضل میرعلی در شهریور ۹۵ با وثیقه‌ای ۵ هزار میلیارد تومانی و به صورت موقت و محدود آزاد شدتا روند فروش اموال تسریع شود.

در همان زمان پایگاه خبری بانک مردم  از یک منبع آگاه نقل قول می‌کند که سید ابوالفضل میرعلی مدیرعامل ثامن‌الحجج تحت نظر قوه قضاییه آزاد شده است و به صورت محدود می‌تواند برای جمع‌اوری مدارک و واگذاری اموال آزادنه در تهران تردد کند.

البته آزادی میرعلی مشروط است و وی با وثیقه‌ای ۵ هزار میلیارد تومانی و به صورت موقت و محدود آزاد است تا روند فروش اموال تسریع شود.

هفته گذشته بود که «محسن افتخاری» سرپرست دادگاه های کیفری یک استان تهران، از متواری شدن مدیرعامل  موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج خبر داد که البته روز گذشته خبر بازداشت و تشدید قرار وثیقه وی منتشر شد

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا