امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

توسعه آبزی پروری دریایی با امضاء تفاهم نامه شیلات و محیط زیست

تفاهم نامه طرح توسعه آبزی پروری دریایی با رویکرد پرورش ماهی در قفس در دریا به امضاء پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و حسن صالحی رئیس سازمان شیلات رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تفاهم نامه طرح توسعه آبزی پروری دریایی با رویکرد پرورش ماهی در قفس در دریا با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به امضاء پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و حسن صالحی رئیس سازمان شیلات رسید.

 حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ظهر امروز شنبه در مراسم امضاء این تفاهم نامه که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به مطالعات انجام شده به منظور شناسایی پهنه های مستعد آب های سرزمینی برای پرورش ماهی در قفس، گفت: این مطالعات به نوعی آمایش سرزمین اما محدود به حوزه دریایی کشور است.

همچنین بخوانید

صالحی ضمن یادآوری سابقه ۱۰۰ ساله تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران و مرکز تحقیقاتی انزلی، خاطرنشان کرد: همین موسسات، پشتوانه مطالعات انجام شده برای اجرای طرح توسعه آبزی پروری دریایی هستند.

وی اشاره ای هم به رویکرد جهانی برای تولید غذا از دریاها و اقیانوس ها با توجه به بحران آب جهانی داشت و گفت: ایران نیز با توجه به چالش های آبی کنونی باید از همین رویکرد، بهره گیرد و برای رسیدن به این هدف، استفاده از پتانسیل دریاها و اقیانوس ها در برنامه کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

تولید ۱۴هزار و ۵۰ تن ماهی در قفس در دریا در سال ۱۳۹۶

رئیس سازمان شیلات با اعلام اینکه حدود ۱۴هزار و ۵۰ تن ماهی در قفس در دریا در سال ۱۳۹۶تولید شده است، اظهار داشت: ۵۰ درصد از میزان تولید سال گذشته، صادر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای مهم اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در دریا، صادرات محصولات تولیدی است، ادامه داد: ۱۲۳ هزار تن آبزی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ به حوزه هایی همچون اروپا، اورآسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه، آسیای جنوب شرق صادر شد و اکنون نیز مشکلی برای صادرات به این حوزه ها وجود ندارد.  

صالحی گفت: با توجه به اینکه متوسط سرانه مصرف آبزیان در ایران ۱۱ کیلوگرم و در دنیا ۲۰ کیلوگرم است برای جبران این کمبود باید از رویکرد تولیدی یا واردات بهره گرفت که هدف گذاری ایران در این حوزه، افزایش تولید است.

رئیس سازمان شیلات به موضوع کشند قرمز به عنوان یکی از چالش های زیست محیطی در دریاها اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کشند در محدوده ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی و حاشیه رودخانه ها رخ می دهد، فاصله مناسب برای قرارگیری قفس ها و مزارع پرورش از این محدوده ها در نظر گرفته شده است.

هدف گذاری برای تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه

همچنین،  سیف الله حقیقی مجری طرح توسعه آبزی پروری دریایی گفت: نتایج مطالعات انجام شده توسط شرکتی نروژی برای اجرای این طرح در ایران نشان داد، ظرفیت کشور،  تولید ۹۱۰ هزار تن آبزی در قفس در دریا است.

حقیقی با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۲، فقط ۲۳ تن تولید آبزی در قفس در دریا داشتیم، اظهار داشت: همزمان با رویکرد حمایتی وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح توسعه آبزی پروری دریایی، اجرای مطالعات این طرح با هدف توسعه آن در کشور و مکان یابی نقاط مستعد در سه حوضه آبی خزر، خلیج فارس و دریای عمان در دستور کار قرار گرفت.

مجری طرح توسعه آبزی پروری دریایی بر این اساس پهنه بندی از اروند تا گواتر انجام و اولویت ها پس از حذف مناطق حفاظت شده، زیستگاه ها، حریم رودخانه ها، مناطق نفتی، مناطق نظامی و مصب رودخانه ها و آبراهه ها از یک تا سه با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن مشخص شد.

وی افزود: تولید ۲۰۰ هزار تن تا پایان برنامه ششم توسعه و ۴۰۰ هزار تن تا افق ۱۴۰۴، تعیین نقاط مستعد و پهنه بندی مناطق مناسب برای رسیدن به این هدف، افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور، توسعه آبزی پروری دریایی به منظور کاهش فشار بر صید، توسعه اکوتوریسم دریایی و رعایت الزامات زیست محیطی و توسعه آبزی پروری دوست دار محیط زیست برخی از اهداف کلی این طرح در برنامه اقتصاد مقاومتی است.

حقیقی گفت: برای استان های مازندران، گیلان، گلستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مجوز پرورش ماهی در قفس در دریا با ظرفیت ۲۳۰ هزار تن صادر شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا