بانکبانک و بیمه

غول بزرگ مقررات بانکی


مشاور رییس کل بانک مرکزی گفت:در ١٠ سال گذشته غول بزرگی به نام مقررات بانکی در دنیا شکل گرفته و این غول بیشتر در نقاطی حضور دارد که ما بیشترین مشکل را با آن داریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، احمد عزیزی مشاور رییس کل بانک مرکزی صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: شرایط جهانی، شرایط فوق العاده سیالی است و بازیگران بزرگ و کوچک می توانند نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: با این حال برخی اتفاقات رخ داده که دولت ها به ویژه دولت های اروپایی با محدودیت هایی روبرو شده اند. این کارشناس مسائل بانکی تاکید کرد: در ١٠ سال گذشته غول بزرگی به نام مقررات بانکی در دنیا شکل گرفته و این غول بیشتر در نقاطی حضور دارد که ما بیشترین مشکل را با آن داریم.
عزیزی تاکید کرد که نتوانستیم از ظرفیت های برجام به طور کامل استفاده کنیم که دلیل آن موانع داخلی از جمله عدم اجماع داخلی و محدودیت های خارجی بود. وی خاطرنشان کرد که نتوانستیم از ثبات ۵ ساله ای که در دولت یازدهم و سال گذشته به وجود آمد، استفاده کنیم. این کارشناس بانکی گفت: پیام اروپا به ایران آن است که اگر برجام ادامه یابد، من شما را تحریم نمی کنم.
وی گفت: نظر من این است که برجام اجرای صلح آمیز قطعنامه های شورای امنیت است. وی درباره خروج آمریکا از برجام گفت: تحریم های ده ساله آمریکا علیه ایران، سلاح بی بدیلی را در اختیار آمریکا قرار داده تا چگونه با بنگاه های مختلف در دنیا درباره ایران برخورد کنند.
وی با بیان اینکه مولفه های قدرت تنها نظامی نیست، اظهار داشت: براساس تخمین ها صادرات نفت ایران تا ١٣ آبان ١۵ تا ٢٠ درصد کاهش خواهد یافت. این کارشناس مسائل بانکی خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهاتی که به مردم القا شد این بود که با برجام همه تحریم ها برطرف خواهد شد در حالی که این گونه نبود.
وی یکی از محدودیت های باقی مانده را ممنوعیت مبادلات دلاری عنوان کرد و افزود: آمریکا با سه ابزار جهانی سازی، بازار آمریکا و قدرت دلار و با استفاده از بخش خصوصی و بانک ها نیازی به کشورها و دولت های دیگر و ائتلاف با آنها برای اجرای تحریم ها ندارد.
عزیزی ادامه داد: در حالی که نیاز به مقررات زدایی داریم، از حدود ٩ ماه پیش مقررات زیادی را وضع کرده ایم. اگر ارز را براساس نرخ برابری سال ٧۵ محاسبه کنیم، نرخ دلار ۸۲۶۵ تومان و در آخر سال۹۷ به بیش از ٩ هزار تومان خواهد رسید.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا