بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پاسخ حسینی‌نژاد به ۱۰ سوال اساسی درباره سپ در پانزدهمین سالروز تاسیس این شرکت

نمی‌شود درباره صنعت پرداخت الکترونیکی صحبت کرد و از «سپ» حرفی به میان نیاورد؛ شرکتی که اولین ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی، اولین ارائه‌دهنده دستگاه پین‌پد و اولین ارائه‌دهنده پرداخت مبتنی بر فناوری USSD در ایران بوده که هرکدام به‌نوبه خود خدماتی تأثیرگذار بودند. همچنین سپ از اولین شرکت‌هایی بود که راهکار کارت‌خوان فروشگاهی در ایران ارائه کرد و اکنون این صنعت با چنان رشد و نفوذی در زندگی روزمره مردم مواجه شده است که تصور ایران امروز بدون فناوری‌های پرداخت، غیرقابل‌تصور است. سپ که پنجم تیرماه ۱۳۸۲ فعالیت خود را شروع کرد، امروز پانزدهمین سالروز تاسیس خود را جشن گرفته است و به همین بهانه ۱۰ سوال اساسی از  مهندس سید ابراهیم حسینی‌نژاد مدیرعامل شرکت سپ درباره این شرکت در شروع شانزدهمین سال فعالیت سپ پرسیدیم.

ببینید: سمفونی کوچه البرز / به بهانه ۱۵ سالگی شرکت «سپ»

همچنین بخوانید

 

قربانی: امروز سپ خودش را چگونه شرکتی می‌داند؟ یک کسب‌وکار مالی یا یک شرکت فناوری؟

حسینی‌نژاد: بدون تردید امروز سپ فراتر از یک کسب‌وکار صرفاً مالی است و ایده‌آل ما این است که یک شرکت فناورانه که نه فقط یک محصول بلکه یک راهکار جامع پرداخت به مشتری ارائه می‌کند باشیم. این فقط یک ادعا نیست. چون برای رسیدن به این جایگاه سال‌هاست که می‌کوشیم، چرخه تحقیق و توسعه را شکل داده‌ایم، از کسب‌وکارهای جدید و استارت‌آپ‌ها حمایت کرده‌ایم، راهکار پرداخت فروشگاهی ارائه کرده‌ایم، اپلیکیشن راهی بازار کرده‌ایم و در نهایت نیازهای جدید در بازار ایجاد کرده‌ایم. خیلی جاها قید درآمد و سود را زدیم و نگاهمان فقط نگاه توسعه‌ای و حمایتی بوده است. دغدغه بهبود و ارتقای کیفیت پرداخت در ایران، یک لحظه رهایمان نکرده است!

 

قربانی: دیدگاه سپ درباره روندهای فناوری در ایران چیست؟ شما معتقدید در سال‌های آینده کسب‌وکار پرداخت ازنظر فناوری چه تغییراتی می‌کند و مشتریان شما باید آماده چه چیزهایی باشند؟

حسینی‌نژاد: چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید باید با موج تغییرات فناوری همراه شویم. چند سال پیش اگر به کسی می‌گفتید اینترنتی می‌توانی تاکسی بگیری یا غذا سفارش بدهی خنده‌اش می‌گرفت، اما این‌ها الان بیزنس‌های بزرگ و همه‌گیر این مملکت شده‌اند. اکثر کسب‌وکارها به سمت آنلاین شدن می‌روند و نیازهای جدیدی برای پرداخت‌های آنها ایجاد خواهد شد.

ببینید: گفت‌وگو با حسینی‌نژاد درباره کارنامه ۹۶ و برنامه ۹۷ سپ

کسب‌وکار آنلاین یعنی پرداخت آنلاین و این چالشی است که شرکت‌های این حوزه با آن مواجه هستند؛ یعنی ارائه بهترین راهکار و بسته پیشنهادی به کسب‌وکارهای جدید. فکر می‌کنم در آینده مشتریان با انواع جدیدی از فین‌تک‌ها و اینشورتک‌ها مواجه خواهند بود که هر کدام نیازمندی‌های متفاوتی در زمینه پرداخت دارند. پرداخت‌های خرد حوزه دیگری است که قطعاً طی دو سه سال آینده با تحول اساسی مواجه خواهد بود؛ و در نهایت درگاه‌های شخصی و پرداخت‌های غیرحضوری هم با تغییرات زیادی مواجه خواهند بود. هرچند که تمام این‌ها مستلزم حمایت و نگاه مثبت از سمت قانون‌گذاران و نهادهای بالادستی است. البته نقش فرهنگ‌سازی شرکت‌هایی مانند سپ هم غیرقابل‌انکار است.

 

قربانی: در سال‌های گذشته با رشد زیرساخت‌های فناوری زمینه رشد کسب‌وکارهای نوآورانه مختلف فراهم شد. سپ چقدر خودش را فراهم‌کننده زیرساخت‌های رشد و توسعه می‌داند؟

حسینی‌نژاد: فکر می‌کنم در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. جایی بوده که یک کسب‌وکار نوآورانه در حوزه فین‌تک با مشکل قانون‌گذاری مواجه بوده. در اینجا وارد شدیم و با قانون‌گذار مذاکره کردیم و تضمین دادیم تا شرایط را برای ادامه فعالیت آن کسب‌وکار فراهم کنیم. جای دیگری با امکانات و منابع در اختیار، بستری را برای توسعه و رشد یک کسب‌وکار دیگر فراهم کردیم و در موقعیت دیگر در نقش سرمایه‌گذار وارد عمل شدیم. در تمام این موارد به دنبال این بودیم که نیاز جدیدی که در بازار ایجاد شده را پاسخ دهیم و حداقل در حیطه خودمان نقشی برای توسعه کسب‌وکارهای نوین داشته باشیم.

 

قربانی: رابطه سپ با کسب‌وکارهای استارت‌آپی چگونه است؟ در سال‌های گذشته سپ چه مقدار خودش را با فضای تغییر همراه کرده است؟

حسینی‌نژاد: فکر می‌کنم سرسخت‌ترین مخالفان ما هم قبول داشته باشند که در این صنعت سپ اولین شرکتی بود که دست دوستی به سمت استارت‌آپ‌ها دراز کرد. برای این موضوع تحقیق کردیم، نمونه‌های موفق جهانی را بررسی کردیم و در نهایت هم مدل‌های گوناگون همکاری یا حمایت از استارت‌آپ‌ها را در قالب توسعه مشارکت‌هایمان پیاده‌سازی کردیم. سعی کردیم یک قدم جلوتر از استارت‌آپ‌ها حرکت کنیم. مثلاً زمانی که پرداخت‌های درون برنامه‌ای یا درگاه‌های پرداخت موبایلی تازه داشت بین مردم رایج می‌شد، ما یک قدم جلوتر صفحه پرداخت موبایلی داشتیم که کار را برای یک کاربر موبایل ساده‌تر می‌کرد.

ببینید: حضور ویژه استارت‌آپ‌ها در جشنواره وب و موبایل با حمایت شرکت سپ

 

قربانی: سهم بازار سپ در ابزارهای پرداخت آنلاین و درون فروشگاهی چگونه است؟ روند تغییرات در یک سال گذشته چگونه بوده است؟

حسینی‌نژاد: خوشبختانه ما رتبه دوم سهم بازار کل تراکنش‌های پرداختی کشور را در اختیار داریم و در هر سه ابزار اصلی هم در میان سه رتبه برتر قرار داریم. در روند تغییرات سال گذشته نشان می‌دهد در هر سه ابزار رشد داشته‌ایم. سپ از سال ۹۱ تا کنون از نظر حجم عملیاتی بیش از ۱۰ برابر بزرگتر شده و در طول همین هدف سهم بازارمان نزدیک به ۲ برابر شده. سال ۹۶ بیش از ۲ میلیارد و پانصد میلیون تراکنش داشتیم که پیش‌بینی می‌کنیم این عدد در سال ۹۷ به سه میلیارد و دویست برسد.

 

قربانی: سودآوری سپ در سال‌های گذشته چگونه بوده است؟ آیا درآمدهای سپ پایدار است و سبد درآمدی متنوعی دارد؟

حسینی‌نژاد: طبیعتاً حاشیه امنی در این بیزنس وجود ندارد. بازار به‌شدت رقابتی است و رقبا مدام در حال گرفتن سهم بازار از همدیگر هستند. وقتی درآمد شرکت PSP بر اساس کارمزد حاصل از تراکنش است، طبیعتاً شرکتی که تراکنش بیشتری دارد درآمد بالاتری هم خواهد داشت. اگرچه درآمدهای حاصل از اجاره‌بهای کارت‌خوان‌ها و فروش شارژ اپراتورها هم مطرح است؛ اما در این چند سال سعی کردیم محصولات و راهکارهای جدیدتری را به بازار ارائه کنیم تا بتوانیم منابع درآمدی متنوع‌تری داشته باشیم.

 

قربانی: سپ هم‌اکنون چند پرسنل، شعبه و نمایندگی دارد و روند تغییرات این آمار در سال‌های گذشته چگونه بوده و چه پیش‌بینی درباره آینده وجود دارد؟

حسینی‌نژاد: الان در بیش از ۱۰۰ نقطه با مشتریانمان ارتباط رودررو و چهره‌به‌چهره داریم که از این نظر در بین تمام شرکت‌های PSP استثنائی است. این عدد شاید دو سال پیش کمتر از ۶۰ بود اما در این دو سال با سیاست گسترش نقاط خدمت‌رسانی به مشتریان در سراسر کشور، تعداد شعب و مراکز سرویس‌دهی‌مان را دو برابر کرده‌ایم. همان‌طور که گفتم در طول این ۵-۶ سال گذشته حجم عملیاتی شرکت ۱۰ برابر شده بنابراین شرکت ۲۰۰-۳۰۰ نفره سال ۹۰ طبیعی است که از حیث منابع انسانی هم باید تقویت شود تا بتواند خودش را با این حجم کار تطابق دهد.

 

قربانی: پیش‌ازاین گفته بودید که بهترین زمان برای ورود صنعت پرداخت ایران به سطح بین‌المللی فراهم‌شده است. در این زمینه وضعیت حال حاضر سیستم پرداخت کشور چگونه است؟ با توجه به برخی موانعی که اخیر بر سر راه ایران قرارگرفته چه اقدام عملی در این زمینه در سیستم پرداخت کشور انجام‌شده است؟

حسینی‌نژاد: ما اولین شرکتی بودیم که از نظر فنی اتصال سوئیچ پرداخت بومی‌مان را به یک سوئیچ بین‌المللی در کشور دیگر ممکن کردیم. هرچند به دلایل مختلف هنوز این موضوع عملیاتی نشده است و با وضعیت جدید هم به نظر می‌رسد راه دشواری را در پیش داشته باشیم. یک فرصت طلایی از سال ۹۴ تا ۹۶ برای این موضوع به وجود آمد که به نظرم در داخل کشور می‌توانستیم از آن بهتر استفاده کنیم. با این حال باید همچنان امیدوار باشیم و سعی کنیم موانع این کار را برطرف کنیم.

 

قربانی: با توجه به چالش‌های موجود در اقتصاد کشور «آینده» از منظر سپ چگونه است؟ سناریوهای خوش‌بینانه و بدبینانه سپ برای آینده چیست؟

حسینی‌نژاد: شاید بزرگترین مشکل موجود عدم ثبات در فاکتورهای مهم تصمیم‌گیری از جمله نرخ ارز و تورم باشد که تاثیرات وسیعی در نحوه تدارک برای خدمت‌رسانی شرکت دارد؛ در این شرایط احتمالاً تصمیمات عجولانه و سوءاستفاده‌های برخی از شرایط موجود می‌تواند خطر جدی در عملیات اجرایی شرکت داشته باشد. امیدواریم این تلاطم‌ها به نحوی کنترل و مرتفع شود.

 

قربانی: حضور در بورس چه تغییراتی در سپ ایجاد کرده است؟

حسینی‌نژاد: سهامی عام شدن سپ، یک فرصت بزرگ برای ما خواهد بود. از طرفی سرمایه جدیدی در اختیار سهامدارانی قرار می‌دهد که در ۱۵ سال گذشته به‌پای سپ نشستند که طبعاً در کمک به سرمایه‌های شرکت مؤثر خواهد بود. از طرف دیگر اعتبار و ارزش ما را در میان مردم بالاتر خواهد برد و از سوی دیگر ما را به سمت شفافیت هرچه بیشتر و پاسخگو بودن سوق خواهد داد. خوشبختانه استقبال از بازار سرمایه هم این روزها بسیار بیشتر شده و سهام سپ هم در زمره سهم‌های پرمخاطب و پرفروش بورس قرار دارد. ما هم به سهامداران این اطمینان را می‌دهیم که سرمایه‌شان را در جای درستی قرار داده‌اند و سعی می‌کنیم با کار و تلاش شرکت، هم خدمات خوب ارائه دهیم و هم سودآوری به همراه داشته باشیم.

ببینید: همه چیزهایی که می‌خواهید درباره عرضه اولیه سهام سپ در بازار بورس بدانید

ببینید: چیزهایی که قبل از خرید سهام سپ در بورس باید بدانید!

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا